Regi: David Mackay
Manusförfattare: Frederick Ayeroff
Dan - Dean Cain Julia - Britt McKillip
Lilly - Anne Marie Loder Torko - Mike Dopud
Polischef Joe Porter - David Patrick Green Jimmy Kempball - Matthew Harrison
Val - Brenna O'Brien Nicole - Jody Thompson

Filmer med djur av olika slag har alltid varit populära, och genom åren har vi fått se många exempel på i synnerhet familjefilmer med bl.a. hundar. Det senaste exemplet står den amerikanska regissören David Mackay - mest känd för prisbelönade Ten Inch Hero - för, i ett verklighetsbaserat familjedrama som bygger på tidningsartiklar i den amerikanska tidningen Reader's Digest. Filmen är ett amerikansk-kanadensiskt samarbete, och hade urpremiär i Kanada 2008 i mindre skala, men i Sverige släpps den direkt på DVD. Här kretsar handlingen kring en polishund vid namn Ace, som jobbar på en av de tuffaste polisdistrikten i Washington tillsammans med poliskonstapeln Dan Harding. Dan lägger ner väldigt mycket tid på att träna sin älskade polishund, och på kuppen har han länge försummat sin familj; hustrun Lily och deras 13-åriga dotter Julia. Han hinner nästan aldrig umgås med dem, utan satsar all tillgänglig tid på hunden Ace och polisyrket. Det har gett sina resultat, och Ace är en mycket skicklig och intelligent hund som lätt lyckas att spåra de allra flesta gärningsmän. Samhället har länge plågats av en serie inbrott, och av någon oförklarlig anledning lyckas ingen av polishundarna att spåra inbrottstjuven. Men en dag begår den kriminella mannen Torko ett misstag, och ett vittne ser när han försöker att bryta sig in i ett hus i kvarteret. Polisen kallas snabbt in, och Ace följer efter inbrottstjuven. När polisen kommer ikapp hunden har Ace Torko i ett fast grepp, och Torko blöder kraftigt; till synes rejält misshandlad av hunden. Det finns inga konkreta bevis på att Torko verkligen begått inbrotten, och därför anklagas Ace för att ha anfallit honom. Polisledningen bestämmer sig därför för att Ace måste avlivas. Dan blir förkrossad över detta och är övertygad om att Ace är oskyldig. Han börjar därför på egen hand att utreda fallet för att försöka bevisa att Ace inte anföll mannen, för att kunna rentvå Ace; även om det blir efter hans död. Hans dotter Julia vill också undersöka saken, fastän pappa säger åt henne att låta bli. Under tiden har Ace lyckats att fly från avlivningen, och försöker att hitta hem igen...

Jag har alltid varit svag för filmer om hundar ända sedan barn, och det finns därför en viss möjlighet att det har påverkat mina åsikter om Ace of Hearts. Men jag tyckte om filmen, som visserligen inte är originell eller nyskapande men har en intressant story som förblir engagerande från början till slut. Jag vet inte hur nära de verkliga händelserna som filmen kommer, men allting tyder på att merparten ligger relativt nära verkligheten. Det mesta känns realistiskt och trovärdigt, och det har blivit en både spännande, underhållande och berörande film. Visuellt och produktionsmässigt märks det att det är en lågbudgetfilm, och jag tror knappast att regissören haft Oscarsnomineringar i tanke. Fotot och scenogradin är därför inte mer än godkänd, och även om vissa misstag förekommer så fyller allting sin funktion. Bildspråket är fullt funktionellt, men är knappast särskilt originellt. Skådespelarinsatserna är bra, och både Dean Cain och inte minst nu 18-åriga Britt McKillip (mest känd som lillasystern i TV-serien Mitt liv som död) spelar övertygande och trovärdigt som Dan respektive Julia. Personligen tycker jag bättre om den sistnämnda. Dean Cain är visserligen en mycket duktig skådis, men fortfarande jänför jag alltid honom med Clark Kent i Lois & Clark och därför är det inte helt oproblematiskt att ta honom på allvar i den här rollen. Det är förvisso inget unikt för honom utan är ett vanligt problem för alla som varit med i långvariga TV-serier, men ofta brukar jag ändå inte tänka över det nämnvärt när jag ser filmer. Även Anne Marie DeLuise spelar bra som hustrun Lilly, men hon får inte lika mycket att arbeta med som de andra två.

Ace of Hearts lider dock av vissa trovärdighetsproblem och logiska luckor, och alting känns inte helt trovärdigt. Det känns som att filmen har förenklats en del gentemot de verkliga händelserna, och kanske hade den vunnit på att förlängas lite så att vi kunnat få del av händelserna mer på djupet. Jag tycker också att för stort fokus lagts på just Aces äventyr, så att utredningen av vad som egentligen hände hamnar i skymundan. Det hade varit bättre att koncentrera handlingen mer på utredningen och hur man ska kunna bevisa Aces oskuld; något som vore mer intressant att se. Allting går också orimligt snabbt, och jag hoppas och tror att man vanligtvis inte avlivar hundar direkt efter sådana här incidenter, utan vare sig förhör eller utredning. Förmodligen beror även detta på att händelseförloppet har kortats ner och förenklats mot de verkliga händelserna, även om jag inte har några säkra belägg för det påståendet. Dessa brister beror sannolikt på att filmmakarna verkar ha velat utöka målgruppen så mycket som möjligt, vilket naturligtvis är beundransvärt. Filmen fungerar därför väl för både barn, ungdomar och vuxna; och de flesta kan nog uppskatta den här filmen och identifiera sig med händelseförloppen. Kanske hade filmen trots allt blivit bättre om man inte satsat riktigt lika mycket på att passa de allra yngsta, utan istället gått in mer på djupet och skapat en mer fullständig återberättelse av den verkliga historien. Men att Ace of Hearts ändå är en bra och charmig film kan jag inte förneka, och trots en del brister och irritationsmoment förblir det en fullt sevärd och underhållande film. Den lär inte vinna några priser, och kommer heller inte att gå till historien som ett oförglömligt mästerverk. Men som lättsam underhållning för stunden fungerar den ändå utmärkt, och jag ger därför filmen en svag sjua i betyg.

Av någon anledning har Ace of Hearts i Sverige enbart släppts som hyr-DVD, och kommer inte att släppas som köpfilm. Förvisso är det här knappast den sortens film som särskilt många vill se upprepade gånger, men då merkostnaden för att släppa filmer även som köpfilm torde vara begränsad, så är det märkligt att SF inte valt att även släppa filmen som köpfilm. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket innebär fullskärm på en Widescreen-TV och smala svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter. som följs av ett flertal trailers för andra filmer. Därefter kommer vi till huvudmenyn som är stillastående och stilren, men som tyvärr enbart finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial överhuvudtaget, vilket är tråkigt. Enligt uppgift har utländska DVD-utgåvor av filmen lite extramaterial, men tyvärr går vi miste om det i Skandinavien.

Recensionen skriven: 15 juli 2009
Senast uppdaterad: 15 juli 2009

Recensionen har lästs 4052 gånger av 2172 personer, sedan den 15 juli 2009