Frank Burton - Alfred Molina Dr. Bennett - Sigourney Weaver
Nikola Kozlow - Michael Nyqvist Francheska - Aunjanue Ellis
Kevin - Jason Isaacs Mara - Maria Bello
Gilly - Denzel Whitaker Sandra Burns - Antonique Smith
Martin Price - Dermot Mulroney Tom Shealey - Victor Slezak
Red Flannel - Tim Griffin Lorna - Elisabeth Röhm

Nathan är en nästan helt vanlig tonåring, som går sista året på en gymnasieskola i Pennsylvania. Han tycker om att festa, och brukar ofta träna boxning med sin pappa. Genom hans problem med ilska och märkliga drömmar brukar han träffa en terapeut, men det har inte hjälpt alltför mycket. Nathan är också hemligt förälskad i sin granne Karen, som han knappt vågar prata med. Men en dag blir han och Karen ihopparade för ett grupparbete i sociologi, och som del av det skolarbetet upptäcker dem en webbsida med information om försvunna barn. Trots att fotot är gammalt känner Nathan igen sig själv på ett foto över ett barn som blev kidnappat för över ett decennium sedan. Han kontaktar webbsidans personal, och konfronterar därefter sin mamma med nyheten. Hon erkänner att hon faktiskt inte är hans biologiska mamma, men hinner inte säga mer förrän beväpnade styrkor bryter sig in i huset och dödar både henne och pappan. Nathan och Karen tvingas nu fly, men står inför en riktig mardröm då både CIA och okända ryska agenter är ute efter dem, och de inte vet vem dem egentligen kan lita på...

Abduction är knappast världens mest originella film. Min första tanke var vilka oerhörda likheter grundpremissen har med Caroline B. Cooneys suveräna och gripande roman The Face on the Milk Carton, men när handlingen väl kommer igång upphör i stort sett alla likheter med den boken. Istället blir det en lite mer ordinär actionthriller, som i stil och upplägg har en hel del likheter med bl.a. Bourne Identity. Men det är inte nödvändigtvis något fel med det. Abduction är förmodligen främst inriktad mot ungdomar, och många av dem har kanske inte ens sett Bourne-filmerna (som trots allt har några år på nacken). Storyn är också intressant och genomarbetad, där det blir lagom invecklat så att både ungdomar och vuxna kan ta till sig storyn och upplägget. Och trots att det inte direkt tillhör min favoritgenre, så blev jag faktiskt riktigt imponerad över den här filmen, som engagerar och fängslar på ett snyggt sätt.

Det är en riktigt spännande och intensiv film, som inte erbjuder en lugn stund utan har full fart under nästan hela tiden. Tempot är föredömligt, där det händer någonting hela tiden och man har hjärtat i halsgropen ganska ofta - men där det samtidigt aldrig blir direkt rörigt eller osammanhängande. Det var länge sedan jag såg en så här oerhört spännande och rafflande film, och därför förblir filmen fängslande och intressant precis hela tiden. Jag uppskattar också relationen mellan Nathan och Karen, som känns äkta och förhöjer helhetsintrycket. Det blir lagom romantiskt utan att kännas sockersött, och är en mycket intressant sidohistoria. Det ger en extra krydda och dimension till filmen att Karen faktiskt är med hela tiden, så att Nathan inte behöver klara allting själv; något som annars nästan alltid brukar vara fallet. Därför känns Abduction lite mer originell än den annars hade upplevts som, och filmen erbjuder en bra balansgång mellan action, thriller, drama och romantik. Det är ett genomarbetat manus, som hela tiden fascinerar och underhåller med beprövade metoder.

Alltför nyskapande blir det inte, och det är ingen alltför djup eller sofistikerad historia, men det finns trots allt en del bottnar och nyanser; mer än vad man brukar förvänta sig av en sedvanlig actionthriller i alla fall. Trots den uppenbara tonårsinriktningen har filmteamet också gjort en bra insats med att bredda målgruppen, så att filmen kan ses av de allra flesta. Och alla personer jag såg filmen med, från 13 och ända upp till 70 år, uppskattade faktiskt den. Mycket mer kan man väl knappast begära av en lättsam underhållningsfilm som denna...?

Personbeskrivningarna är minst sagt varierande. Nathan och Karen är båda två relativt mångbottnade och nyanserade rollfigurer, som känns äkta och som är lätta att sympatisera med. Jag uppskattar också att Karen för en gångs skull inte bara är med "som ett sött ansikte" och hjälplöst offer, utan faktiskt har en stor och viktig roll i sammanhanget. I stort sett alla andra förblir dock mer eller mindre endimensionella, och får inget nämnvärt djup. Det mest påtagliga exemplet är serbiska Kozlow, som är en typisk skurkroll helt utan nyanser och helt utan minsta antydan till djup. Det är knappast ovanligt i sammanhanget, men ärligt talat känns han lite för stereotyp för att fullt ut kunna tas på allvar. Det förekommer också en del lite väl onödiga klichéer, och det är ont om särskilt fiffiga lösningar i den här förhållandevis enkla filmen.

Ett större problem är att det också finns vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem. Det är förstås nästan oundvikligt i actionthrillers av det här slaget, men jag stör mig lite på när rollfigurerna beter sig korkat för sakens skull för att öka spänningen. Framförallt känns det inkonsekvent när Nathan och Karen överlag är resursfulla ungdomar som vet vad de sysslar med, men som vid några tillfällen begår alltför dumma misstag. Bl.a. tror jag inte att någon som är på flykt undan CIA verkligen är dum nog att använda sin mobiltelefon utan att tveka. Det känns lite väl onödigt dumt, och det är uppenbart att sådant bara lagts in för att öka spänningen och göra att ungdomarna ska tvingas fly igen. Både CIA och de ryska agenterna verkar också ha lite väl stora resurser och verkar kunna spåra ungdomarna hur enkelt som helst, vilket jag ställer mig frågande till sanningshalten i. Förmodligen håller inte filmen för en närmare analys, men det spelar egentligen inte så stor roll då det hela tiden är så spännande och fängslande att man helt enkelt inte hinner fundera över eventuella luckor.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men inte speciellt originellt bildspråk. Actionscenerna är snyggt koreograferade, och jag uppskattar att filmteamet inte gjort den alltför vanliga missen med att göra actionscenerna så snabba och röriga så att man inte hinner se någonting. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Taylor Lautner tillhör definitivt inte min favoritskådis, men han gör faktiskt en ganska bra insats som Nathan och spelar förhållandevis trovärdigt. Här får han betydligt mer att arbeta med än i Twilight-filmerna, och det är trevligt att se att han faktiskt är en kompetent skådespelare. Lily Collins (dotter till den aningen mer kända Phil Collins) är utmärkt som Karen, och gör en minnesvärd insats med ett större djup än vad manuset sannolikt planerat för. Lily har alla förutsättningar för att gå mycket långt inom branschen, och jag blev imponerad över hennes rollprestation. Sigourney Weaver är ganska bra som dr. Bennett. Michael Nyqvist gör en helt okej insats som Kozlow, men det är ingen direkt utmanande roll och de flesta kan nog göra lika bra ifrån sig när det mest handlar om att se otäck ut och säga ett fåtal tuffa repliker. I övrigt är det relativt bra skådisar, även om det överlag är långt ifrån någon Oscarsklass.

Abduction är en välgjord, spännande och engagerande film, som visserligen inte erbjuder något alltför stort djup men som underhåller hela tiden med en intensitet och spänning som är få filmer förunnade. Jag hade gärna sett att den så lovande inledningen om upptäckten att Nathans föräldrar inte var hans riktiga föräldrar, men det är ändå en riktigt bra actionthriller som är fullt sevärd för de allra flesta. Min 13-åriga systerdotter var överförtjust och gav filmen en tia i betyg. Så långt skulle jag inte sträcka mig, men det talar samtidigt sitt tydliga språk att alla som såg filmen med mig (fyra personer som tillhör olika generationer) tyckte om den, och att ingen av dem gav filmen lägre än en sjua. För mig stannar betyget på en stark sjua, men om det bara varit något färre trovärdighetsproblem och fler besvarade frågor, så hade åttan varit ett faktum. Det här är kanske inget jag vill se om i första taget, men jag hade samtidigt väldigt trevligt hela tiden jag såg den och ångrar inte en sekund.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,40:1, vilket på ren svenska innebär halvstora svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och ganska stora fält på en 4:3-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1, men undertecknad har tyvärr inte utrustning att testa det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget men ändå ganska lättläst. Den svenska översättningen är ganska bra, om än med enstaka översättningsmissar. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter spelas ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Vi kommer därefter till en engelskspråkig huvudmeny som är stillastående och stilren. Huvudmenyn är enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS 6.1. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt och lite svagt för en biovisad film som denna; även om det här knappast är den sortens filmer där man vill se en massa bonusmaterial.

Recensionen skriven: 15 mars 2012
Senast uppdaterad: 16 mars 2012

Recensionen har lästs 3388 gånger av 1833 personer, sedan den 15 mars 2012