Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Svensk Filmindustri AB/SF Studios & Twentieth Century Fox (Sweden) AB
Max - Russell Crowe Fanny Chenal - Marion Cotillard
Francis Duflot - Didier Bourdon Ludivine Duflot - Isabelle Candelier
Christie - Abbie Cornish Charlie - Tom Hollander
Kenny - Rafe Spall Gemma - Archie Panjabi
Henry - Albert Finney Max som ung - Freddie Highmore

Den här filmen hette egentligen Ett bra år när den hade svensk biopremiär i januari 2007, men när den nu släppts på DVD är den titeln som bortblåst - Fox har av okänd anledning beslutat att istället släppa filmen under dess originaltitel. Dock verkar de inte ha upplyst översättaren (textaren) om det, då filmens svenska text fortfarande översätter titeln med "Ett bra år"". Troligen släpptes filmen i ganska liten skala på bio, då åtminstone undertecknad aldrig hört talats om den innan DVD:n damp ner i brevlådan... Filmen är baserad på en roman med samma namn av Peter Mayle, som även om den finns översatt till svenska, verkar vara tämligen obekant i Sverige. I centrum står Max Skinner, en brittisk affärsman och aktiemäklare, som har en avsiktligt stressig tillvaro i London och anser semester som svärord. Allting förändras dock när Max får reda på att hans hans farbror (eller kanske morbror) Henry har dött, och i avsaknad av testamente blir det Max som ärver hans vingård i Provence i Frankrike. Max tillbringade delar av sin uppväxt med sin farbror där, men har inte sett honom på över 10 år. Max inser omedelbart att vingården bör gå att sälja och tjäna storkovan på, och reser därför till Frankrike för att inspektera godset. Vingården har dock sett sina bästa dagar, och vinet är allt annat än drickbart. Max lär dock ändå känna de andra invånarna i byn, och börjar sakta men säkert att sakta ner tempot och njuta av tillvaron. Men en dag dyker en ung kvinna upp, som säger sig vara Henrys okända dotter. Kan hon tänkas sätta käppar i hjulet för försäljningen...?

Det här är en ganska ojämn film, och därmed också svårbedömd. Det är en mycket vacker film, med många vackra och snyggt filmade miljöer i Frankrike. Storyn är också intressant, även om det knappast tillhör den mest originella handlingen världen skådat. Trots att den klassas som dramakomedi, och DVD-omslaget enbart anger "Romantisk komedi" som genre, är den dock inte alltför rolig. Visserligen förekommer en del humor, men tyngdpunkten ligger utan tvekan på drama. Den humor som förekommer är inte alltid helt välplacerad, och regissören och manusförfattaren hade tjänat på att lära sig lite mer om komisk tajming. De flesta av skådespelarinsatserna är bra, och i synnerhet franska Marion Cotillard och den australiensiska skådespelerskan Abbie Cornish gör mycket imponerande och trovärdiga insatser. Jag är inte riktigt lika imponerad över Russell Crowe i huvudrollen, som ger ett lite stelt intryck, men dock fullt acceptabelt. Manuset verkar också lite outvecklat, och en del karaktärer får vi inte alls lära känna lika väl som jag hade önskat; samtidigt som en del potentiella konflikter aldrig utvecklas eller leder någonstans. Filmen är också ganska förutsägbar, men i rättvisans namn kan väl detsamma sägas om 90% av dagens filmer. Samtidigt är filmen periodvis dock väldigt seg, vilket egentligen är filmens största problem. Början och slutet fungerar bra, men det finns ett långt mittparti där allting känns segt och alldeles för utdraget. Där var jag tvungen att anstränga mig för att inte somna, vilket inte är ett gott tecken. Det förekommer också ett fåtal logiska luckor, och ibland brister trovärdigheten. Dessutom ställer jag mig frågande till hur det kan komma sig att alla i Provence verkar kunna tala flytande engelska. Åtminstone när jag besökte landets huvudstad var så definitivt inte fallet, och jag har svårt att tro att personer i Provence generellt skulle vara bättre på engelska än i Paris... De många bristerna kompenseras dock till viss del av den intressanta storyn där man bryr sig om vad som ska hända, och av de vackra vyerna och imponerande kameraarbetet. Det gör att jag, med viss tvekan, ändå ger filmen en svag sexa.

DVD-utgåvan har anamorfisk bild i formatet 2,35:1, och bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom det engelsk-franska originalljudet, finns även ett ungerskt ljudspår. Filmen är textad på ett knappt tiotal språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska, vilket är positivt. Tyvärr finns dock ingen textning för hörselskadade. Skivan inleds med den amerikanska anti-piratpropaganda, som Fox och Antipiratbyrån verkar älska och resten av världen hatar. Den räcker knappt en minut, och följs av 10 sekunder långa varningstexter på svenska. Dessbättre går dock propagandan att hoppa förbi genom att gå till nästa kapitel, men tyvärr gäller detsamma inte varningstexten. Därefter spelas distributörsvinjett på 20 sekunder, innan vi direkt kommer till huvudmenyn. Menyn är enbart på engelska, och enkel och stillastående, men dock stilren. Det finns ingen språkvalsmeny innan huvudmenyn, så för att välja textning måste man därför gå in på inställningsmenyn från huvudmenyn. Det är lite problematiskt, då det innebär att personer som inte kan åtminstone grundläggande engelska, knappast lyckas att starta filmen med svensk text - startar man filmen utan att ha valt språk, visas den nämligen på engelska utan text. Efter filmens slut visas varningstexter för samtliga språk som filmen är textad på, med 10 sekunder per språk. Det betyder att varningstexterna visas i över en minut; detta trots att det redan visats en varningstext i samband med propagandan i början. För en gångs skull går det dock bra att hoppa förbi dessa evighetslånga varningstexter - man kan både hoppa över individuella språk genom att gå till nästa kapitel, eller hoppa direkt tillbaka till menyn genom att trycka Menu-knappen på DVD-spelarens fjärrkontroll. Därför blir varningstexterna inte så irriterande, och man kan därför den här gången acceptera det faktum att 20th Century Fox inte bara visar varningstexter på det aktuella språket, såsom de flesta andra distributörer gör på sina DVD-utgåvor.

Som extramaterial finns först och främst något som kallas för "Vykort från Provence", som är ett slags audiovisuellt kommentatorspår till filmen. Det är huvudsakligen ett vanligt kommentatorspår med regissören Ridley Scott och manusförfattaren Marc Klein, men under filmens gång visas då och då insprängda bakom kulisserna-inslag, där vi får se hur olika aspekter av filmen blivit till; men bl.a. bilder från inspelningarna och intervjuer med de inblandade. Detta visas sömlöst inbakat i filmen, genom så kallad "seamless branching", som generellt sett ska fungera bra, men som kan orsaka problem med vissa DVD-spelare. I och med de extra scenerna räcker kommentatorspåret 2 timmar och 17 minuter, nästan en halvtimme längre än själva filmen. Då inte alla orkar se och höra så mycket extramaterial, finns det dock dessbättre även möjlighet att spela upp de nio olika bakom kulisserna-inslagen fristående utan själva kommentatorspåret. Dessutom finns två trailers till filmen - en ursprunglig amerikansk biotrailer och en internationell biotrailer avsedd för utlandsreleaser. Dessa två trailers är dock mycket snarlika, och båda två känns tämligen onödiga. Vidare finns en två och en halv minut lång "reklamfilm" inför filmen, bestående av intervjuer med Russell Crowe och Ridley Scott. Det är ganska intressant, men tyvärr förekommer en del redigeringsmässiga specialeffekter under inslaget, som känns ganska störande. Slutligen finns också tre musikvideor med Russell Crowe, som är hyfsade men inte tillför alltför mycket. Allt extramaterial förutom trailersen är textat på svenska och de övriga språken, vilket är positivt. Av någon outgrundlig anledning är dock både själva filmen och kommentatorspåret tvångstextat, och det går inte att vare sig byta ljudspår eller textningsspår under filmens gång. Vill man se filmen utan text går det visserligen bra, men då måste man gå tillbaka till menyn och välja ingen textning från inställningsmenyn - medan filmen spelas går inget att ändra. Det innebär tyvärr också att det inte går att spela upp bakom kulisserna-featuretterna inbakat i filmen utan kommentatorspåret, vilket annars hade kunnat vara intressant - d.v.s. att se filmen som vanligt (utan kommentatorspår), men med produktionsinslagen insprängda i filmen.

Recensionen skriven: 2 september 2007
Senast uppdaterad: 2 september 2007

Recensionen har lästs 4125 gånger av 2274 personer, sedan den 5 december 2007