Rui - Juliano Cazarré Laura - Maria Flor
John - Anthony Hopkins Tyler - Ben Foster
Valentina - Dinara Drukarova Sergei - Vladimir Vdovichenkov
Rocco - Johannes Krisch Sergeis boss - Mark Ivanir
Algeriska mannen - Jamel Debbouze Terapeuten - Patty Hannock
Affärsmännen - Peter Morgan / Moritz Bleibtreu Ellie (Michaels dotter) - Sydney Wade

I 360 vävs ett flertal olika historier ihop, som utspelas både i Wien, Paris, London, Bratislava, Rio de Janeiro samt några amerikanska städer. Allt tar sin början när Mirka och hennes syster Anna går till en fotograf i Österrike, som ska publicera hennes foton på en eskortwebbsida. Mirka blir övertygad att som eskorttjej kalla sig Blanka, och hennes första kund blir den brittiska affärsmannen Michael. De ordnar att träffas på ett kafé, men när Michael råkar stöta ihop med bekanta på kaféet kan han inte helt öppet gå fram till en prostituerad tjej utan överger henne där. Han reser istället hem till London, men där har hans fru Rose ett förhållande med den brasilianska fotografen Rui. Rui i sin tur är sambo med Laura, men upptäcker när han kommer hem att hon har fått nog och lämnat honom - och stöter istället på en sexförbrytare på flyget...

På papperet låter 360 inte som någon alltför märkvärdig film, utan snarare som en ganska alldaglig episodfilm. Men skenet kan bedra, och det gör det i det här fallet. För det här är faktiskt en riktigt bra film; betydligt bättre än jag hade väntat mig. Det är en underhållande och engagerande film, som håller intresset vid liv hela tiden och som på ett elegant sätt lyckas att väva ihop de (ganska många) sidohistorierna. Här är det ett stort persongalleri med närmare 20 huvudroller, och det rör sig om ett flertal parallella historier som vävs ihop med varandra på ett eller annat sätt men som till stora delar förblir fristående.

Premissen är alltså snarlik Short Cuts, Crash, m.fl, och visst kan man med all rätt hävda att det inte är världens mest originella film. Men det gör inte mycket, när filmen både är underhållande, engagerande och berörande. Det finns ett påtagligt djup, och filmen har en intressant premiss och sensmoral. Det är också ett lågmält drama, helt befriat från övertydlighet; något jag uppskattar. Trots att de flesta av sidohistorierna direkt eller indirekt handlar om kärlek är det långt ifrån överromantiserande, utan det rör sig om ett ganska nedskalat och jordnära drama helt utan översentimentalitet. Faktum är att det inte ens finns mycket till romantik alls, trots att det alltså till ganska stora delar handlar om kärlek. Det gör att 360 sticker ut från mängden, och erbjuder någonting förhållandevis nytt.

Det är charmigt, berörande och mycket fängslande, där man hela tiden bryr sig om vad som händer. Bitvis är det också hyfsat spännande, men överlag är det definitivt mer ett drama än en thriller. Jag uppskattar också filmens fina balansgång mellan optimism och mörker, där det långt ifrån är någon glättig lättsam historia men det samtidigt alltid finns ett visst framtidshopp. Helt enkelt en bra balansgång, där filmen hela tiden förblir realistisk och trovärdig men samtidigt aldrig blir för mörk. Dessutom håller filmen hela tiden ihop logiskt, utan nämnvärda trovärdighetsproblem eller logiska luckor; något som låter simpelt men som ganska många liknande filmer lider av.

De allra flesta episodfilmer brukar ha en tendens att upplevas mer eller mindre röriga, och 360 är inget undantag. Med så många rollfigurer och sidohistorier är det nog närmast oundvikligt att det blir lite rörigt, och bitvis är det inte oproblematiskt att komma ihåg vem som egentligen är vem. Inledningsvis störde jag mig på det; inte minst genom att det i början går väldigt snabbt med växlingen mellan de olika sidohistorierna där man knappt hunnit lära känna någon förrän det är dags att gå vidare. Men när ilmen väl kommer igång på allvar fungerar det ändå över förväntan - tempot blir mer behagligt och bara man är uppmärksam hänger man med relativt väl och kommer någorlunda ihåg vem som är vem. Det är långt ifrån någon film som går att slötitta på, men man behöver heller inte vara överdrivet koncentrerad, utan är man bara uppmärksam och inte tänker på en massa annat så går det riktigt väl.

Personbeskrivningarna varierar en del, och medan vissa rollfigurer blivit ganska mångbottnade så är andra mer endimensionella. Det är förstås i det närmaste omöjligt att faktiskt hinna lära känna alla 15 - 20 rollfigurer på ett bra sätt, där alla förblir mångbottnade, så egentligen är det knappast rättvist att klaga på endimensionella rollfigurer. Det är i alla fall ett flertal som hinner få åtminstone en del nyanser, och det räcker för att man ska bry sig om åtminstone en del personer. Däremot kan man tycka att somliga sidohistorier inte riktigt hinner få den uppmärksamhet och det djup de förtjänar, och några av sidohistorierna känns något förenklade. Dessutom är det inte alla som faktiskt hinner redas ut till fullo, utan somliga lämnas öppna medan andra rundas av på ett elegant sätt. I slutändan var det några frågor jag ställde mig som man inte fått någon riktig klarhet i, men överlag tycker jag ändå om slutet som inte känns alltför ouppklarat utan hellre öppet på ett fint sätt.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder ett starkt bildspråk i kombination med en del både vackra och gråtrista vyer. Det är effektfullt med utmärkta kontraster och dessutom bra scenografi. Klippningen är också bra, och dessutom finns en del både passande och fin musik. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och slovakiska Lucia Siposová imponerar stort som Mirka/Blanka. Jude Law och Rachel Weisz är också mycket bra som Peter och Rose, och Ben Foster imponerar stort i en liten men svår roll som Tyler. Dinara Drukarova är också riktigt bra som Valentina, och även i övrigt det är det bra skådespelare. Det är kul att återse Anthony Hopkins, men tyvärr får han inte alltför mycket att arbeta med i en intressant men i slutändan något platta roll som John.

360 är en riktigt bra film, som lyckas att engagera och beröra med enkla medel. Det är periodvis spännande, samtidigt som det är så fascinerande att man helt enkelt inte kan slita sig ifrån TV:n. Men filmen hade nog vunnit på att begränsa sidohistorierna en del, för det förekommer lite väl många endimensionella roller och en och annan sidohistoria som inte leder någonvart. Ibland blir det också lite väl rörigt, men däremot uppskattar jag den ovanligt trovärdiga, lågmälda och oförutsägbara storyn. Visst hade det kunnat bli ännu bättre, men det är ändå en riktigt bra film som är väl värd att se för de allra flesta, varför en stark sjua känns som det självklara betyget.

Recensionen skriven: 29 maj 2013
Senast uppdaterad: 30 maj 2013

Recensionen har lästs 3824 gånger av 2271 personer, sedan den 29 maj 2013