Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Tom - Kris Marshall Luke - Tim Draxl
Graham - Kevin Bishop Daphne - Rebel Wilson
Jim - Jonathan Biggins Barbara - Olivia Newton-John
Kal - Oliver Torr Ray - Steve Le Marquand
Maureen - Elizabeth Debicki Eddie Marshall - Alan Cinis
Guvernör Leo - Kim Knuckey Bröllopssångerskan - Nicky Kurta

På en semesterresa på Stillahavsön Tuvalu träffas brittiska David och australiensiska Mia, och blir blixtförälskade. Bara en vecka senare är de förlovade, och planerar att gifta sig hemma hos Mias föräldrar i Blue Mountains-området i Australien. David, vars föräldrar är döda, reser hem till London för att berätta nyheten för hans tre kompisar Tom, Graham och Luke. David vill att alla tre ska bli hans best man, och efter viss övertalning går de med på att följa med honom på flyget till Australien. Där träffar de Mias överklassföräldrar, den högt aktade senatorn Jim och hans fru Barbara, och Mias syster Daphne. Om bara ett par dagar väntar bröllopet, men innan dess ska Tom, Graham och Luke ordna svensexa för David. Men då Davids kompisar inte är världens mest stabila eller tillförlitliga kommer bröllopet att bli oförglömligt; på ett helt annat sätt än David och Mia har tänkt sig...

Premissen i A Few Best Men är inte direkt originell, men däremot tillhör det knappast vanligheterna att australiensiska komedier kommer till Sverige - och i en tid då 90% av alla komedier är amerikanska är det en trevlig omväxling med en australiensisk-brittisk samproduktion. Resultatet är en underhållande ganska lyckad men tyvärr också tämligen ojämn komedi. Premissen och grundstoryn är enkel, och de flesta beståndsdelar har man sett förut. Bl.a. har storyn en del likheter med Baksmällan, men det här är å andra sidan en bättre film än den succén.

Att Mia och David kommer från olika länder ger en lite mer ovanlig prägel än vad som brukar vara fallet, och det är en intressant story. Det är charmigt och underhållande, och filmen engagerar från början till slut. Den har också en intensitet som jag uppskattar och ett lagom högt tempo, där det händer något hela tiden. Det blir aldrig segt eller utdraget, och filmen har i alla fall ett visst djup. Det finns en viss allvarlig underton, och det blir aldrig lika ytligt som dylika filmer har en tendens att bli. Det är helt enkelt en trevlig film att titta på, även fast det till största delen rör sig om lättsam underhållning.

Karaktärsporträtten varierar, men är med några undantag lyckade. Framförallt har både David och Mia blivit mångbottnade och nyanserade rollfigurer, som känns äkta och som är lätta att känna för. Mias syster Daphne känns en smula stereotypt, men är överlag ändå en intressant karaktär som i alla fall hinner få en del nyanser. Mias pappa Jim är en smula steretypt men hinner få vissa nyanser, och jag blev positivt överraskad av mamma Barbara som blivit förvånansvärt mångbottnad. Det största problemet med rollfigurerna är att Davids kompisar Tom, Graham och Luke tillhör det mest stereotypa som världen någonsin skådat, och är dessutom alla väldigt endimensionella. Under de flesta scener är det därför svårt att känna mycket annat än irritation över dem. Personer som både är smaklösa, överdrivna och ganska ytliga är helt enkelt svåra att känna för; och jag misstänker tyvärr att avsikten är att vi faktiskt ska tycka om dessa alltför påfrestande killar.

Men avsikten med en komedi är förstås att locka till skratt, och på den punkten har man lyckats med A Few Best Men. För det är faktiskt en riktigt rolig film, och jag skrattade oftare än jag skulle vilja erkänna. Det är kul och charmigt, och det mesta har gjorts med glimten i ögat samtidigt som det går att ta allt på allvar. Det är visserligen långt mellan de riktigt stora gapskratten, men det är småroligt nästan hela tiden och ganska ofta skrattar man högt. Humorn är av mycket ojämnt slag, som varierar från lågmäld intelligent humor till vulgär och överdriven "under bältet"-humor. Tyvärr fokuserar det främst på ganska lättsam humor med mycket slapstick-komik, och vid några tillfällen blir det lite för osmakligt i mina ögon. Men det blir ändå inte lika illa som i många amerikanska komedier, och oftast håller sig humorn någorlunda på rätt sida av gränsen. Dessutom är det roligt med en lite annorlunda humor, efter så många komedier med typisk amerikansk humor.

Tyvärr har A Few Best Men dock blivit en ojämn film, och medan det bitvis är både berörande och väldigt roligt så går det ibland över gränsen. Särskil under filmens andra halva blir det ibland alltför tillspetsat och överdrivet, då allting skruvats några varv för mycket. Bitvis känns det lite "konstruerat", och trovärdigheten sjunker då det känns som att tanken varit att överdriva allt så mycket som bara går. Bland annat finns det några alltför smaklösa och inte särskilt roliga scener med ett får, som förmodligen såg roligare ut på papperet än det faktiskt blev i slutändan. Jag önskar att filmen hade kunnat tonas ner en aning, för det är som bäst vid de tillfällen där det är lite mer lågmält och avskalat.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder en del vackra vyer över Australien i kombination med ett effektivt men måttligt originellt bildspråk. Klippningen är bra, och trots låg budget är det en tekniskt välgjord film. Musiken är överlag passande och bra, om än med enstaka frågetecken - bl.a. spelas vid ett tillfälle ledmotivet till den klassiska australiensiska TV-serien Skippy; som visserligen var en väldigt bra serie och är en fin sång, men som känns minst sagt malplacerad vid det tillfälle där den spelas och som lockar till (gissningsvis oavsiktliga) skratt...

Skådespelarinsatserna är överlag bra. Laura Brent och Xavier Samuel är riktigt bra i de båda huvudrollerna, och spelar övertygande och trovärdigt. De har även en stark personkemi, varför man tror på deras förhållande. Åtminstone med mina otränade öron har Xavier dessutom en övertygande brittisk dialekt, trots att han i själva verket kommer från Australien precis som Laura. Rebel Wilson är som vanligt bra som Daphne, men det är tråkigt att hon inte får alltför mycket att arbeta med. Det är kul att få återse Olivia Newton-John, som åtminstone inte jag sett till på många år, och hon gör en riktigt bra rollprestation som Mias mamma Barbara. Jonathan Biggins är bra som pappa Jim, och gör vad som går av den ganska otacksamma rollfiguren. Det enda problemet med ensemblen är Kris Marshall, Kevin Bishop och Tim Draxl som alla spelar över en del som Davids tre kompisar; något som dck i ärlighetens namn nog beror lika mycket på manuset som på skådespelarna. De gör ändå godkända rollprestationer, och jag har absolut sett värre exempel.

A Few Best Men är ingen alltför originell film, och i stil, grundstory och känsla finns en hel del likheter med Baksmällan. Men å andra sidan är A Few Best Men faktiskt bättre än alla tre Baksmällan-filmerna, och är framförallt betydligt roligare. För trots en ojämn stil och en del smaklösa "under bältet"-skämt är det en riktigt rolig film, där man får skratta ganska ofta. Jag önskar att manusförfattarna hade kunnat tona ner allting en smula, då det ganska ofta blivit lite för tillspetsat och absurt för sitt eget bästa. Men det är ändå en bra film som är väl värd att se om man tycker om komedier, och efter viss tvekan ger jag filmen en sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har engelskt tal och textning på svenska, norska, danska och finska. Tyvärr finns dock ingen engelsk text, och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av språkvalsmeny. Därpå visas varningstexter, innan vi kommer direkt till huvudmenyn som är stilren, stillastående och engelskspråkig. Det enda extramaterial som finns är fyra trailers för andra filmer, individuellt valbara från menyn. Inte särskilt mycket att hurra för, men å andra sidan brukar åtminstome inte undertecknad vänta sig särskilt mycket bonus vid filmer som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 23 juni 2013
Senast uppdaterad: 24 juni 2013

Recensionen har lästs 3288 gånger av 2037 personer, sedan den 23 juni 2013