Regi: Ian Fitzgibbon
Manusförfattare: Mark Doherty
Mark - Mark Doherty Pierce - Dylan Moran
Sally - Amy Huberman David - David O'Doherty
Jack (hyresvärden) - Keith Allen Polisen - Aisling O'Sullivan
Pierce 2 - Jonathan Rhys Meyers Grannen - Eileen Colgan

Mark är en arbetslös skådespelare, som inte har alltför stora ambitioner i livet och vars tillvaro främst går ut på att gå på en och annan audition. Han bor i en fallfärdig lägenhet tillsammans med sin sambo Sally och Marks totalförlamade bror som de gemensamt tar hand om. Lägenheten börjar falla ihop, och har mängder av brister som hyresvärden Jack inte direkt är så mån om att laga. Då Mark dessutom använder upp de pengar som Sally ger honom till hyran, så börjar förhållandet knaka i fogarna rejält. Och Mark måste börja undvika hyresvärden, då de är tre månader sen med hyran. Marks granne och bästa vän är den måttligt framgångsrika regissören Pierce, som nu vill komma på en bra idé till ett filmmanus med en huvudroll skräddarsydd för Mark. Men när den fallfärdiga lägenheten snart visar sig vara en dödsfälla och brodern David dör av en lös ljuskrona är det början till en mardröm, och Mark väljer till en början att ringa Pierce istället för polisen. En olycka går kanske bra att bortförklara, men när fler personer dör i lägenheten blir det svårare och snart inser Mark och Pierce att det lär vara lönlöst att få polisen att tro på dem...

A Film with Me in It är en originell och udda film, med en ovanlig ton och stämning som inte direkt liknar något man tidigare sett. Manuset är intelligent, med en väldigt tillspetsad men genomarbetad story där man vill veta hur det ska gå. Det är en svart komedi i ordets absolut mörkaste bemärkelse, för det här är sannerligen ingen upplyftande film. Humorn är typiskt brittisk, och lär därför inte falla alla i smaken. Jag blev lite kluven, för visst är det roligt men sannolikt inte lika roligt som manusförfattarna tänkt sig det. Bitvis är det riktigt roligt, och jag skrattade högt flera gånger. Men dock bara ibland. Tyvärr är storyn lite väl tillspetsad med ett par dödsfall för många, och då tycker jag att det blir lite för mycket av det goda. Det är helt enkelt svårare att skratta när allting tillspetsats till bristningsgränsen, och när precis allt som överhuvudtaget kan gå fel faktiskt går fel. Det är fortfarande engagerande och småroligt, men efter en väldigt rolig inledning blir de stora skratten färre allt eftersom filmen fortlöper.

Att rollfigurerna heller inte beter sig så jättesmart alla gånger gör inte saken värre, men visst tycker man synd om Mark och den mardrömssituation han hamnat i. Filmen är ganska långsam, och tar god tid på sig att presentera rollfigurerna och grundpremissen. Och det långsamma tempot fortsätter, varför filmen ibland kan upplevas något seg. Och detta trots en ovanligt kort speltid på bara 1 timme 29 minuter. Inledningsvis växlar också filmens framtoning mellan rolig och seriös, varför A Film with Me in It ibland kan upplevas något schizofrenisk. Därför hade filmen vunnit på att mer tydligt inrikta sig på komedi från första början, för att sätta tonen rätt tills de riktigt absurda händelserna börjar. För när storyn väl kommit igång är det omöjligt att ta det hela på allvar, då det blir oerhört tillspetsat och de logiska luckorna många. Men det är säkerligen avsiktligt, och jag tror inte ens att manusförfattarna själva tar den här historien på allvar.

Däremot hade jag önskat att filmteamet kunnat presentera rollfigurerna på ett bättre sätt i början, så att man verkligen känt något för Mark och Pierce. De förblir tyvärr lite väl endimensionella, och den enda jag verkligen kände för fullt ut var Marks flickvän Sally; en tyvärr något begränsad roll. När historien väl kommer igång på allvar blir man därför inte riktigt lika engagerad som jag hade önskat, och det är svårt att komma över att rollfigurerna ibland beter sig oerhört korkat. Sådant kan jag köpa om det är mångbottnade karaktärer som man bryr sig om från första början, men när man aldrig riktigt fått en chans att känna något för dem så blir det svårare.

Fotot är fullt funktionellt, men erbjuder inte direkt några vackra vyer eller originella bildspråk. Skådespelarinsatserna är däremot riktigt bra, och Mark Doherty och Dylan Moore är riktigt bra i huvudrollerna. Ingen av dem tillhör någon av mina favoriter, men gör ovanligt bra insatser i den här filmen och passar perfekt här. Amy Huberman är också mycket bra som flickvännen Sally, och även i övrigt är det bra skådisar.

A Film with Me in It är en originell svart komedi, som har en intressant och tillspetsad premiss men som tyvärr känns lite ojämn. Bitvis är det riktigt roligt, men bitvis blir det bara för mycket av allting; i synnerhet som vi aldrig riktigt fått en chans att känna något för de två huvudrollerna som känns något outvecklade. Slutet lämnar också en något antiklimaktisk känsla, trots att det egentligen är ett ganska intelligent slut. I slutändan känner jag mig därför något besviken, då det borde ha kunnat bli betydligt bättre utifrån samma grundpremiss. Men visst är det en underhållande och ganska rolig film, som är väl värd att se om man uppskattar genren men samtidigt inte är något man lär komma ihåg på längre sikt eller vilja se om. Jag hade velat ge filmen ett högre betyg för att premiera dess mycket udda och originella stil, men i slutändan känner jag att det är för många brister för att kunna motivera ett högre betyg än en stark sexa.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade på något språk. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren och effektfull men som bara finns på engelska. Menyn är huvudsakligen stillastående, men av någon anledning dröjer det ett par sekunder innan man kan välja något på huvudmenyn vilket kan bli något irriterande.

Som extramaterial hittar vi en cirka fem minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som är hyfsat intressant och ger en viss inblick i produktionen, men som inte erbjuder något alltför stort djup och där för stor vikt läggs åt att presentera handlingen och karaktärerna. Därefter hittar vi en ursprunglig biotrailer och en stillbildsvisning till musik, vilket är precis lika häftigt som det låter. Där tar det roliga slut, och även om dokumentären är hyfsad så hade jag hoppats på något lite mer matnyttigt. Tyvärr har bonusmaterialet ingen textning alls, vilket kan ställa till med vissa problem då skådespelarnas och regissörens dialekter gör att det ibland inte är så enkelt att uppfatta vad de säger.

Recensionen skriven: 26 april 2012
Senast uppdaterad: 27 april 2012

Recensionen har lästs 3494 gånger av 2055 personer, sedan den 26 april 2012