Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Nick - Jesse Eisenberg Chet - Aziz Ansari
Dwayne - Danny McBride Travis - Nick Swardson
Kate - Dilshad Vadsaria Majoren (Dwaynes pappa) - Fred Ward
Juicy - Bianca Kajlich Chango - Michael Peña
Sandra - Rebecca Cox Bankföreståndaren - Rick Irwin

Nick är en kille strax under 30, som har ett otacksamt jobb där han kör ut pizza för en lokal pizzeria; ett jobb som är otrevligare och svårare än det låter då Nick måste stå för kostnaden om han inte hinner leverera pizzan till kunden på under 30 minuter. Förutom jobbet lever Nick ett stillsamt liv, där hans största problem är att han i decennier varit hemligt förälskad i sin bästa vän Chets tvillingsyster Kate; som han hade ett mycket kort förhållande med under skoltiden. Inte så långt därifrån har de måttligt intelligenta småbrottslingarna Dwayne och Travis planer på att öppna ett kombinerat massageinstitut och bordell, och de vill därför komma åt Dwaynes stenrika pappas pengar. Dwayne blir övertalad av en strippa att anlita en yrkesmördare för att döda hans pappa, men det kostar pengar som varken Dwayne eller Travis har. När de ser en reklamfilm för pizzerian får de en snilleblixt - de beställer en pizza hem, och när Nick kommer för att leverera den kidnappar de honom och spänner fast en bombväst på honom. Dwayne tvingar Nick att råna banken på de 100 000 dollar som yrkesmördaren kostar, och har han inte gjort det på tio timmar kommer de att detonera bomben och spränga Nick i luften. Han känner sig så illa tvungen att göra som de säger, och ber kompisen Chet om hjälp med rånet...

30 Minutes or Less är en förhållandevis nyskapande film, som visserligen har ett klassiskt upplägg av gammalt beprövat slag men där själva grundstoryn trots allt är ganska fräsch och annorlunda. Upplägget och grundpremissen är visserligen en smula absurt och inte helt realistiskt, fast å andra sidan finns det väl inget som säger att filmer av det här slaget måste vara realistiska. Fast huruvida det är en lyckad film hänger helt och hållet på hur man ser på saken. Jag hade ganska trevligt när jag såg filmen, genom dess annorlunda idé och fartfyllda tempo. Efter en lite trög inledning blir det efter ett tag intensivt och fartfyllt, och filmen är bitvis också riktigt spännande. Det finns en viss charm, och det är underhållande och intressant.

I synnerhet Nick har också blivit en förhållandevis nyanserad rollfigur som känns äkta. Han och relationen till Kate är filmens största behållning, medan jag åtminstone inledningsvis hade lite svårare för Chet. Han växer dock med tiden, och vnskapen mellan Chet och Nick blir också intressant. Det är också lätt att sätta sig in i deras mardrömssituation, även om jag personligen nog hade försökt att tillkalla polisen på något sätt innan jag sjönk så lågt som att faktiskt råna en bank - i synnerhet när Nick faktiskt fick så mycket som 10 timmar på sig, och "skurkarna" inte direkt verkar ha hårdbevakat varenda steg han tagit. Dwayne och Travis känns dock mycket stereotypa och överdrivna, och det är nästan omöjligt att reltera till dessa tillspetsade och osannolika rollfigurer. Jag hade nog helst velat klara mig utan dem, men med tiden blir det ändå en charmig och fascinerande film med ett föredömligt tempo. Jag uppskattar också att filmmakarna haft vett nog att begränsa speltiden till bara 1 timme 23 minuter - det är perfekt för den här handlingen, för mycket längre än så hade intrigen inte räckt till. Dessutom är det överlag oförutsägbart, där åtminstone undertecknad inte lyckades att förutspå hur det hela skulle sluta.

Allt detta låter ganska positivt, men så var det det här med genren komedi... Problemet med 30 Minutes or Less är nämligen att filmen inte är särskilt rolig. Här finns några småroliga repliker och situationer, men de klockrena poängerna lyser helt med sin frånvaro. Det är småroligt vid några tillfällen, men jag skrattade bara ett par gånger under hela filmen. Annars går det inte längre än till leenden, och ofta inte ens det. Vid vissa tillfällen finns det en slags märklig buskishumor där jag åtminstone förstår vad det är menat att man ska skratta åt, men i många scener kan jag inte ens se antydningar till vad manusförfattarna anser att vi ska skratta åt. Grundpremissen är utmärkt och det hade funnits många tillfällen där filmen hade haft potential att bli väldigt rolig, men det blir tyvärr aldrig det. Om det inte vore för att vissa andra recensenter gjort gällande att 30 Minutes or Less är en riktigt rolig film, så hade jag ärligt talat trott att det stått fel genre på omslaget och att filmen i själva verket varit menad som en actionthriller... Ser man på det som en thriller fungerar det nämligen bättre, då det trots allt är spännande och det förekommer en del riktigt fartfyllda actionsekvenser gjorda med glimten i ögat. Fast ibland blir premissen och upplägget lite för skruvat och osannolikt, så att filmen inte fungerar fullt ut som thriller heller.

Fotot är ganska bra och fullt funktionellt, men här erbjuds inga direkt vackra vyer eller originella bildspråk. Skådespelarinsatserna är ganska bra, och framförallt är det roligt att återse Jesse Eisenberg som med åren utvecklats till en riktigt bra skådespelare och klarar av även den här rollen fint. Aziz Ansari är helt okej som Chet, men känns lite malplacerad och kommer aldrig till sin fulla rätt i den här rollen. Vid ett flertal tillfällen passerar han också gränsen för överspel. Danny McBride och Nick Swardson är ganska bra i de två skurkrollerna, och gör vad som går av manuset men får inte direkt utvecklas som skådespelare genom de här otacksamma rollerna. Båda två spelar dessutom ungefär samma slags rollfigurer som de alltid gjort. Dilshad Vadsaria (för de flesta mest känd som Rebecca i TV-serien Greek) är mycket bra som Kate, och gör en förvånansvärt minnesvärd och stark insats som den enda väsentliga kvinnliga rollfiguren, men tyvärr får hon alldeles för lite utrymme och jag hade velat se mycket mer av henne.

Vad man tycker om 30 Minutes or Less beror sannolikt på hur man egentligen ser på filmen. Ser man på filmen som den komedi den marknadsförts som, så är sannolikheten nog stor att det inte alls håller då humorn med enstaka undantag inte är rolig. Om man istället ser på filmen som en dramathriller med vissa komiska inslag, ungefär på samma sätt som flera av bröderna Coens filmer (om än inte fullt lika genomarbetad som dessa), så fungerar det bättre och då bli det istället en underhållande och hyfsat spännande film. Men genom vissa logiska luckor och en bitvis lite för osannolik grundpremiss, fungerar det inte riktigt fullt ut som dramathriller heller. Men det finns en viss charm och överlag är filmen fullt sevärd, men jag saknar det där lilla extra som skulle kunna få mig att vilja se om filmen eller att fullt ut kunna rekommendera den till alla. Det här känns lite för lättförglömligt, och det är en typisk sådan film som är trevlig att se på en gång men som man glömmer bort ganska snabbt. Tråkigt då filmen haft potential att bli så mycket bättre, om man antingen kunnat få filmen betydligt roligare eller helt enkelt ha satsat på att göra en renodlad dramathriller utan komiska beståndsdelar. Betygsmässigt når filmen upp till en stark sexa, och tycker man om genren är den absolut värd att ta en närmare titt på, men det är inte värt att köpa filmen för jag har svårt att tro att någon lär vilja se den mer än en gång.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i DTS-HD 5.1 på bl.a. engelska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på bl.a. de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och den svenska textningen håller relativt hög klass med några få översättningsmissar. När man matar in Blu-Ray-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är rörlig och effektfull men som bara finns på engelska. Jag stör mig också på de ljudeffekter som spelas för varje alternativ som markeras på menyn (d.v.s. för varje tryck på fjärrkontrollen), vilket är effektfullt till en början men snabbt blir irriterande. Det finns alltså ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textning. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Väljer man att spela filmen, så visas först varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, och dessutom känns det lite malplacerat att lägga det precis innan själva filmen, men det är åtminstone tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer envisas med.

Som bonusmaterial återfinns först och främst ett videokommentarsspår med regissören Ruben Fleischer och skådespelarna Jesse Eisenberg, Aziz Ansari, Danny McBride och Nick Swardson; där vi får se personerna via bild-i-bild samtidigt som de kommenterar filmen. Det innebär att en inflikt bild med skådespelarna tar upp ungefär en tredjedel av skärmen i nedre högra hörnet, medan resten går åt till själva filmen. Kommentatorspåret innehåller en del matnyttig information, men det blir lite för oseriöst för min smak och dessutom är det lite för många som pratar. Jag tycker heller inte att man utnyttjat Blu-Ray-standardens möjlighet till bild-i-bild på något värdefullt sätt, då det hade fungerat lika bra utan att se personerna i bild. Kanske rentav bättre, då man på så sätt hade kunnat se hela bilden istället för att de inflikta skådespelarbilderna ska skymma en del av filmens bild.

Därefter återfinns en bakom kulisserna-dokumentär om filmen, som innehåller en del matnyttigt men där alldeles för stor vikt läggs åt att skryta över alla inblandade samt presentera rollfigurerna; något som blir ganska tjatigt efter ett tag. Vidare återfinns en minidokumentär med intervjuer med skådespelarna, som också innehåller viss intressant information om själva inspelningen men tyvärr inte alltför mycket att hurra för. Det finns även ett flertal bortklippta scener, som är intressanta att se på men som inte tillför särskilt mycket till filmen och därför är det fullt förståeligt att de klippts bort. Slutligen finns även ett flertal s.k. bloopers (misslyckade tagningar), som är småroliga men inte mycket mer än så. Där tar det roliga slut, och överlag finns det förvånansvärt mycket extramaterial för en film som inte visats på bio i Sverige, men tyvärr inte särskilt mycket med någon nämnvärd substans. Extramaterialet har tyvärr ingen svensk text, men däremot finns engelsk text vilket i alla fall är betydligt bättre än ingen text alls.

Jag har inte haft tillgång till DVD-utgåvan för jämförelse, men såvitt jag förstår bör den vara snarlik Blu-Ray-utgåvan förutom att de två första punkterna jag nämnt om extramaterialet ovan enligt uppgift saknas på DVD-utgåvan.

Recensionen skriven: 19 april 2012
Senast uppdaterad: 20 april 2012

Recensionen har lästs 3529 gånger av 1956 personer, sedan den 19 april 2012