Themistokles - Sullivan Stapleton Drottning Gorgo - Lena Headey
Artemisia - Eva Green Xerxes - Rodrigo Santoro
Aesyklos - Hans Matheson Scyllias - Callan Mulvey
Dilios - David Wenham Calisto - Jack O'Connell
Ephialtes - Andrew Tiernan General Artaphernes - Ben Turner
Kung Darius - Yigal Naor General Bandari - Ashraf Barhom

Filmen utspelas parallellt med och efter händelserna i 300, och året är 480 f Kr. Genom den persiska arméns framgångar vid slaget om Sparta börjar gudakungen Xerxes att ge sig på hela Grekland, och anlitar Artemisia för att kunna lyckas med just det. Genom det enorma persiska motståndet måste athenaren Themistokles desperat försöka ena alla grekiska stater för att tillsammans ha en chans mot Persien.

300 var en hyfsad men i mina ögon överskattad film, som var väldigt snygg men som uppenbarligen prioriterade yta framför substans. Tyvärr är 300: Rise of an Empire ännu sämre, och imponerade inte på mig särskilt mycket. Storyn är intressant, och framförallt uppskattar jag att den här filmen blivit ovanligt nyanserad då kriget skildras från båda sidor. Vi får alltså se och höra hur både grekerna och perserna resonerar, och får se och följa slaget ur båda parter. Det är ovanligt, och är ett riktigt lyckat drag som fungerar bra. Artemisia är också en intressant och nyanserad rollfigur, som är ett värdefullt tillskott. Det finns också några riktigt minnesvärda och lyckade scener, som förhöjer helhetsintrycket. Precis som senast är även denna också en snygg och stilistisk film, som även lyckas att fånga tidskänslan perfekt.

Men under den snygga ytan är det tyvärr en ganska tom och händelsefattig film, där nästan allt går ut på strider, strider och ännu mer strider. Alla slåss och skjuter varandra i stort sett oavbrutet, och det som till en början är snyggt och häftigt blir snabbt ganska tråkigt och oengagerande. Dessutom fullkomligt frossar regissören i våld och blod, till den grad att hälften vore mer än nog. Nästan varenda scen slutar med att någon blir brutalt mördad i utdragna slow-motionscener där blodet rinner överallt. Givetvis måste krigsfilmer vara våldsamma, men man behöver inte frossa i våldet enbart för våldets egen skull; såsom fallet verkar vara här. Det blir också onödigt rörigt och osammanhängande genom idén att händelserna utspelas samtidigt som 300, och jag hoppas att jag inte är ensam som inte förstod att så faktiskt var fallet förrän efter ett bra tag. Jag är heller inte alltför förtjust i den här överanvändningen av slow-motion i varenda tänkbar scen, vilket snabbt förtar en del av poängen.

Fotot är snyggt och läckert, om än äckligt. Bildspråket påminner en hel del om den första filmens bildspråk, men det som 2006 uppfattades som originellt har sedan dess använts av en mängd andra filmer varför det inte alls upplevs lika nyskapande idag. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och framförallt blev jag imponerad av den franska svenskättlade skådespelerskan Eva Green, som är mycket bra som Artemisia. Lena Headey är bra som drottning Gorgo. Sullivan Stapleton är helt okej som Themistokles men imponerar inte alls lika mycket som de kvinnliga skådespelarna.

300: Rise of an Empire är en snygg men alltför tom film, som till allra största delen går ut på stridsscener i vad som känns som en hel evighet. Somliga scener är mycket minnesvärda och jag uppskattar den ovanligt nyanserade historien, men som helhet blir det tyvärr alltför händelsefattigt och tråkigt. Det är också en onödigt äcklig film, som fullkomligt frossar i allt vad våld och blod heter; ännu mer än i den förra filmen. Det känns konstruerat, och man får intrycket att Noam Murro lagt in sådant enbart för sakens skull. Visst kan filmen med viss tvekan vara värd att se, för det finns en del riktigt lyckade scener, men det är alldeles för långt mellan dem och mellan varven blir det så utdraget att jag fick anstränga mig för att inte somna. Mitt betyg stannar därför på en stabil fyra, och om man inte var överförtjust i den första 300 gör man antagligen lika bra i att hoppa över denna.

Recensionen skriven: 6 mars 2014
Senast uppdaterad: 7 mars 2014

Recensionen har lästs 3302 gånger av 1851 personer, sedan den 6 mars 2014