Manusförfattare: Justin Kanew
Adam - Cameron Douglas Eve - Emmanuelle Chriqui
Munch - Brian Klugman Freddie - Chad Lindberg
Ferguson - Jake Hoffman Sara - China Jesusita Shavers
Mandy - Lacey Beeman Katie - Lisa Wilhoit
Patty - Courtney Peldon

National Lampoon var ursprungligen namnet på en amerikansk humortidning, innehållande olika former av komiska artiklar, som publicerades i USA mellan åren 1970 och 1998. Många (i USA) kända skribenter och komiker har skrivit för tidningen genom åren, och den blev mycket framgångsrik och omtalad; främst under första halvan av 1970-talet. Tidningen har också ansvarat för produktioner av ett flertal långfilmer genom åren - filmer som oftast skrivits eller regisserats av personer som på olika sätt varit inblandad i tidningen. Bland de mer kända filmerna kan nämnas Deltagänget, Ett päron till farsa och Van Wilder (i Sverige kallad Van the Man); även om de flesta av dessa filmer internationellt lanserats utan någon referens till National Lampoon. Själva tidningen National Lampoon är numera ett minne blott, och namnet existerar numera främst som varumärke och som humoristisk webbplats. Trots det produceras dock fortfarande långfilmer under det namnet (även om inte alla har någon logisk koppling till den forna tidningen eller dess företag) - en av de mer okända filmerna släpptes ifjol i USA, och hette Adam & Eve. Det kan vara värt att förtydliga att filmen, trots den snarlika titeln, inte har något gemensamt med den svenska filmen Adam & Eva och har heller ingen koppling till de bibliska personerna. Det här rör sig istället om en amerikansk independentfilm, som utspelas i college-miljö (universitet/högskola). I inledningen får festprissen Adam syn på en vacker tjej vid namn Eve (engelska namnet på bibelns Eva), och de blir genast kära i varann. De inleder ett förhållande, och allting vore perfekt om det inte vore för den lilla detaljen att Eve råkar vara oskuld, och inte är intresserad av att ha sex - en beskrivning som är så långt ifrån Adam som man kan komma. Trots att Adams ytliga vänner tycker att han borde göra slut, så fortsätter Adam och Eve att träffas - men avsaknaden av sex tär på förhållandet...

Tycker någon att handlingen låter ytlig...? Ja, jag måste medge att filmen ibland känns ganska ytlig, även om det inte är fullt lika illa som det låter. Jag tyckte väldigt mycket om Van Wilder, som i mitt tycke var en riktigt bra film. Jag är även generellt intresserad av de flesta filmer i high school- eller collegemiljö. Därför hade jag höga förväntningar på den här filmen - kanske är det en del av anledningen till att jag känner mig lite besviken på filmen. Filmens första halva känns ytlig och oengagerad; men dessbättre tar sig filmen efter ett tag och blir mer intressant. Den som förväntar sig en tokrolig komedi av samma slag som National Lampoon tidigare blivit känd för lär bli besviken. Här är det nämligen inte alltför mycket humor, utan mestadels allvar blandat med små lustigheter. Huruvida det är en fördel eller nackdel, är väl dock en smaksak. Ett större problem är att manuset känns ganska tunt, och därför har manusförfattaren svårt att bära upp en hel film - det gör att man fyller på här och var med mer eller mindre rumsren "kiss och bajs"-humor, som ärligt talat inte riktigt passar in i filmen. Jag tror faktiskt att filmen hade tjänat på att helt ta bort Adams rumskompisar från filmen - de känns ytliga och malplacerade, och drar uppmärksamheten ifrån den i grunden ganska intressanta storyn. De allra flesta av skådespelarna är relativt okända, med bara enstaka mindre roller i independentfilmer eller gästroller i TV-serier bakom sig. Men de flesta spelar trots allt bra. Mest imponerad är jag över Emmanuelle Chriqui (nuförtiden mest känd från bl.a. komediserien Entourage) som Eve, som gör en mycket imponerande och trovärdig rolltolkning. Tyvärr är jag inte lika imponerad över Cameron Douglas (för övrigt son till Michael Douglas) som Adam, som spelar lite stelt och otrovärdigt - ja, rentav lika "träigt". Trots de uppenbara bristerna är det dock en intressant och välgjord film, där det är lätt att leva sig in i storyn och lära känna karaktärerna. Kort sagt en fullt sevärd film, även om manuset inte riktigt räcker till och filmen har lite för lite humor för min smak.

Recensionen skriven: 6 november 2006
Senast uppdaterad: 6 november 2006

Recensionen har lästs 3593 gånger av 2021 personer, sedan den 5 december 2007