Eliot - Keir O'Donnell Ashley - Busy Philipps
Gary - Sam Rockwell Alan - Vince Vaughn
Gerard - Peter Dinklage Tony - Brendan Fraser
Sarah - Sienna Miller Jemily - Mizuo Peck
Scott - Peter Billingsley Jackie - Jenn Harris
Lilly - Savannah Wise Harriet - Lynn Cohen

Sam är en måttligt framgångsrik författare, som inte lyckats att själv skriva någon bra roman och därför istället anlitas av filmbolag för att skriva romaner baserade på populära filmer; allt för att marknadsföra filmerna ifråga. Privat är det inte mycket bättre, och han gör inte mycket annat än att umgås med sin bästa vän och rumskompis Elliot. Sam är hemligt förälskad i servitrisen Birdie, som jobbar på ett lokalt café, men han är alldeles för nervös för att ens småprata med henne. När han råkar stöta på sin f.d. flickvän, som precis gift sig med en annan man, blir han påmind att göra någonting åt sitt liv och äntligen ta kontakt med Birdie. Men han är för sent ute, då hon precis fått sparken från caféet. Han söker istället upp henne på Facebook, men då han inser att de inte har mycket gemensamt tycker han det känns alldeles för pinsamt att skicka ett meddelande till henne. Han får istället det "goda" rådet av Elliot att utgå ifrån all information på Birdies Facebook-sida för att "göra om sig själv" till någon som bättre passar henne; för att på så sätt få en mer legitim ursäkt att ta kontakt med henne. Men då det bl.a. innefattar både fransk matlagning, kampsporter och gitarrspelning - som han själv inte vet minsta lilla om - är det lättare sagt än gjort, och när han väl "råkar" stöta på Birdie måste han försöka upprätthålla fasaden.

Jag tycker om premissen, som är modern och nyskapande; och dessutom något de flesta kan relatera till. Det är säkerligen många av oss som av en eller annan anledning letat upp någon på Facebook (vare sig det är av romantiska eller andra skäl), men som man i slutändan faktiskt inte vågat skicka något meddelande till. De flesta går förhoppningsvis inte lika långt som Sam, men man tycker ändå om honom och det är framförallt lätt att relatera till honom och hans situation oavsett kön. Både Sam och Birdie har också blivit förhållandevis mångbottnade karaktärer som är lätta att tycka om och som känns äkta. Till största delen kan man också relatera till båda två. Det gör att man dras in i handlingen på ett effektivt sätt; trots att upplägget och grundstoryn som sådant inte är särskilt originellt utan följer gamla beprövade dramaturgiska mallar.

Visst kryllar det av klichéer, men det fungerar ändå och A Case of You är en bra och underhållande film. Det är engagerande och fascinerande, och då premissen är så högaktuell och intressant är det lätt att dras in i filmen. Allting är sött och mysigt, och det finns rikligt med charm. Det finns också ett hyfsat djup, och det är inte så ytligt som man lätt skulle kunna tro. Filmen har också en lagom romantisk ton, och det känns aldrig överromantiserande eller översentimentalt. Det blir heller aldrig segt eller långsamt, utan filmen har ett föredömligt tempo.

Det är en hyfsat rolig film, och man får skratta då och då. Det här är långt ifrån någon stor skrattfest, och de klockrena poängerna kan lätt räknas på ena handens fingrar, men det är i alla fall småroligt ganska ofta. Av en romantisk komedi hade jag dock väntat mig lite mer humor, och i mina ögon är det lite för långt mellan de riktigt lyckade komiska poängerna. Det är hela tiden intressant och engagerande, men det är bara ibland som det faktiskt är roligt. Vid ett flertal tillfällen går filmen över gränsen till att bli mer pinsam än rolig, och det är säkert menat att vi ska skratta åt det men när det blir för pinsamt tycker inte jag det är särskilt kul längre. Förväntar man sig en riktigt rolig komedi lär man därför bli besviken, men om man istället ser på A Case of You som en lättsam romantisk dramakomedi med viss humor och en allvarlig underton fungerar det bättre.

Med en speltid på strax under en och en halv timme finns det dock inte mycket tid till fördjupning, och därför känns storyn periodvis lite väl förenklad och tillrättalagd. Det finns heller inte utrymme för alltför djupsinta karaktärsporträtt. Vi får visserligen lära känna både Sam och Birdie ganska väl, men bland birollerna är det betydligt värre ställt där nästan alla har blivit endimensionella och i många fall även stereotypa. Mest påtagligt är det med Sams rumskompis och bästa vän Elliot, som blivit en typisk manlig "sidekick" av det slag som nästan alla komedier obligatoriskt måste ha. Han finns där för komisk lättnad, och inte mycket mer än så. Och visst är han smårolig mellan varven, men lika ofta allmänt jobbig och han känns dessutom inte äkta för fem öre. Varför måste egentligen alla komedier ha sådana stereotypa "sidekicks", som i de flesta fall tillför lite eller inget till själva historien...? Elliots flickvän Ashley får ännu mindre utrymme, och är visserligen inte lika stereotyp som Elliot men om möjligt ännu mer endimensionell. Det är också ganska förutsägbart, och hur det ska sluta är uppenbart redan efter en kvart; likaså de flesta "överraskningar" efter vägen som också är lätta att förutspå.

Fotot är enkelt men effektivt. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Justin Long (som även skrivit manus) är bra i huvudrollen som Sam, och spelar övertygande och trovärdigt. Evan Rachel Wood är som vanligt utmärkt som Birdie, och gör en minnesvärd prestation med enkla medel. Att hon dessutom gör en så charmig rollprestation att det är helt omöjligt att inte tycka om hennes rollfigur gör knappast saken sämre. Evan och Justin har dessutom en övertygande personkemi. Jag blev tyvärr inte lika imponerad av Keir O'Donnell som Elliot, som gör en skaplig insats men som ständigt balanserar på gränsen till överspel. Ännu värre är det med Peter Dinklage, som spelar över påtagligt i en liten biroll som servitören Gerard - räddningen är att hans roll är liten och obetydlig. Busy Philipps (för de flesta troligtvis mest känd från Dawson's Creek) är som vanligt mycket bra som Elliots flickvän Ashley, och hon gör allt som går av den tyvärr alltför endimensionella och underutvecklade rollfiguren. Vince Vaughan är bättre än väntat i en liten biroll som Sams agent, och spelar för en gångs skull ganska bra.

A Case of You är en bra och underhållande film, som är väldigt charmig och lätt att relatera till. Jag uppskattar också den moderna och allmängiltiga grundpremissen, som är tillämpbar för många. Med manliga manusförfattare och en kvinnlig regissör har filmen också lyckats skildra båda könen på ett rättvist sätt, och kvinnosynen är bättre än vanligt i romantiska komedier. Med sympatiska och intressanta rollfigurer kommer man också långt, och den humor som finns är ganska lyckad. Men särskilt mot slutet upplevs filmen lite väl förenklad och enkelspårig, och genom den ovanligt korta speltiden finns ingen tid till någon form av fördjupning. Därför blir filmen tyvärr aldrig riktigt så djup som den hade kunnat bli, och då den heller inte är så jätterolig kan det ställa till med vissa problem. Det hade alltså kunnat bli så mycket bättre genom en mindre finslipning av manuset, och genom att satsa på några mer allvarliga scener istället för de mer pinsamma scenerna. Men jag tycker ändå om filmen, och trots bristerna har man trevligt hela tiden man ser den; och genom den allmängiltiga premissen är det heller inget man glömmer på nolltid. Tycker man om lättsamma romantiska dramakomedier med en allvarlig underton blir man därför knappast besviken, och nog kan man hitta betydligt sämre filmer än denna att titta på. Därför är A Case of You fullt sevärd för de flesta, men de brister som finns gör att jag ändå nöjer mig med en stabil sjua i betyg.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1 (fullskärm på en Widescreen-TV), medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är lagom stor och lättläst. Översättningen håller en relativt hög kvalitet, men några slarvfel och grammatikfel förekommer. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och stilren men som endast finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt men knappast särskilt förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Det är för övrigt värt att notera att beskrivningen på DVD-omslaget är helt felaktigt, och har inte särskilt mycket med den faktiska handlingen att göra. På DVD-omslaget anges att det ska handla om nätdejting på en dejtingsajt, men det är alltså långt ifrån sanningen. Exakt hur det här kunnat inträffa vet jag inte, men vem det än är som skrivit DVD-omslagets text har uppenbarligen inte sett själva filmen i alla fall. Väldigt klantigt gjort, och det här är den grövsta missen jag hittills stött på vid beskrivningar på omslag.

Recensionen skriven: 31 juli 2014
Senast uppdaterad: 1 augusti 2014

Recensionen har lästs 3234 gånger av 1902 personer, sedan den 31 juli 2014