Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Zooey Renner - Hailee Steinfeld Christine Renner - Connie Nielsen
Albinon - Tómas Lemarquis Vargen - Richard Sammel
Mitat Yilmaz - Marc Andréoni Guido - Bruno Ricci
Hugh - Jonas Bloquet Jules - Eriq Ebouaney
Abbate - Joakhim Sigue Sumia - Alison Valence
Jacques - Michaël Vander-Meiren Zooey som barn - Romane Ferreira

Den framgångsrika CIA-agenten Ethan Renner har länge levt ett relativt isolerat liv. Genom att han aldrig kunnat berätta för någon om hans yrke är han sedan länge skild från sin fru och träffar sin dotter ytterst sällan. Men allt förändras när han får veta att han har hjärncancer, som spridit sig så pass mycket att han knappast kommer att leva längre än någon månad till. Då vill han försöka återuppta kontakten med tonårsdottern Zooey. Men CIAs lönnmördare Vivi Delay erbjuder honom ett avtal - om han lyckas att döda den farliga vapenhandlare som går under namnet Vargen får han ett experimentellt läkemedel som kan rädda hans liv...

Det låter sannerligen inte särskilt märkvärdigt, och någon originell eller djuplodande film är det heller inte. Storyn har också vissa likheter med bl.a. Taken. Men som vanligt när Luc Besson skrivit manus är det här trots allt lite mer än vad det låter som i förväg, och storyn är intressant. Det här tillhör dock inte någon av Luc Bessons bättre filmer, men 3 Days to Kill är ändå helt okej. Filmen har en genomarbetad historia och premiss, och intresset hålls vid liv. Bitvis är det hyfsat spännande och dessutom ganska engagerande. Det finns också en del lågmäld och periodvis svart humor, som jag uppskattar och som hjälper till att lätta upp stämmingen.

Framförallt Ethan och Zooey har också blivit relativt mångbottnade rollfigurer, som man får lära känna ganska väl och som båda är intressanta. Exfrun Christine har dock blivit alltför endimensionell och lyser dessutom med sin frånvaro under merparten av filmen. Ännu värre ställt är det med mystiska Vivi, som förblir ett mysterium helt utan vare sig djup eller nyanser. Det är tråkigt att inte mer energi lagts på hennes karaktär, då hon trots allt är viktig för handlingen men känns som ett helt oskrivet ark. Periodvis kan man misstänka att avsikten bara varit att visa upp en sexig och vacker kvinna, och även fast Luc Besson kanske inte blivit känd för sina många imponerande kvinnoroller, brukar man ändå kunna förvänta sig lite mer än så av honom... Den enda kvinnliga rollfiguren med någon form av substans är Zooey, och därför kan filmen upplevas objektifierande och bitvis rentav sexistisk.

Men det stora problemet med 3 Days to Kill är att det ärligt talat känns som två filmer i ett, med en mycket svag koppling mellan dem. Periodvis är det ett berörande och engagerande relationsdrama, där fokuset ligger på Ethans relation med sin tonårsdotter Zooey. De delarna är riktigt intressanta, och trots vissa klyschor är det svårt att inte bli berörd av dem. Det är fängslande, underhållande och hyfsat tänkvärt; samtidigt som det håller sig relativt trovärdigt. Det är kanske inte världens mest djupsinta eller originella, men jag tycker ändå om de delarna av filmen.

Men periodvis är det istället en mer hårdkokt action, kryddad med mer eller mindre malplacerad humor. Actionsekvenserna, i stort sett allt som berör själva uppdraget, fungerar tyvärr betydligt sämre. Allting känns väldigt stereotypt och klichéartat, det är förutsägbart och skurken "Vargen" tillhör det mest platta och underutvecklade som världen någonsin skådat. Försöken att blanda in humor fungerar också sämre där än i relationsdramat, i och med att humorn ofta känns malplacerad. Ett upprepande inslag är exempelvis att dottern Zooey ringer till Ethan, med svenska gruppen Icona Pop som ringsignal, vid de mest olyckliga tillfällen - det är roligt och fyndigt den första gången, men inte alls lika kul den femte. Alla rollfigurer som berör uppdraget är också endimensionella och onyanserade, och vi får inte veta tillräckligt om någon för att bry sig; vi varken tycker om eller tycker illa om någon. Den delen av historien är också ganska långsökt, och det förekommer en del trovärdighetsproblem. Det är ändå en intressant story, men genomförandet imponerar inte alls lika mycket.

Fotot är enkelt men effektivt, och bildspråket är måhända inte nyskapande men ändå fullt funktionellt. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Kevin Costner har aldrig tillhört någon av mina favoritskådespelare, och jag tror inte att jag går för långt om jag hävdar att hans glansdagar är förbi. Men han gör ändå ganska bra ifrån sig som Ethan, och spelar trovärdigt. Hailee Steinfeld är mycket bra som dottern Zooey, och gör en stark och minnesvärd rollprestation med enkla medel. Hon lyckas med råge att överträffa Kevin som skådespelare, och gör en imponerande insats. Jag har alltid tyckt om Amber Heard som skådespelerska, och det är svårt att inte bli betagen av hennes prestation i exempelvis All the Boys Love Mandy Lane, men här får hon tyvärr verkligen ingenting att arbeta med. Hennes enda uppgift är egentligen att se sexig och mystisk ut, vilket hon i och för sig lyckas med men Amber är ju kapabel till så mycket mer än så. Connie Nielsen gör vad som går som exfrun Tina, men får heller inte mycket att arbeta med. I övrigt är det funktionella skådespelarinsatser, men ingen direkt Oscarsklass från någon.

3 Days to Kill är en helt okej men tyvärr alltför ojämn film. Periodvis är det riktigt bra, och trots klichéerna tyckte jag verkligen om historien med Ethan och Zooey. Fast tyvärr är actionscenerna mer oengagerande och dessutom förutsägbara. Jag får därför en lite schizofren känsla av filmen, då det verkligen känns som två olika filmer med vitt skilda kvaliteter. Det märks ändå att det i grund och botten är ett genomarbetat manus med en intressant story, så personligen misstänker jag att det största felet ligger hos regissören hellre än manusförfattarna. Trots problemen är det i alla fall en film som är fullt sevärd om man är ute efter lättsam underhållning. Här finns inget större djup och inget man kommer att lägga på minnet - man får nog vara tacksam om man överhuvudtaget kommer ihåg filmen om en månad - men är man bara ute efter adrenalinfylld underhållning för stunden kan man göra betydligt sämre val; och därför ger jag ändå filmen en hyfsat stark sexa i betyg.

För att kunna få 13-årsgräns klipptes 3 Days to Kill ner till den amerikanska biopremiären, medan den i hemlandet Frankrike var fem minuter längre. På DVD och Blu-Ray i USA finns enligt uppgift både den nedklippta versionen och den förlängda så kallade "Directors Cut". Tyvärr gäller detta dock inte Skandinavien, och såvitt jag kunnat bedöma verkar det som att det är den nedklippta versionen som enbart släppts i Sverige. Mycket tråkigt, och varför Scanbox valt att enbart släppa en version gjord främst p.g.a. USA:s egendomliga censurregler är bortom mitt förstånd; i synnerhet som det här trots allt huvudsakligen är en fransk film inspelad i Frankrike.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både DTS-HD 5.1 och Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Den svenska översättningen är relativt bra, men lider av ett fåtal slarviga misstag. Textningen är i minsta laget men är ändå hyfsat lättläst; fast tyvärr är kantlinjerna lite för tunna vilket gör texten ganska svårläst vid de scener som har ljusare bakgrunder. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men tyvärr endast engelskspråkig. Det enda extramaterial som finns är otextade trailers för fyra andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl högst tveksamt om det verkligen kan klassas som extramaterial.

Recensionen skriven: 15 januari 2015
Senast uppdaterad: 15 januari 2015

Recensionen har lästs 2897 gånger av 1595 personer, sedan den 15 januari 2015