Regi: Malcolm Venville
Manusförfattare: Louis Mellis & David Scinto
Colin Diamond - Ray Winstone Liz Diamond - Joanne Whalley
Meredith - Ian McShane Old Man Peanut - John Hurt
Archie - Tom Wilkinson Mal - Stephen Dillane
Älskaren - Melvil Poupaud

De brittiska manusförfattarna Louis Mellis och David Scinto jobbade ihop under ett flertal år under 1990-talet och 2000-talets första hälft, och blev kända 1995 då de skrev den framgångsrika teaterpjäsen Gangster No. 1, som senare filmatiserades. Under 2000-talet tog de steget över till filmvärlden, och skrev 2000 manuset till den kontroversiella och kritikerrosade filmen Sexy Beast. Radarparet jobbade ihop några år till, innan de gick skilda världar i mitten av 2000-talet. Strax efter Sexy Beast skrev Louis och David manuset till en planerad dramakomedi vid namn 44 Inch Chest, men manuset förblev osålt länge och det skulle dröja åtskilliga år innan någon nappade på det.

Men i regi av den långfilmsdebuterande regissören och fotografen Malcolm Venville har filmen nu slutligen nått världens ljus, och 44 Inch Chest har blivit kritikerrosad på många håll trots en måttlig publikframgång. Filmen spelades in under 2008, men har först i år haft premiär då den började visas på engelska biografer i januari. I Sverige har den istället släppts direkt på DVD. I huvudrollen ser vi den medelålders mannen Colin Diamond, som levt ett stillsamt liv med sin fru Liz och deras barn under många år. Men allt förändras när Liz meddelar att hon träffat en annan man och tänker lämna honom. Colin blir oerhört arg och ledsen, och när det slår slint för honom och han slår Liz flyr hon genast därifrån. Colins vänner kommer till undsättning, som tillsammans kidnappar Liz franska älskare och håller honom fången i en övergiven lagerlokal. Vännerna består av den homosexuella spelberoende mannen Meredith, morsgrisen Archie, den hetsiga Mal och den gamla fördomsfulla Peanut.

44 Inch Chest är absolut en originell film, som tar till nya begrepp till en förhållandevis bekant story. Det är också en något kontroversiell film, då huvudrollerna är allt annat än sympatiska och huvudrollen bland annat roat sig med att misshandla folk. I grund och botten tycker jag om storyn, som är intressant och där man tydligt ser en fin tanke från regissörens sida. Men den bästa vilja i världen gör inte automatiskt en bra film, och jag kan inte påstå att jag blev direkt överförtjust i filmen som sådan. För det första är det här en sådan film som kretsar kring intern utveckling hellre än konkret handling. Här handlar det om rollfigurernas inre konflikter och utvecklingar, och intrigen har istället hamnat i andra hand. Det är visserligen inte nödvändigtvis något fel med det, och om man uppskattar sådana filmer så lär man säkert tycka om även denna. Men det är förmodligen en ganska smal grupp, medan en större grupp inte lär uppskatta de greppen.

Problemet är nämligen att det egentligen inte händer någonting, och hela grundstoryn kan lätt sammanfattas med en enda mening. Filmen står och stampar på ganska precis samma ställe hela tiden, utan att uppnå särskilt mycket. Sensmoralen och tanken är visserligen god, men det vore ju en fördel om det också vore underhållande och intressant under filmens gång. Det är helt enkelt en alldeles för tunn story för en hel långfilm, och därför blir det också väldigt segt. Visst glimrar det till någon gång då och då, då man känner av ett visst djup och det blir intressant. Med en del småroliga kommentarer vid några tillfällen och en del intressanta karaktärsporträtt har också filmen fått ett visst djup och en del kul poänger, men mellan varven blir det outhärdligt segt då absolut ingenting händer. Då blir det ganska tråkigt och oengagerande, och under ett flertal tillfällen satt jag mest och väntade på att någonting skulle börja hända.

Det här är en typisk dialogdriven film, där karaktärer och dialog spelar större roll än händelser. Det är inget fel med det i sig, men problemet är att dialogen som regel inte uppnår någonting. Vi erbjuds många och långa utdragna monologer av de centrala rollfigurerna, som mest verkar handla om ingenting. Hur mycket de än pratar, så känns det mest som tomt prat och vi erbjuds aldrig någon större insikt i någon av rollfigurerna. De flesta är också tämligen endimensionella, och något större djup har i stort sett ingen fått. Colin är den enda som blivit någorlunda nyanserade och i alla fall ett visst djup, men även i hans fall får vi inte lära känna honom alltför väl. Han har inte fått någon direkt övertygande inre konflikt, och därför blir filmen åtminstone periodvis oengagerande. Jag brydde mig helt enkelt inte om utgången, och det blir heller inte bättre av att Colin är mycket osympatisk där det är omöjligt att rättfärdiga hans handlingar.

De övriga rollfigurerna har inte fått någon som helst substans, och vi får inte ens veta vad någon av de jobbar med. De framstår som någon form av amatörgangsters, men om det är tanken eller inte har jag inte en blekaste aning om. Officiellt har 44 Inch Chest marknadsförts som en dramakomedi, vilket är märkligt då jag inte kunde se någon större humor. Visst förekommer några kul kommentarer och one-liners, som kan leda till subtila småskratt eller åtminstone leenden. Men längre än så går det aldrig, och betydligt mer än så borde man kunna fordra av en komedi. Kanske är den intetsägande dialogen rolig för en del engelsmän, men att jag helt enkelt inte förstår mig på den sortens humor. Jag vet inte...

Filmen lider också av en allt annat än trovärdig dialog, som framförallt överutnyttjar svordomar till bristningsgränsen. För här handlar det om att svära, svära och svära lite till. Varenda mening i hela filmen innehåller minst en svordom, och "fuck" och "cunt" sägs så ofta att jag önskar att jag aldrig behöver höra orden mer... Missförstå mig inte nu - jag tycker inte alls om filmer som helt undviker svordomar, och rätt använt kan en del svordomar förhöja realismen och medföra en ökad dynamik. Men när alla rollfigurer svär helt oavbrutet så förlorar orden sin mening, och redan efter några minuter blir det bara allmänt irriterande.

Man kan också tycka att filmen blivit lite väl antifeministisk och rentav kvinnofientlig, men det kanske bara är jag som tänker på det. Klart är i alla fall att när sluttexterna väl börjat rulla hade jag fler frågor än svar, och då är det inte lätt att veta vad tanken varit. Därför fick jag en allmänt antiklimaktisk känsla i slutändan, och min första reaktion när sluttexterna kom var "Var det allt...?". Några få scener i filmen är visserligen smått geniala, men filmen som helhet imponerar inte alls lika mycket som dess enskilda beståndsdelar.

44 Inch Chest erbjuder ett snyggt foto över ett smutsigt och mörkt London, med ett effektivt bildspråk, stark användning av ljussättning och bra scenografi. Allting ser realistiskt och naturligt ut, och det märks att mycket tid lagts på just fotot och scenografin. Men en stor del av filmen utspelas i ett enda rum, och därför upplevs det lätt som lite teatraliskt. Skådespelarinsatserna är bra, och i synnerhet Ray Winstone gör en utmärkt insats som Colin. Han lyckas på ett skickligt sätt att framföra sina tankar och känslor utan att säga så mycket, där minspel och ansiktsuttryck är A och O. Ian McShane, Tom Wilkinson och Stephen Dillane är också riktigt bra som Meredith, Archie och Mal, medan jag däremot tycker att John Hurt periodvis spelade över som Peanut och kändes något malplacerad. Joanne Whalley (Liz) och Melvil Poupaud (hennes namnlösa älskare) spelar också bra, men får egentligen inget att arbeta med - i synnerhet den sistnämnda, som inte har en enda replik i hela filmen!

Jag betvivlar inte att manusförfattarna och regissören haft de bästa avsikter bakom 44 Inch Chest, och det är en djup film med intressant idé. Då filmen fokuserar mer på karaktärer och känslor än konkret handling har den vissa likheter med filmer som Farväl Falkenberg och Apan, men skillnaden är att 44 Inch Chest inte erbjuder någon övertygande atmosfär eller stark stämning. Jag vill inte påstå att det är en dålig film, men det är heller absolut ingen bra film. Trots en fin tanke, bra skådespelare och en vettig story, så blir det i slutändan för segt och tråkigt för att jag ska känna mig nöjd. Kanske är den helt enkelt för djup för mig, för jag betvivlar inte att det trots allt funnits ett större djup än jag upptäckt. Om man ser om filmen är det mycket möjligt att man upptäcker fler bottnar och poänger, men å andra sidan hade det ju då underlättat om man faktiskt orkat se om den. Jag nöjer mig med en fyra i betyg, men tycker man om långsamma karaktärs- och dialogdrivna filmer så kan det vara värt att ta sig en titt på den ändå. Vad logiken är bakom den minst sagt ologiska och intetsägande filmtiteln är bortom mitt förstånd dock...

Av någon märklig anledning har 44 Inch Chest enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Förvisso är det kanske inte alltför många som kommer att vilja se om filmen många gånger, men då merkostnaden för att släppa filmer även som köpfilm bör vara begränsad, så är det märkligt att SF inte valt att släppa filmen även som köp-DVD. Bilden är i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1 och är engelskspråkigt. Bild- och ljudkvaliteten är bra, även om ingetdera inte sticker ut som något utöver det vanliga. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. Texten är lagom stor och lättläst, men märkligt nog har texten placerats ovanligt långt upp på skärmen (en bra bit ifrån nedrekanten på en Widescreen-TV), vilket kan kännas lite konstigt. Översättningen är relativt bra, men med ett mindre antal översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, innan vi direkt kommer till huvudmenyn som är engelskspråkig men stilren. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt även om det knappast är förvånande för en så pass okänd film som denna.

Recensionen skriven: 30 maj 2010
Senast uppdaterad: 31 maj 2010

Recensionen har lästs 5062 gånger av 1978 personer, sedan den 30 maj 2010