Edina - Jennifer Saunders Patsey - Joanna Lumley
Lola - Indeyarna Donaldson-Holness Saffy - Julia Sawalha
Bubble - Jane Horrocks Edinas mamma - June Whitfield
Charlie - Barry Humphries Bo - Mo Gaffney
Nick - Robert Webb Sig själva - Kate Moss / Lulu Kennedy-Cairns / Emma Bunton
Magda - Kathy Burke Flygvärdinna - Rebel Wilson

Den brittiska komediserien Helt hysteriskt (eller Absolutely Fabulous i original) tillhör en av Storbritanniens mest populära och framgångsrika serier. I serien som Jennifer Saunders både skrivit manus till och spelat huvudrollen i fick vi följa radarparet Edina och Patsy, och serien sändes i England med vissa avbrott mellan 1992 och 2003 plus några specialavsnitt på 2010-talet. Nu är det dags för en långfilm med teamet, som Jennifer Saunders fortfarande skrivit och som regisserats av Mandie Fletcher.

Edina och Patsy är nu 60 år gamla, men festar fortfarande lika mycket som de alltid gjort. Edina driver fortfarande sin PR-byrå, men den går inte längre särskilt bra och de flesta har tappat intresse för hennes tjänster. I anslutning till modedesignern Huki Mukis fest får Edina och Patsy reda på att supermodellen Kate Moss planerat att byta PR-agent, och det vill Edina inte ska hända. Hon går därför fram till Edina på en balkong med utsikt över Themsen, men råkar knuffa Kate så hon faller i vattnet. Edina blir snabbt misstänkt för mord, och därför bestämmer sig hon och Patsy för att fly utomlands. Tyvärr har de dock inga pengar, men de övertalar barnbarnet Lola att följa med så de kan använda hennes kreditkort, och reser snabbt utomlands till Cannes i Frankrike; med den brittiska polisen hack i häl...

Jag har aldrig varit alltför insatt i TV-serien Helt hysteriskt - jag har bara sett några få avsnitt, och det jag sett har inte fallit mig i smaken. Det är förstås inte de bästa förutsättningarna för att se och recensera långfilmen, men å andra sidan var det ju ganska länge sedan TV-serien gick (förutom då specialavsnitten från några år tillbaka) så man kan knappast förvänta sig att alla som går på bio har sett varenda avsnitt av serien.

Tyvärr kan jag inte påstå att Absolutely Fabulous - The Movie är så mycket att hurra för, åtminstone inte ur mitt perspektiv. Visst finns det en viss charm i att återse Edina, Patsy och de andra; och filmen har absolut sina poänger. Det är småroligt mellan varven, och alla kändisinhopp av kändisar som spelar sig själv ger filmen en extra krydda och gör att den tillspetsade intrigen blir lite mer jordnära. Skämten och satiren om modevärlden har också fortfarande sina poänger, även om filmen på den punkten varken åstadkommer mer eller mindre än valfritt avsnitt av TV-serien.

Vitsen med en komedi bör förstås vara att roa publiken, men jag är lite tveksam om Jennifer Saunders (som själv skrivit manus) faktiskt har insett det... För det här är ärligt talat inte särskilt roligt. Jag fnissade någon gång då och då, men de stora skratten uteblev helt. Ofta går det inte längre än till leenden, och i bästa fall blir det ett och annat småfniss. Men till största delen har jag svårt att se vad som ens är tänkt ska föreställa vara roligt. Jag kan bara förmoda att andra kanske ser något humoristiskt i det här, men jag tillhör i så fall inte den kategorin. Då jag var ensam i biosalongen när jag såg filmen kunde jag heller inte se eller höra vad någon annan tyckte. Jag tyckte dock i och för sig inte att TV-serien var särskilt rolig heller, men här blir det ännu värre.

Till en början är det ändå hyfsat underhållande, och barnbarnet Lola är ett intressant och trevligt tillskott (som visserligen var med i TV-serien, men inte på den tiden jag såg den). Så visst finns här en del poänger, och i en bit under halva filmen fungerar det skapligt - inte för att det händer så jättemycket, men det finns i alla fall en viss charm och en och annan komisk poäng. Men sen spårar filmen ur å det grövsta, och den redan överdrivna storyn flippar ut fullständigt. Då blir det minst sagt hysteriskt; men tyvärr inte till det bättre. Nästan all humor försvinner, och all satir försvinner också.

Tyvärr försvinner också den lilla karaktärsutveckling som trots allt fanns, och det som försvinner ersätts heller inte med något positivt. I stället förvandlas allt till någon slags lågbudget fransk buskis, och det kan väl ändå inte ha varit meningen...? Under de sista 45 minuterna skrattade jag nog inte en enda gång, och samtidigt blir intrigen alltför tillspetsad för att kunna tas på allvar som drama. Det blir också rörigt och fragmentariskt, och bitvis känns intrigen osammanhängande då det mest verkar fokusera på att hinna visa så många kändisinhopp som det överhuvudtaget är möjligt.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder en del vackra vyer. Det är också bra musik och mycket energi har lagts på scenografin. Skådespelarinsatserna är helt okej, fast de flesta inte sticker ut som något utöver det vanliga. Jennifer Saunders är ganska bra som Edina, och gör en hyfsat övertygande rolltolkning trots att hon ibland balanserar på gränsen till överspel. Joanna Lumley är helt okej som Patsy, men spelar över lite då och då. Julia Sawalha är bra och nedtonad som Saffy; i stort sett den enda rollfiguren som känns trovärdig. Indeyarna Donaldson-Holness är helt okej som Lola, men tyvärr känns hon en smula opersonlig och hamnar därför hela tiden i skymundan gentemot de två huvudrollerna. Rebel Wilson är bra i en mycket liten (en enda scen!) men riktigt rolig biroll. Och så är det förstås kul att se alla cameoroller där kändisar spelar sig själva, däribland förstås Kate Moss - bara synd att hon känns lite underutvecklad, och inte sticker ut alls lika mycket som hon borde ha gjort utifrån storyn.

Absolutely Fabulous - The Movie börjar helt okej, och här finns en del humor och lyckad satir över modebranschen. Rollfigurerna är ganska kul, åtminstone de flesta utöver Bubble som mest bara är allmänt enerverande. Det är charmigt och det finns några poänger. Men särskilt roligt blir det aldrig, och än värre blir det under den andra halvan då humorn helt försvinner och handlingen spårar ur så totalt att man inte ens känner igen sig längre. Och då är handlingen trots allt redan från början överdriven och tillspetsad, varför det är omöjligt att ta filmen på allvar. Det är förstås heller inte meningen, men vitsen med en komedi borde vara att faktiskt få skratta. Det är möjligt att de som älskade TV-serien faktiskt fortfarande kan se något roligt i det här, men i så fall tillhör undertecknad i alla fall inte den kategorin. Det är förvisso inte alls värdelöst, och bitvis är det fortfarande hyfsat charmigt och underhållande. Det blir räddningen för filmen, men fortfarande lider den av alltför stora problem för att jag med gott samvete ska kunna ge filmen mer än en hyfsat stabil fyra i betyg. Med nöd och näppe möjligen sevärd, men inte mycket mer än så och om man inte är/var ett stort fan av Helt hysteriskt kan man förmodligen lika gärna hoppa över den här filmen.

Recensionen skriven: 1 september 2016
Senast uppdaterad: 1 september 2016

Recensionen har lästs 2627 gånger av 1516 personer, sedan den 1 september 2016