Regi: Michael Hjorth
Manusförfattare: Michael Hjorth & Tomas Tivemark
Judith - Suzanne Reuter Måns - Peter Andersson
Julius - Loa Falkman Anette - Ann-Sofie Rase
Bella - Sanna Bråding Josef/Kristoffer - Fares Fares
Boris/Sven - Tomas Tivemark André/Kowalski - Reine Brynolfsson

Actionkomedier ser vi inte ofta till, och än mindre svenska sådana. Men här är en sådan; regisserad och skriven av Michael Hjorth och Tomas Tivemark, som bl.a. legat bakom den svenska komediserien Cleo. Händelseförloppet utspelas kring ett bröllop i en herrgård i det idylliska samhället Himlabacken. Måns Lundin har ärvt herrgården och en mängd pengar från sin pappa, och han ska nu gifta sig med den stenrika hotellägaren Judith Fahlén. Måns storebror Julius är dock inte lika förtjust vare sig bröllopet eller sin bror, då han anser att han haft rätt till sin pappas pengar. Något han och hans fru Anette inte är sena att utnyttja, då de vill passa på att stjäla pengarna under vistelsen i herrgården. Och de är inte de enda som har något att dölja...

Jag har sällan sett exempel på så ojämna filmer som denna. Den börjar imponerande, och den första halvtimmen är riktigt underhållande och rolig - visserligen lite för rörig och vissa lite otrovärdiga detaljer, men det har man överseende med då filmen helt enkelt är så trivsam och välgjord. Men tyvärr avtar den känslan ganska snabbt... Efter ett tag börjar nämligen komedin att omvandlas till mer och mer action; det blir allt längre mellan skämten, och storyn spårar ur rejält. Efter ett tag blir det bara allmänt larvigt och löjligt, när den redan från början överdrivna storyn blir femtioelva gånger värre. De logiska luckorna blir allt fler, och trovärdigheten sjunker allt eftersom tills den slutligen når botten. Att manuset dessutom är väldigt tunnt blir snart ganska uppenbart, då det verkar som att manusförfattarna bestämt sig för att fylla på med så mycket action och våld som möjligt i förhoppningen att ingen ska upptäcka att det faktiskt inte händer någonting... Då är det något som verkligen inte är som det ska. Visserligen medverkar många bra skådespelare, och de flesta gör bra insatser - åtminstone gör dem så gott de kan, det bristfälliga manuset och de tunna och endimensionella karaktärerna till trots. Den bra inledningen med lagom skruvade karaktärer och småroliga dialoger är ganska snart ett minne blott... Det gör att filmen som helhet egentligen inte fungerar särskilt väl - varken som komedi, drama eller action. Medan sluttexterna rullar, är det bara en tanke som mitt huvud fylls av: Vad sjutton hände med den i början så småroliga och trevliga film...? Om och när filmen visas på TV, så kan det vara värt att offra en och en halv timme på att se den. Men den är definitivt inte värd att lägga ner några pengar på, inte ens att hyra. Och egentligen går man nog inte miste om så mycket, om man nu bestämmer sig för att avstå från filmen helt och hållet...

DVD-utgåvan består av bild i anamorfisk Widescreen i formatet 2,35:1, och två svenska ljudspår i Dolby Digital 5.1 respektive vanlig stereo. Bild- och ljudkvalitet är hyfsade, men utan att utmärka sig. Filmen innehåller vanlig norsk text, samt svensk text för hörselskadade. Men någon vanlig svensk text finns inte - tråkigt då filmen, i likhet med de flesta andra svenska filmer, lider av problemet att det är svårt att höra allt som sägs. Även textningen för hörselskadade är lite bristfällig, och beskriver inte i bild vem som säger vad - enbart viktigare läten samt kommentarer med "Talar engelska" (som snabbt blir väldigt störande...) återfinns. Skivan inleds med SF-vinjett och språkval, följt av varningstexter. Därefter visas ett flertal trailers för andra filmer (som dock går att hoppa förbi), innan vi äntligen når huvudmenyn. Menyn finns på svenska och norska, och är ganska stilren. Av någon anledning går det dock från den svenska menyn enbart att välja svensk text, och från den norska menyn finns enbart norsk text. Ologiskt och dumt. Som extramaterial finns en bakom kulisserna-dokumentär på knappt 20 minuter, som består av scener från inspelningen och snuttar från den färdiga filmen, varvat med intervjuer med bl.a. skådespelarna, regissören och manusförfattarna. Periodvis ganska intressant, men tyvärr finns det en del lite väl utdragna inspelningssekvenser som knappast någon annan än de inblandade lär vilja se. Många frågetecken kvarstår också, och produktionsteamet verkar till stor del mest vilja skryta över de "häftiga effekterna"... Därefter finns ett antal bilder från filmens storyboard (bildmanus), som visas självkörande tillsammans med bakgrundsmusik. Egentligen helt poänglöst, och jag förstår inte varför någon skulle vilja se detta. Till sist finns också en ursprunglig biotrailer till samma film, som är precis lika roligt som det låter... En sådan här storfilm borde verkligen förses med betydligt mer extramaterial än så här.

Recensionen skriven: 20 januari 2007
Senast uppdaterad: 20 januari 2007

Recensionen har lästs 4433 gånger av 2407 personer, sedan den 5 december 2007