Producent: Carol Baum, Jane Goldenring & Kia Jam
Regi: Nigel Cole
Manusförfattare: Neal Dobrofsky & Tippi Dobrofsky
Nat - Christopher Walken Flynn - Alessandro Nivola
Maggie - Amanda Peet Dolores - Sharon Stone
Burt Kruger - Peter Coyote Rick Carlston - Dean Cain

Den brittiska regissören Nigel Cole har främst blivit känd genom filmerna Kalenderflickorna och Saving Grace, och regisserade senast den romantiska komedin A Lot Like Love. Förutom filmer har han även arbetat en del med TV-serier, och däribland regisserat avsnitt av den prisbelönade serien Kalla fötter. Till hans senaste film $5 a Day har han precis som med A Lot Like Love hållit sig till USA, men den här gången handlar det om en dramakomedi av roadmovie-stil. Filmen, vars manus skrivits av det gifta paret Neal och Tippi Dobrofsky, premiärvisades i Cannes och Torontos internationella filmfestival 2008 med bra kritik, men har inte förrän 2010 släppts i större skala. I de flesta länder har den släppts direkt på DVD, och Sverige är inget undantag,

Flynn har inte haft det särskilt lätt. Sedan han kom ut från ett 11 månader långt fängelsestraff har han arbetat som livsmedelsinspektör, men får sparken sedan hans fängelsevistelse avslöjats. Till råga på allt gör hans flickvän Maggie slut med honom, sedan hon får reda på att det mesta han berättat om sitt förflutna varit en lögn. Efter allt detta kontaktar hans pappa Nat honom, som han inte haft kontakt med på ett flertal år. Nat berättar att han drabbats av en inopererbar hjärntumör och är döende, men han vill genomgå en experimentell behandling i New Mexico som eventuellt kan tänkas hjälpa. Därför ber han Flynn att köra honom den långa vägen till New Mexico. Det blir en påfrestande resa, då Nat är en annorlunda människa som överlevt hela sitt liv genom småbedrägerier och mer eller mindre lagliga idéer. Flynn klarar sig genom sponsringsavtal, tävlingsvinster och rabattkuponger, och har därför som princip att aldrig spendera mer än 5 dollar per dag.

$5 a Day är inte direkt en originell film, utan är i mångt och mycket en gammal hederlig roadmovie enligt konstens alla regler. Det mest originella är att Nat är en ganska tillspetsad och överdriven karaktär; på gott och ont. Det är absolut lite annorlunda och har en viss charm, och gör också att filmen sticker ut från mängden.

Men tyvärr har manusförfattarna gått lite för långt, och Nat är inte bara väldigt udda utan också ganska osympatisk och ibland snudd på elak. Det är svårt att känna något för någon som går så här långt, och inte verkar vara kapabel att göra någonting utan baktankar som angränsar till bedrägeri. Visst förstår jag att det är avsiktligt, men det har gått lite för långt och gör att man verkligen har svårt att tycka om Nat. Det finns visserligen många filmer där huvudroller är mer eller mindre osympatiska, men där filmmakarna ändå lyckas att få oss att känna viss sympati för personerna, och karaktärerna trots allt har en sådan charm att man lätt kommer över osympatiska gärningar. Men så är inte fallet i $5 a Day, utan här finns i stort sett inga förmildrande omständigheter hos Nat, och därmed heller inget skäl att känna för honom. Filmen hade därför vunnit på om rollen kunnat tonas ner en del, och behållit samma grundidé men utan att gå fullt så här långt. Den väldigt tillspetsade stilen är också omöjlig att ta på allvar, vilket sänker trovärdigheten.

Då är det bättre ställt med Ritchie Flynn, som visserligen också gör vissa tvivelaktiga gärningar men som ändå framstår som betydligt mer sympatisk och mer normal. Men jag kan inte förneka att filmen också har en viss charm, och det är en underhållande och trevlig film. Den är hyfsat rolig, där man får skratta då och då. Men någon stor skrattfest är det inte, utan det här handlar mer om lågmäld humor där man bara ibland skrattar högt. Det är förvisso inget fel med det, men problemet är att Nats överdrivna stil gör att filmen bara bitvis fungerar tillfredsställande som drama. Ibland blir det dock berörande, och storyn är intressant; om än ganska enkel och traditionell.

Men $5 a Day är lite ojämn, och medan vissa scener är riktigt underhållande och kul så blir andra mest utdragna och halvtråkiga. Jag hade bl.a. svårt för en väldigt lång scen med Dolores (Sharon Stone), som känns alldeles för lång för sitt eget bästa och egentligen inte tillför någonting. Persongalleriet är också i minsta laget, då de enda mångbottnade och genomarbetade rollfigurerna är just Nat och Flynn. Alla övriga har blivit mer eller mindre endimensionella, vilket är lite tråkigt.

Fotot är ganska snyggt, men tyvärr hinner vi inte se några nämnvärda vyer från de många städer som passeras, och därmed kan man tycka att filmen inte utnyttjar upplägget fullt ut. Skådespelarinsatserna är relativt bra. Bäst är utan tvekan Alessandro Nivola, som gör en övertygande och fin insats som Flynn, och hela tiden agerar trovärdigt. Christopher Walken har aldrig tillhört någon av mina favoritskådisar, och tyvärr gör han inte skäl av det nu heller. Överlag spelar han visserligen ganska bra, men han balanserar ibland på gränsen till överspel och ger bitvis en lätt konstlad känsla från sig. Amanda Peet (mest känd från den alltför kortlivade serien Jack & Jill) spelar som alltid bra, men får tyvärr inte mycket att arbeta med i rollen som Maggie. Sharon Stone spelar relativt bra, men gränsar till överspel och får heller inte mycket att arbeta med som bara medverkar i några få scener.

$5 a Day är långt ifrån en originell film, och jag har tappat räkningen på hur många roadmovies som kommit som kretsar kring far och son-relationer. Men det filmen saknar i originalitet kompenserar den genom en tillspetsad och extrem huvudroll, som tyvärr känns lite väl osympatisk och omoralisk. Därför har resultatet blivit lite ojämnt, och även om det ofta är småroligt och ibland rentav riktigt roligt, så är det inte tillräckligt humoristiskt för att man ska kunna glömma den ganska påfrestande och tvivelaktiga Nat. Men det är ändå trevligt som underhållning för stunden, och visst är $5 a Day sevärd för de flesta. Alltför minnesvärd är den dock inte och heller inte tillräckligt märkvärdig för att jag ska vilja se om den, men det når i alla fall upp till en stark sexa.

Av någon märklig anledning har $5 a Day enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Det är kanske inte någon film som alltför många vill se om flera gånger, men det känns ändå märkligt att inte också släppa filmen som köpfilm. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,85:1, och ljudet i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Filmen är textad på svenska, norska och finska (dock inte danska), men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är effektfull och stilren men endast engelskspråkig. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt då jag gärna hade velat veta mer om inspelningen och tanken bakom filmen. Med tanke på att det är en independentfilm som inte visats på bio kan jag inte påstå att jag blir förvånad över avsaknaden av bonusmaterial, men någonting extra hade ju ändå varit trevligt.

Recensionen skriven: 16 februari 2011
Senast uppdaterad: 16 februari 2011

Recensionen har lästs 3679 gånger av 2151 personer, sedan den 16 februari 2011