Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Skylar - Shaun Sipos Walter - Ray Liotta
Christine - Brooke Nevin Deborah - Glenne Headly
Chloe - Rachel Blanchard Paul - Brendan Fehr
Skylars mamma - Brenda Campbell Skylars pappa - David Parker
Dinky - Josh Emerson Roy - Chris Ippolito
Nisha - Kira Clavell Fred - Steve Mitchell

Den kanadensiska komikern, manusförfattaren och skådespelaren Bruce McCulloch har för de flesta blivit mest känd genom sin medverkan i humorserierna Kids in the Hall och Saturday Night Live, som han också var fasta manusförfattare för. På senare år har han bland annat varit författare och producent för den i Sverige förhållandevis okända komediserien Carpoolers (som här visas på Comedy Central). Inte lika känt är att Bruce också varit regissör till och från mellan åren, och ett exempel på det är den kanadensisk-amerikanska independentfilmen Comeback Season från 2006, som gjort succé på filmfestivaler runt om i världen men som haft svårt att få någon större distribution. Filmen har istället fått nöja sig med att släppas direkt på DVD i ett fåtal länder runt om i världen. I Sverige har det dröjt tills nu innan filmen kommit hit, men av okänd anledning har den i Sverige döpts om till det måttligt svenskspråkiga Accidental Love. I centrum står två personer att vitt skilda personlighetstyper och åldrar. Skyler går sista året på gymnasiet, och är den stora stjärnan i skolans amerikanska fotbollslag. På planen är han älskad av alla, men privat är han arrogant och egenkär. Allt förändras när han i början av en match stilar lite för mycket, och snubblar så allvarligt att han skadar knäna kraftigt. Läkarna tror inte att han någonsin kommer att kunna spela amerikansk fotboll igen. I närheten av honom och hans föräldrar bor det medelålders paret Walter och Deborah, som varit gifta i 24 år och har två döttrar. I samband med att deras äldsta dotter Chloe förlovar sig med sin pojkvän Paul, så avslöjar Walter att han varit otrogen och haft ett kortvarigt förhållande med sin söta och unga assistent på jobbet. Deborah tar detta mycket hårt, och kastar genast ut honom ur huset. Då hon passar på att ta ut alla pengar från deras gemensamma bankkonton, står Walter plötsligt helt utan pengar och utan bostad. I samband med att Skylers föräldrar ska resa bort, så kommer det sig därför att Walter tillfälligt flyttar in med Skyler. Det gör Walter dock ytterst motvilligt, då han inte är särskilt förtjust i Skyler. Skyler råkar nämligen också vara Walters andra dotter Christines f.d. pojkvän, men som dumpat henne på ett mycket brutalt sätt. Nu tvingas det omaka paret att försöka samsas med varandra, och samtidigt försöka att ta kontroll över sina liv igen.

Det första jag slås av är vilken olämplig titel Accidental Love är. Den svenska titeln får den här filmen att verka som en traditionell romantisk komedi, och det är långt ifrån sanningen. Visst finns det romantiska teman i filmen, men huvudsakligen handlar det inte om romantik utan om oväntad vänskap, förlåtelse och att ta kontroll över sitt liv efter oväntade händelser. Originaltiteln Comeback Season är därför en betydligt mer passande titel, som bättre beskriver vad det egentligen handlar om. Tyvärr kan den olämpliga titeln medföra att fel målgrupp dras till filmen, och det är beklagligt. Om man vet vad man ger sig in i, och inte förväntar sig renodlad romantik, så är det här nämligen en bra film. Grundstoryn är intressant och förhållandevis originell, och filmen tar upp viktiga teman på ett lyckat sätt. Det är fina budskap och en bra sensmoral som erbjuds, och filmen känns realistisk och jordnära. Någon alltför nyskapande film är det dock inte, utan filmen håller sig till traditionella mallar och standarddramaturgi utan större avvikelser. Det är också en ganska förutsägbar film, och fastän vissa oväntade vändningar förekommer under filmens gång, så är utgången tämligen given.

Filmen är också ganska övertydlig, och det är långt ifrån någon komplicerad intrig eller subtila detaljer. En bieffekt av det är att de två huvudrollsinnehavarna inte är alltför sympatiska rollfigurer, och i synnerhet Skylar är ärligt talat ganska avskyvärd med få försonande drag. Därför är det lite svårt att sympatisera med honom under filmens gång, även om det blir bättre allt eftersom filmen fortlöper. Jag förstår absolut tanken, men det har gått lite för långt när vi inledniningsvis inte får se en enda positiv egenskap hos honom. Samma budskap hade man kunnat få in något mer subtilt, genom att tona ner Skylers dåliga sidor och åtminstone uppvisa honom som en mänsklig person. Då är det bättre ställt med Walter, som visserligen varit otrogen, men som ändå framstår som en schysst människa utöver detta enda felsteg. Han känns därför också mer mångbottnad än Skyler, även om Skyler blir mer nyanserad och mänsklig längre fram. Personligen blev jag dock mest intresserad av Christine, som blivit en mycket mångbottnad och mänsklig tjej och känns mest sympatisk och genomarbetad av alla i filmen. Därför är det beklagligt att hon periodvis inte får så mycket utrymme som hade varit önskvärt. Chloe har tyvärr blivit ganska endimensionell, men har åtminstone vissa nyanser och framstår därför som ganskta äkta ändå. Jag blev mest besviken över Walters fru Deborah, som blivit lite väl platt och inte uppvisar särskilt många nyanser eller mänskliga drag. Då hon trots allt spelar en så väsentlig roll för handlingen, så känns det lite märkligt att hon inte blivit mer mångbottnad.

En märklig detalj är att Chloes fästman Paul blivit nästan helt osynlig, och spelar ingen som helst roll för filmen. Efter att han inledningsvis ser ut att vara en väsentlig del av historien, så försvinner han därefter nästan helt och syns sällan till. Visserligen spelar han ingen direkt roll för själva handlingen, men det är ändå märkligt att han inte syns till oftare. En mer endimensionell karaktär är också svårt att hitta. Det är lite tråkigt. Av någon outgrundlig anledning har Accidental Love officiellt klassats som en komedi på bl.a. DVD-omslaget. Därför finns det en risk att en del blir besvikna, då det egentligen inte är en alltför rolig film. Det är visserligen småroligt, och det förekommer en del fyndiga one-liners och humoristiska situationer, men någon stor skrattfest är det inte. Jag skrattade några gånger och log ibland, men längre än så gick det inte. Men om man istället ser på filmen som en dramakomedi med tyngdpunkt på drama så fungerar det bättre. Handlingen är tillräckligt djup och karaktärerna tillräckligt mångbottnade för att filmen ska fungera bra som drama, med en viss humor för att lätta upp stämningen. Det har också blivit en ganska engagerande film, där man bryr sig om vad som kommer att hända och förblir intresserad från början till slut. Ibland blir det dock lite segt, och storyn är i tunnaste laget för den här speltiden. Filmen hade vunnit på att drygas ut lite med mer handlingar och djupare karaktärsbeskrivningar för att på så sätt kännas mer fulländad. Man kan också tycka att filmen vid några tillfällen blivit en smula översentimental och sötsliskig, men som regel håller den sig på rätt sida av gränsen.

Accidental Love erbjuder ett snyggt foto, med vackra vyer inspelade i Alberta i Kanada, som verkligen känns som förort och ser mycket naturtroget ut. Bildspråket är effektivt, men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Skådespelarinsatserna är bra, och både Shaun Sipos och Ray Liotta spelar mycket bra i de båda huvudrollerna. Det är trevligt att se att Ray Liotta här spelar en ovanligt nedtonad roll, och därför känns han betydligt mer naturlig än han brukar. Glenne Headly gör en stabil och fin insats som Deborah, men sticker inte ut så mycket som jag hade önskat. Rachel Blanchard (mest känd från TV-serien Clueless) är utmärkt som Chloe, och spelar som alltid naturligt och starkt. Brendan Fehr (mest känd som Michael i serien Roswell) är alltid duktig, men här får han inte mycket att arbeta med och vilken skådespelare som helst hade klarat av den här rollen fint. Mest imponerad blev jag dock över Brooke Nevin, som är lysande som Christine och spelar mycket övertygande och trovärdigt med en imponerande närvarokänsla. Accidental Love har absolut en del brister, och jag hade inte sagt nej till mer humor och mer mångbottnade rollfigurer. Men så länge man inte förväntar sig en romantisk komedi i första hand, så har jag svårt att tro att man kommer att bli besviken. Det är helt enkelt en trevlig, underhållande och mysig film med fin sensmoral och en intressant story. Att den dessutom blivit så pass verklighetstrogen och naturlig förhöjer ytterligare helhetsintrycket, men i slutändan är filmen lite väl lättförglömlig för att motivera ett högre betyg än en svag sjua.

DVD-utgåvan av Accidental Love erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1 (som på omslaget felaktigt anges som 1,78:1), vilket på ren svenska innebär smala svarta fält upp- och medtill på en Widescreen-TV och stora svarta fält på en 4:3-TV. Ljudet finns i DTS med 5.1-ljud samt vanlig stereo, men av någon outgrundlig anledning finns inget 5.1-ljud i Dolby Digital. Om man inte råkar ha en DVD-spelare eller hemmabioförstärkare som klarar av DTS-ljud, så är man alltså förpassad till enbart 2-kanaligt stereoljud; vilket är minst sagt märkligt. Bild- och ljudkvaliteten håller hög klass, i synnerhet om man tar hänsyn till den begränsade budgeten. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är tyvärr i minsta laget, men ändå någorlunda lättläst. Den svenska översättningen håller fullt godkänd klass, även om ett mindre antal översättningsfel förekommer. En irriterande egenhet är också att översättaren inte omvandlat avstånd i exempelvis yards till svenska motsvarigheter, något som borde vara en självklarhet, utan har valt att översätta dessa rakt av istället. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel i 22 sekunder, som tyvärr inte går att vare sig hoppa eller spola förbi. Det känns tyvärr som lite för lång tid där man inte kan göra något. Därefter dyker en språkvalsmeny upp, som följs av varningstexter på valt språk i 10 sekunder som tyvärr inte heller går att hoppa förbi. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, utan trailers eller dylikt. Menyerna är rörliga och ganska effektfulla, men finns endast på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är beklagligt. Enligt uppgift har utländska DVD-utgåvor trots allt en liten aning extramaterial, närmare bestämt en bakom kulisserna-dokumentär, och därför är det tråkigt att Universal Pictures inte velat eller kunnat licensiera det materialet även till den skandinaviska utgåvan.

Recensionen skriven: 26 januari 2010
Senast uppdaterad: 27 januari 2010

Recensionen har lästs 3439 gånger av 1917 personer, sedan den 26 januari 2010