Regi: Mikael Håfström
Manusförfattare: Matt Greenberg, Scott Alexander & Larry Karaszewski, baserad på en novell av Stephen King
Mike - John Cusack Gerald Olin - Samuel L. Jackson
Lily - Mary McCormack Katie - Jasmine Jessica Anthony
Mr. Inkeeper - Paul Birchard Mrs. Inkeeper - Margot Leicester
Sam Farrell - Tony Shalhoub Kevin O'Malley - Paul Kasey

Den svenska filmregissören Mikael Håfström, känd från bl.a. den i mina ögon ganska överskattade Ondskan, är sedan några år tillbaka bosatt i USA; och hans första Hollywood-film hette Derailed. Nu är tiden mogen för hans andra amerikanska film, den här gången baserad på en novell av den legendariska skräckmästaren Stephen King. I centrum står författaren Mike Enslin, som blivit känd genom böcker om det övernaturliga, och nu har börjat skriva en bok om hemsökta hotell. Han är själv skeptisk till det mesta, och trots temat på hans böcker, har han inte upplevt några spöken eller andra hemskheter. Då får han en dag ett anonymt vykort som varnar honom för att inte checka in på rum 1408 på hotell Dolphin i New York. Därför kan han givetvis inte stå emot tanken att faktiskt göra det. Hotellföreståndaren gör sitt bästa för att få honom på andra tankar, genom att berätta att 56 personer som bott i rummet dött, och att ingen överlevt mer än en timmes vistelse i rummet (!). Det skulle sannerligen avskräcka mig, men Mike låter sig inte stoppas utan vill ändå spendera natten på just det hotellrummet. Det borde han inte ha gjort...

Det huvudsakliga syftet med rysare är förstås att skrämma folk, och till stor del lyckas 1408 riktigt väl med det. Periodvis är det riktigt otäckt, och åtminstone jag blev ordentligt uppskrämd mellan varven. Särskilt inledningen är mycket stark. Men allt eftersom filmen pågår så blir storyn alltmer osannolik och tillskruvad, och det blir värre och värre. Tyvärr får det motsatt effekt, och gör att det känns mindre skrämmande. Blir det för osannolikt och hemskt, så blir man helt enkelt så avtrubbad att man inte längre bryr sig på samma sätt som förut. Filmen hade därför tjänat på att tona ner de alltför överdrivna övernaturliga händelserna längre fram, och koncentrera sig på samma slags psykologisk skräck som fungerar utmärkt inledningsvis. Skådespelarinsatserna är bra, och merparten att filmen utspelas med en enda skådespelare i bild. Det kräver en stark skådis för att kunna bära upp en hel film på det sättet, men dessbättre gör John Cusack en riktigt bra insats, som gör att filmen ändå fungerar riktigt väl. Att den är oförutsägbar och innehåller ett flertal oväntade händelseförlopp gör heller inte saken sämre. Slutet känns också riktigt starkt. Trots att rysare aldrig tillhört någon av mina favoritgenrer, tycker jag ändå om filmen. Men den hade blivit ännu bättre om manusförfattaren kunnat tona ner några av de mer osannolika händelserna längre fram, och istället koncentrera sig lite mer på psykologisk skräck. då hade det här kunnat bli en riktig höjdarfilm. Nu stannar istället omdömet på bra, och mitt betyg stannar på en sjua.

Recensionen skriven: 8 april 2008
Senast uppdaterad: 9 april 2008

Recensionen har lästs 4016 gånger av 2096 personer, sedan den 8 april 2008