Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Peter Baloff & Dave Wollert
Jennifer - Sean Young Stacy - Georgia Craig
Patrick - Ari Cohen Abbey - Lucia Walters
Maria Cordon - Jocelyne Loewen Norlin Haber - Michael St. John Smith
Terrence Leary - Bill Dow Andrea Tremmell - Allison Hossack
Carlos Moresco - Jason Schombing Seth Frankel - David Lewis

Den amerikanska kabel-TV-kanalen Lifetime har enda sedan starten etablerat sig som en kvinnokanal, och visar enbart långfilmer och serier som huvudsakligen riktar sig mot kvinnor. Ett antal av de filmer som visas på kanalen är egenproducerade TV-filmer som de själva gjort, oftast i samarbete med andra mindre kända produktionsbolag. En av många TV-filmer som Lifetime producerat är det kanadensisk-amerikanska samarbetet A Job To Kill For, som hade urpremiär i juni 2006. Filmen har mig veterligen aldrig visats på TV, men till skillnad från de flesta TV-filmer som produceras i Nordamerika, har denna släppts på DVD i Skandinavien. Mig veterligen är den skandinaviska utgåvan den enda i världen av denna film, vilket är imponerande. Denna dramathriller kretsar kring Jennifer Kamplan, som nyligen flyttat till Seattle och är en av cheferna på en stor och framgångsrik reklambyrå. Hon är gift med en musiker, men äktenskapet knakar i fogarna då Jennifer nästan aldrig är hemma utan jobbar praktiskt taget dygnet runt. För att få en chans att börja jobba lite mindre, ska hon anställa en planerare som kan hjälpa till med planeringen kring reklambyråns kunder. Men precis innan hon ska kalla till anställningsintervju, så råkar den bästa och mest erfarna personen för jobbet dö under mystiska omständigheter. Istället anställer hon den unga Stacy Sherman, trots att hennes rykte inte är världens bästa och att Jennifers medarbetare på byrån är misstänksam mot henne. Men Jennifer lyssnar inte på skvaller, utan är övertygad om att Stacy kan gå långt inom branchen. Men Stacy är inte fullt så trevlig som hon verkar, utan har tolkat anställningsbeskrivningen att "få sin vilja fram till varje pris" lite bokstavligare än man kunnat ana. Och snart börjar alla möjliga personer som Jennifer haft minsta lilla illvilja mot att dö under oklara omständigheter...

Jag brukar tycka om TV-filmer, och därför är jag mycket tacksam över att den här filmen trots allt släppts på DVD - i synnerhet som det brukar vara enda chansen att få se TV-filmer, då mycket få sådana någonsin visas på TV i Skandinavien. Den här filmen har en intressant story, men ändå är jag inte helt nöjd. Det är lite originellt och nyskapande med en kvinnlig seriemördare, då sådana minsann inte tillhör vanligheterna - varken i filmer eller på riktigt. I övrigt följer dock filmen de gängse mallarna för den här genren, och några stora överraskningar väntar oss inte. Den har ett ganska långsamt tempo, men behåller ändå tittarnas intresse nästan hela tiden. Den är ganska förutsägbar, om än med en och annan oväntad vändning. Ett annat problem är att filmen inleds med en viktig nyckelscen från slutet, innan handlingen backar tillbaka några månader och vi får se hur allting börjar med. Rätt använt kan sådana begrepp vara smarta och locka till att se filmen, men i det här fallet avslöjar nyckelscenen lite för mycket, vilket förtar en del av spänningen under filmen. På kommersiell TV kan det ibland vara ett nödvändigt ont med sådant, för att förmå tittarna att inte byta kanal, men när filmen släpps på DVD så blir det mindre lyckat. Storyn med de två poliserna som utreder morden har också fått för lite utrymme, vilket får till följd att de framstår som tämligen endimensionella. Skådespelarinsatserna är relativt bra, även om den generellt duktiga Sean Young inte alls får ta ut svängarna särskilt mycket som Jennifer. Hon gör därför ett lite för menlöst intryck, och hamnar i skymundan i många scener. Istället är det den relativt okända kanadensiska skådespelerskan Georgia Craig som jag blev mest imponerad över. Hon gör en utmärkt insats som Stacy, och lyckas på ett skickligt sätt att både framstå som spritt språngande galen, psykotisk, charmig och trevlig. Filmen känns också välgjord, trots att den gjorts med liten budget och begränsade resurser. Men i slutändan blir A Job to Kill For ändå en ganska ordinär TV-film. Den liknar andra filmer inom genren ganska väl, och egentligen har filmen inga så unika kvaliteter att det finns ett definitivt skäl att se filmen. Men det är ändå en sevärd och underhållande film, även om den inte ger några bestående intryck. Därför kan den mycket väl passa att hyra på DVD om man har tid över vid något tillfälle, men filmen håller knappast att ses om och är därför inte särskilt lyckad att köpa.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket på ren svenska innebär fullskärm på en vanlig Widescreen-TV. För ovanlighetens skull vad gäller TV-filmer erbjuds hela tre olika ljudspår - DTS, Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Det är mycket ovanligt med DTS-spår vid sådana filmer, så det är positivt att det finns med här, även om jag inte har utrustning för att kunna spela upp det spåret. Bild- och ljudkvaliteten är bra för att vara en TV-film, men är ingenting utöver det vanliga - ungefär samma kvalitet som man kan förvänta sig av modern digital-TV, med andra ord. När man matar in skivan möts man av distributörsjinglar, som följs av språkvalsmeny. När man valt språk spelas anti-piratpropaganda upp i 52 sekunder, av samma slag som bl.a. Fox regelbundet använder sig av. Av någon outgrundlig anledning går det inte att vara sig hoppa förbi inslaget eller ens spola på bild, vilket resulterar i den längsta minut som världen någonsin skådat. Sådan propaganda är nog så irriterande och verkningslös när det går att hoppa förbi, men när så inte är fallet så blir det oacceptabelt. Därefter möts man av huvudmenyn, som är enkel och stilren men enbart på engelska. Menyn är dessutom i segaste laget, och det dröjer för länge innan man kan välja någonting. Ännu en svaghet är att det från menyn inte går att välja att spela filmen utan textning. Vill man se filmen otextad, måste man istället välja något av språken som textning och manuellt stänga av texten efter att filmen börjat. Efter filmens slut visas varningstext på det språk man valt textning på. Till skillnad från de flesta andra DVD-utgåvor från Warner Home Video visas här enbart varningstext för just det språket och inte alla andra språk, vilket är mycket tacksamt. Det enda extramaterialet som finns är en trailer för en annan film, vilket inte spelas automatiskt utan finns valbart från menyn. Inte så mycket att hurra för, med andra ord. Fast å andra sidan rör det sig faktiskt om en TV-film som aldrig varit avsedd att släppas på DVD, och filmen har såvitt jag kunnat avgöra aldrig släppts på DVD någon annanstans i världen än Skandinavien, vilket gör att det inte finns något att jämföra med.

Recensionen skriven: 31 juli 2008
Senast uppdaterad: 31 juli 2008

Recensionen har lästs 3583 gånger av 1863 personer, sedan den 31 juli 2008