Tack till Scanbox Entertainment för recensionsexemplaret
Lola Johnson - Lindsay Lohan Yolanda Johnson - Meryl Streep
Rhonda Johnson - Lily Tomlin Mystisk kvinna - Virginia Madsen
Dusty - Woody Harrelson Axeman - Tommy Lee Jones
Lefty - John C. Reilly Molly - Maya Rudolph
Sig själv - Jearlyn Steele Donna - Sue Scott
Sig själv - Prudence Johnson

Sedan 1974 har radioprogramledaren Garrison Keillor underhållit USA genom varietéradioprogrammet A Prairie Home Companion, som direktsänds varje vecka genom ett stort antal statliga radiokanaler i både USA och till viss del även i Europa (dock inte Sverige). Detta radioprogram ligger till grund för regissören Robert Altmans sista film - han är sedan tidigare mest känd för bl.a. Gosford Park och avled i november 2006 - bara fem månader efter denna films världspremiär. Den riktiga Garrison Keillor har själv skrivit manus för filmen, och spelar även sig själv i filmen. I den halvfiktiva versionen av radioprogrammet som filmen porträtterar är programmet nedläggningshotat efter att ha sänts i över 30 år, och radiokanalens nya ägare är på väg till stan för att lägga ner serien. Därför är både programledare och personal fullt medvetna om att det här kan bli den sista sändningen av A Prairie Home Companion. Med utgångspunkt från detta får vi följa den sista direktsändningen av programmet, och följa med bakom kulisserna.

Det här är utan tvekan en mycket egendomlig film, och under hela tiden jag såg den hade jag bara en huvudsaklig tanke: vad är egentligen syftet med filmen...? Filmen består av vitsar, musikalnummer och kortare dramasekvenser bland personalen på radiokanalen; men utan egentlig röd tråd. Det finns ingenting som håller ihop filmen, och heller ingen egentlig huvudroll - vi får följa med de flesta karaktärerna lika mycket, och egentligen händer inte så mycket alls. Visst är filmen ganska charmig och underhållande, och periodvis blir den rätt rolig. Skådespelarinsatserna är också mycket imponerande, och blandar filmstjärnor med riktiga radiopersonligheter som spelar sig själva. Jag har alltid tyckt mycket bra om Lindsay Lohan, och det här är inget undantag - hon gör en strålande insats, och detsamma gäller Meryl Streep och Lily Tomlin, som också gör imponerande insatser. Även de medverkande radiopersonligheterna, som bl.a. Garrison Keillor, är lyckade och det märks inte alls att de inte har någon skådespelarerfarenhet. Att filmen är välgjord råder ingen tvekan över, och både foto och ljud håller hög klass. Till viss del kompenserar dessa goda sidor för det faktum att filmen egentligen saknar röd tråd, men det håller ändå inte riktigt hela vägen. Utan vare sig handling eller röd tråd, så börjar man till sist undra över vad syftet med filmen egentligen är, och vad Robert Altman egentligen velat säga med den. Kanske får filmen ett större syfte i USA, där folk känner till den riktiga förlagan; men åtminstone i Sverige så känns det som att en del av poängen försvinner. Det hade helt enkelt behövts en lite djupare story och en röd tråd som på något sätt förenar de olika människorna och kunnat föra storyn framåt. Utan allt det, så är och förblir filmen ganska ytlig och utan egentligt syfte. Men värdelös är den absolut inte - det är fortfarande en ganska rolig och underhållande film, som utan tvekan är värd att se åtminstone en gång. Med viss tvekan stannar därför betyget på en stark femma.

Den svenska textningen, som Marianne Marty ligger bakom, lider tyvärr av många problem. Många av ordvitsarna och skämten som förekommer översätts inte på ett helt lyckat och trovärdigt sätt, och dessutom lider den av en hel del ologiska översättningar. Exempelvis har chain saw (motorsåg) översatts med kedjesåg, som åtminstone för undertecknad låter mycket ologiskt. Det i USA så vanliga uttrycket "Brought to you by" (ungefär: sponsrat av) har här översatts med "Tack vare", vilket blir både ologiskt och näst intill felaktigt. Tyvärr resulterar allt det här i att personer som inte hänger med i den engelska dialogen också förlorar en del av poängerna, och det känns inte rätt. Dessutom är texten inte alltid rätt synkad, utan ibland ligger texten både före och efter de faktiska meningarna. Det verkar som att översättaren huvudsakligen tänkt på personer som inte alls kan engelska, och inte haft en tanke på att det snabbt blir väldigt irriterande när texten inte ligger samtidigt som replikerna.

DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, och ljudet återfinns i Dolby Digital 5.1 samt DTS. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text - särskilt med tanke på den bristfälliga svenska texten, så hade ett engelskt textningsspår absolut varit behövligt. Någon textning för hörselskadade finns heller inte. Skivan inleds med en kort distributörsvinjett, innan vi kommer till en språkvalsmeny. Efter valt språk visas varningstexter, och därefter några trailers för andra filmer (som dock går att hoppa förbi). Sedan kommer vi äntligen till huvudmenyn, som är på engelska oavsett valt språk, men är ganska stilren och effektfull. Det enda extramaterial som återfinns är en biotrailer och en s.k. teaser (tidig trailer) för den här filmen, plus trailers för några andra filmer via menyn. Där tar det roliga slut, och egentligen finns alltså inget intressant extramaterial alls. Enligt uppgift innehåller filmens amerikanska DVD-utgåva ganska mycket extramaterial, med bl.a. kommentatorspår och featurettes. Men inget av det får vi alltså ta del av i Skandinavien, vilket känns tråkigt och irriterande.

Recensionen skriven: 29 mars 2007
Senast uppdaterad: 29 mars 2007

Recensionen har lästs 3613 gånger av 1942 personer, sedan den 5 december 2007