Regi: Kevin Carraway
Manusförfattare: Kevin Carraway & Lawrence Sara
Brooklyn - Bonnie Somerville Bill - Val Kilmer
Issac - Luke Goss Adam - Matt Barr
Jack - Ving Rhames Courtney - Rebecca Da Costa
Dr. Lipski - Christian Baha Sean - Corey Reilly

År 1911 inträffade en makaber tragedi i ett gammalt stort hus i delstaten Ohio, där en ung pojke brutalt mördade hela sin familj. 100 år senare färdas en grupp människor i buss på väg till en ospecificerad semesterort, och passerar förbi samma område. Där finns den måttligt charmige advokaten Bill och hans fru Brooklyn, bröderna Isaac och Adam samt läkaren dr. Lipski. De stannar förbi på en bensinstation, där både Adam och Bill försöker stöta på den unga kassörskan Courtney. På väg därifrån ser chauffören vad som ser ut som ett spöke - en halvgenomskinlig kvinna - på vägen, och han kraschar bussen rakt in i ett träd. Föraren dör omedelbart, och Bill får hjärnskakning av smällen. En kraftig storm närmar sig med stormsteg, och de flesta vägar har börjat stängas av. Därför finns det inte en chans att gruppen ska kunna komma fram till resmålet, och en gammal främling på vägen erbjuder därför gruppen att vila upp sig i hans hus och där låna hans telefon. Mannen heter Jack, och äger det närmaste huset vid olycksplatsen; som inte helt oväntat råkar vara samma hus där massmordet inträffade ett sekel tidigare. Väl framme i huset märker de att Jack faktiskt inte har någon telefon, och den allt mer illamående Bill börjar ana oråd. Det lyssnar dock inte de andra på, men snart börjar mystiska saker inträffa i huset...

Jag vet inte hur det är med alla andra, men personligen har jag tappat räkningen på antal skräckfilmer som kommit som på ett eller annat sätt handlar om hemsökta hus. Premissen känns inte särskilt originell, så därför är det förståeligt om man är lite milt skeptisk inför 7 Below. Men storyn är intressant, och manusförfattarna har lyckats att göra något förhållandevis nytt av en bekant premiss. Och till min förvåning är resultatet faktiskt en riktigt bra film, om än lite ojämn. Det är underhållande och intressant, och vi får lära känna åtminstone en del av rollfigurerna på ett övertygande sätt. Visserligen är de flesta karaktärer inte alltför mångbottnade, men de flesta hinner åtminstone få en del nyanser och efter en något tveksam inledning bryr man sig faktiskt om personerna och vad som händer med dem.

Framförallt är det en riktigt obehaglig och otäck film, där man ganska snabbt får kalla kårar. Stämningen är utmärkt, och jag uppskattar den lågmälda psykologiska skräckkänslan där det mer handlar om känsla och stämning än av konkreta otäcka situationer. Det fungerar riktigt väl, och det har blivit en mycket obehaglig film där obehagskänslan aldrig försvinner. Bitvis är det också riktigt otäckt, och vid några få tillfällen hoppar man högt. Men det är absolut ingen jättehemsk film, och är man ute efter en riktigt otäck rysare finns det bättre val. Här rör det sig mer om en stigande obehagskänsla varvat med några få scener där man hoppar högt. Det är tillräckligt för att nästan vem som helst ska bli mörkrädd, men det är långt ifrån lika otäckt som exempelvis Blair Witch Project eller Instängd. Men att en rysarthriller faktiskt är obehaglig och hyfsat spännande räcker ganska långt, och mycket mer än så brukar i alla fall inte undertecknad fordra. Det är också en mycket engagerande film, där man sitter som på nålar hela tiden och det förblir fängslande från början till slut. Det är fascinerande, underhållande och med ett föredömligt intensivt tempo.

Dock lider filmen av vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem, och jag får inte allting att gå ihop ens inom filmens egen premiss. Vissa rollfigurer beter sig heller inte alltför smart, något som dock delvis kan förklaras av att man knappast vet hur man skulle bete sig i en sådan mardrömssituation - trots allt är det ju lätt att vara efterklok. Det mest onödiga är dr. Lipski, som trots att han ska föreställa vara läkare varken lyckas att ge kloka råd eller faktiskt hjälpa skadade människor. Det mest avancerade han lyckas göra är att konstatera att någon "måste till sjukhus snabbt" - så pass mycket skulle t.o.m. jag kunna konstatera helt utan medicinsk utbildning... Jag förstår inte varför man ens hittar på att en av rollfigurerna ska vara läkare, när hans yrke egentligen är helt ovidkommande för handlingen. Då vore det bättre för trovärdigheten och logiken att hoppa över läkarhistorien. Det förekommer också en del klichéer och stereotypa rollfigurer, men å andra sidan kan väl detsamma sägas om 90% av alla skräckfilmer.

Till en början känns 7 Below ganska förutsägbar, och hyfsat länge fortsätter den känslan. Men när filmen börjar närma sig upplösningen, så förändras allt och det blir plötsligt både oförutsägbart och originellt - men ärligt talat ganska långsökt och komplicerat. Då blir det också ganska rörigt och invecklat, och jag hade svårt att få allting att hålla ihop logiskt. Allt detta gör visserligen filmen riktigt originell, men det känns som lite väl tveksamt logiskt och jag hade nog föredragit ett mer konsekvent slut. Det här känns helt enkelt lite väl långsökt och märkligt, även fast jag uppskattar filmteamets avsikt att göra något nytt av en välbekant premiss.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk som bidrar till en imponerande stämning. Specialeffekterna är dock modell enklare, och på den fronten märks det att det är en lågbudgetfilm. Skådespelarinsatserna är överlag ganska bra, men det rör sig inte direkt om några Oscarsnominerade prestationer. Bonnie Somerville är riktigt bra som Brooklyn, och Matt Barr är rätt bra som Adam. Rebecca Da Costa ger en lite opersonlig och stel känsla som Courtney, men gör ändå en skaplig insats. Christian Baha brister en del i inlevelsen som dr. Lipski, och han känns ganska onaturlig. Ving Rhames är bra som Jack; varken mer eller mindre. Val Kilmer är helt okej som Bill, men får bokstavligt talat inte mycket att arbeta med.

7 Below är en bra och välgjord film, som är spännande, obehaglig och fängslande från början till slut. Det är en film väl värd att se, men helhetsintrycket sjunker av de logiska luckorna och av den minst sagt långsökta upplösningen. Därför stannar mitt betyg på en svag sjua, men det är möjligt att betyget hade kunnat bli högre om manusförfattarna kunnat få till ett mer logiskt manus.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har engelskt tal och enbart svensk text; inga andra språk alls och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren, stillastående och svenskspråkig. Menyn är av enklast tänkbara slag, och innehåller bara möjlighet att spela filmen samt slå av och på text; inte ens scenvalsmeny finns. Följaktligen finns heller inget extramaterial alls, vilket visserligen inte är särskilt förvånande för en film som släpps direkt på DVD men ändå lite tråkigt.

Recensionen skriven: 14 mars 2013
Senast uppdaterad: 15 mars 2013

Recensionen har lästs 3884 gånger av 2158 personer, sedan den 14 mars 2013