Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Adam - Hugh Dancy Beth - Rose Byrne
Marty - Peter Gallagher Rebecca - Amy Irving
Harlan - Frankie Faison Sam - Mark Linn-Baker
Michael - Terry Walters Lyra - Haviland Morris
Mr. Wardlow - Adam LeFevre Anna Maria - Karina Arroyave
Kelli - Ursula Abbott Rom - Jeff Hiller

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Max Mayer har främst arbetat med att regissera diverse avsnitt av TV-serier, och han har avsnitt av bl.a. kriminalserien Firman, Alias och Vita huset på sitt samvete. Han långfilmsdebuterade 1998 med den ganska okända filmen Better Living, och efter många års uppehåll är han nu tillbaka med sin andra långfilm. Resultatet blev Adam, som vunnit flera priser på bl.a. Sundance men som i Sverige släppts direkt på DVD. Handlingen kretsar föga förvånande kring en kille som heter Adam. Hans pappa har just dött, och nu bor han ensam kvar i deras gemensamma lägenhet. Adam lider av Aspergers syndrom (som är en slags mild form av högfungerande autism), och har därför lite svårt att anpassa sig socialt. Strax efter hans pappas bortgång stöter han på den unga och vackra kvinnan Beth, som också bor i samma byggnad. Hon är författare, men har inte lyckats alltför väl i branschen. De blir attraherade av varandra och inleder snart ett förhållande, som dock kompliceras av Adams tillstånd.

På papperet låter det kanske inte som världens mest upphetsande story, men ibland kan skenet bedra. Adam visar sig vara just en sådan film. Det är visserligen en enkel och ganska tunn story, men det är en intressant sådan som engagerar från första till sista stund. Det som framförallt skiljer filmen från mängden är hur verklighetstrogen och jordnära som den blivit. De flesta filmer som behandlar både Aspergers syndrom, autism och även andra slags personlighetsstörningar brukar ha en förkärlek att blanda in stereotypa och klichéartade beteenden, och det är sällan någon imponerande realism. Men Adam är faktiskt ett undantag till regeln, och känns mycket realistisk och äkta. Nu är jag visserligen ingen expert på Aspergers, men filmen stämmer i alla fall bra överens med mina uppfattningar om sjukdomen och vad jag kunnat läsa mig till. Det är en trevlig omväxling, och gör att helhetsintrycket förhöjs. Visserligen tyckte jag vid ett par tillfällen att Adams raseriutbrott blev lite för mycket, men även om jag inte tror att det tillhör vardagsmat för personer med Aspergers, så är det i alla fall inte så tillspetsat att det känns direkt orealistiskt.

Adam har också blivit en mångbottnad och nyanserad rollfigur, som känns äkta in i minsta detalj. Beth är i grund och botten en mångbottnad rollfigur, och vi får lära känna henne väl. Men ibland förekommer vissa problem med henne, som bör ha att göra med ett bristande manus. Hon framstår nämligen oftast som en mycket sympatisk och medmänsklig person, som tänker på Adams sjukdom och har överseende med allting. Men vid några få tillfällen så verkar hon nästan helt glömma bort Adams tillstånd och beter sig onödigt själviskt, vilket känns lite konstigt. Birollerna är tyvärr ganska endimensionella. och där lämnas en hel del övrigt att önska. Det medför att det är relationen mellan Adam och Beth som är det intressanta i sammanhanget, medan övriga bihandlingar känns mindre viktiga.

Framförallt tycker jag att för stor vikt lagts åt relationen mellan Beth och hennes föräldrar (främst hennes pappa), som visserligen hade kunnat bli intressant i rätt sammanhang, men som inte riktigt passar in här. Därför blir dessa partier mindre engagerande, och det hade varit önskvärt att tona ner dessa för att istället fokusera mer på just Adam och Beth. Trots allt är det ju det som utgör själva grundpremissen i sammanhanget, och far/dotter-relationen tar upp för mycket värdefull tid som också tar en del av fokuset från själva grundstoryn. Jag är heller inte helt förtjust i slutet, som känns lite för oppklarat för min smak.

Lyckas man bara att komma runt dessa problem, så är Adam dock en mycket bra film, som trots en hyfsat bekant story känns någorlunda originell och förblir fängslande hela tiden. Det är en ganska rolig film, där jag skrattade vid ganska många tillfällen. Samtidigt fungerar den också tillfredsställande som drama, och det har också blivit en både berörande och gripande film. Vid några få tillfällen fällde jag också en och annan tår, men någon alltför gripande film är det inte. Ärligt talat fanns det potential att göra en ännu mer gripande film, men trots allt erbjuder filmen ett tydligt djup och blir därför ingen direkt lättsam film. Det är också en charmig och trevlig film, som de flesta inte lär glömma i första taget. Det är också trevligt med en film som inte känns översentimental eller överromantiserad.

Fotot är bra, och erbjuder en hel del vackra vyer över i synnerhet New York. Bildspråket är effektivt, om än inte särskilt originellt. Skådespelarinsatserna är utmärkta, där både brittiska Hugh Dancy och australiensiska Rose Byrne spelar mycket övertygande och trovärdigt. I synnerhet Hugh gör en allt annat än enkel insats, och att spela så övertygande måste vara en svår konst. Även bland birollerna är det idel duktiga skådisar som erbjuds, och Peter Gallagher och Amy Irving gör fina insatser som Beths föräldrar.

Adam har definitivt vissa brister, och det hade inte skadat med ett mer genomarbetat manus. Men det är samtidigt en intressant, berörande och trovärdig film som känns realistisk och samtidigt är ganska rolig. Jag har tyvärr inte sett Max Mayers långfilmsdebut, men det här är i alla fall ett imponerande andra projekt och det ska bli intressant att se vad han kan åstadkomma härnäst. Det är en riktigt bra film som kan rekommenderas för de allra flesta, och därför tilldelar jag filmen efter moget övervägande en svag åtta i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1 samt ljud i Dolby Digital 5.1. Förutom det engelska originalljudet finns dubbade ljudspår på tyska och spanska samt engelskspråkig syntolkning för synskadade. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på ett flertal språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Textningen håller relativt hög klass, men lider av ett mindre antal översättningsfel. När man matar in DVD-skivan möts man först av en mycket irriterande anti-piratpropaganda på 39 sekunder, som dock går att hoppa förbi. Det följs av varningstexter på fem sekunder som inte kan hoppas förbi, och därefter visas reklam för HD-formatet Blu-Ray på två minuter. Vi får därefter en en distributörsjingel (som går att hoppa förbi), innan vi kommer till huvudmenyn som är stilren men endast engelskspråkig. Efter filmens slut uppstår nästa irritationsmoment. Då visas nämligen varningstexter på samtliga språk som filmen är dubbad eller textad på. Dessa visas i 10 sekunder per språk, och det går inte att hoppa förbi på något sätt. Därför tar det över en minut innan man äntligen kommer tillbaka till huvudmenyn, och jag begriper mig inte på varför Fox inte kunnat göra som andra distributörer och bara visa varningstext på just det språk som man faktiskt har valt.

Som extramaterial hittar vi först ett kommentatorspår till filmen med regissören/manusförfattaren Max Mayer och producenten Leslie Urdang. Det är ganska intressant och tar upp en del matnyttigt, men det finns inte riktigt tillräckligt mycket värdefullt för att hålla intresset vid liv under en hel film. Därefter hittar vi ett alternativt slut, som i själva verket rör sig om det ursprungliga slutet som användes vid filmens första offentliga visning på filmfestivalen i Sundance. Det är intressant att se, även om jag personligen trots allt föredrar det slut som finns kvar i filmen och som spelats in efter Sundance-visningen. Till det alternativa slutet finns ett kommentatorspår med Max Mayer, som är värdefullt för att få en lite djupare inblick i scenen. Därefter hittar vi ett flertal bortklippta scener på totalt åtta minuter, som är trevliga att se men tillför inte alltför mycket. Även dessa har kommentatorspår. Slutligen finns även en bakom kulisserna-dokumentär på 8 minuter vid namn "Creating Adam", och som bl.a. består av intervjuer med de inblandade. Det är bitvis hyfsat intressant, men det är för mycket ryggdunk och skryt över de inblandade samtidigt som vi inte får alltför mycket konkret och matnyttig information. Där tar det roliga slut, och jag hade gärna velat se mer extramaterial än så här. Extramaterialet har tyvärr ingen svensk text, men däremot finns engelsk text på allting som definitivt är bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 21 mars 2010
Senast uppdaterad: 22 mars 2010

Recensionen har lästs 3694 gånger av 2090 personer, sedan den 21 mars 2010