Dan Evans - Christian Bale Ben Wade - Russell Crowe
William Evans - Logan Lerman Alice Evans - Gretchen Mol
Grayson Butterfield - Dallas Roberts Charlie Prince - Ben Foster
Byron McElroy - Peter Fonda Emma Nelson - Vinessa Shaw
Doc Potter - Alan Tudyk Marshal Weathers - Luce Rains
Glen Hollander - Lennie Loftin Mark Evans - Benjamin Petry

Under 1950- och 1960-talet var westernfilmer mycket populära, och gjordes på löpande band. En av dessa hette 3:10 till Yuma och gjordes 1957 av Delmer Daves, och baserades på en novell av Elmore Leonard. Efter att i stort sett legat i dvala i många år verkar westerngenren ha fått nytt liv igen, och nu har en nyfilmatisering av nyss nämnda film sett dagens ljus. Den här gången är det James Mangold som står för regi, som tidigare bl.a. legat bakom Walk the Line, Stulna år och TV-serien Men in Trees, och dessutom manuset till Disneys Oliver och gänget. Filmen utspelas under 1880-talet i New Mexico, och kretsar kring en lömsk och oberäknelig bandit vid namn Ben Wade, som mördat fler personer än de flesta kan räkna till. Efter ett diligensrån blir Wade lite för våghalsig och ger sig oförsiktigt till närmasta stad för att fira det lyckade rånet, där han dock snart blir tillfångatagen. Krigsveteranen Dan Evans från det amerikanska inbördeskriget bor med sin fru och sina två söner på en gård och hotas av vräkning. Då Dan är i akut behov av pengar, så går han med på att hjälpa gruppen att föra Ben Wade till närmaste stad med tåganknytning, för att därifrån sätta honom på tåget som avgår 15:10 till fängelset i Yuma för en kommande rättegång. Med hästar börjar de den långa resan, men den blir långt ifrån riskfri - i synnerhet inte som Bens kumpan Charlie är beredd att göra allt och lite till för att få tillbaka sin ledare välbehållen.

Låt mig först påpeka att jag inte sett originalet från 1957, och heller inte läst novellen som båda filmerna bygger på. Jag kan därför inte bedöma skillnaden mellan versionerna, utan kan bara se på denna film som ett fristående verk. Western tillhör långt ifrån mina favoritgenrer, och mina förväntningar var därför minst sagt dämpade. Jag blev dock positivt överraskad, då filmen faktiskt är ganska bra. Den är tekniskt välgjord, och är snyggt filmad med många vackra vyer. Skådespelarinsatserna är också mycket bra, och Russell Crowe och Christian Bale är utmärkta som Ben respektive Dan. Inledningsvis kändes filmen mycket oengagerande, med några utdragna stridsscener där alla skjuter mot alla till synes utan logik. Men efter ett tag tar den sig, och när man börjar lära känna rollfigurerna och bry sig om dem, blir den också intressant och ganska engagerande. Allt är dock inte frid och fröjd, och filmens största problem ligger i manuset. För det första har den blivit onödigt utdragen, med några alltför segdragna strider och tom dialog som inte leder någonstans. Nästan två timmar är helt enkelt för mycket för den här storyn, och den hade med fördel kunnat kortas ner med minst en kvart. För det andra förekommer mängder av logiska luckor och trovärdighetsproblem, och långt ifrån alla rollfigurer agerar logiskt och smart. Det förefaller uppenbart att manusförfattarna har valt att tumma på trovärdigheten för att öka spänningen, och det känns inte som rätt väg att gå. Det borde vara möjligt att få till en spännande film, utan att kompromissa med allt vad realism heter. Exempelvis verkar fången Ben mycket dåligt bevakad, och borde lätt ha haft mängder av möjligheter att fly. Men likväl bryr han sig inte om det, utan låter sig näst intill frivilligt bli förd till fängelset. Ibland riskerar han även sitt eget liv, för att faktiskt bli förd till fängelset (!). Dan har också mist ena benet under inbördeskriget och har svårt att gå, men när det kniper lyckas han ändå att både springa i hög fart och t.o.m. hoppa över hustak utan svårigheter. Värst blir det i slutet, när en hel armé står mellan fångtransporten och tåget - då blir det bara alltför orimligt, och trovärdigheten sjunker till botten. Manusförfattarna och regissören verkar också alltför förtjusta i våld och blod, och många rollfigurer tycks ha skrivits in i handlingen enbart för att bli dödade. Filmen har dessutom blivit väldigt manscentrerad, och det är bara två kvinnor som överhuvudtaget syns till, och dessa har små och endimensionella roller. Förvisso var det en annan tid, och kvinnor hade sannolikt inte samma utrymme som i dagens läge, men det borde väl finnas något mellanting...? Men till syvende och sist är det en enda sak som avgör om man kommer att uppskatta filmen; nämligen det som i engelskspråkiga länder brukar kallas för suspend belief. Lyckas man att koppla bort verkligheten, och uppskatta filmer som kryllar av logiska luckor och trovärdighetsproblem? Om svaret är ja, så är sannolikheten stor att man får utbyte av filmen, även om exakt hur mycket beror på vad man tycker om westerngenren. Irriterar man sig över sådant och inte lyckas leva sig in i ologiska filmer, så gör man nog klokast i att avstå. Jag ställer mig någonstans mitt emellan, och tycker att filmen trots bristerna är intressant och fullt sevärd; men samtidigt långt ifrån det mästerverk som somliga velat göra gällande.

DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på svenska och finska, men märkligt nog inte de övriga nordiska språken. Tyvärr finns varken engelsk text eller textning för hörselskadade på något språkTextningen är lagom stor och lättläst, och den svenska översättningen håller relativt hög klass. När man matar in skivan, möts man av en distributörsjingel som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, som direkt följs av huvudmenyn, som är snygg och rörlig men enbart på engelska. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt. Vid en sådan här ny och påkostad Hollywood-produktion, så hade åtminstone jag förväntat mig en del extramaterial. Såvitt jag kunnat läsa mig till finns en del extramaterial i utländska DVD-utgåvor, men av någon outgrundlig anledning verkar SF ha valt att inte licensiera detta.

Recensionen skriven: 21 augusti 2008
Senast uppdaterad: 21 augusti 2008

Recensionen har lästs 3602 gånger av 1963 personer, sedan den 21 augusti 2008