Manusförfattare: Luc Besson, baserat på seriealbum av Jacques Tardi
Adèle - Louise Bourgoin Inspektör Léonce Caponi - Gilles Lellouche
Espérandieu - Jacky Nercessian Ménard - Philippe Nahon
Justin de Saint-Hubert - Jean-Paul Rouve Dieuleveut - Mathieu Amalric
Agathe - Laure de Clermont-Tonnerre Patmosis - Régis Royer
Ramses II - Christian Erickson Semotep - Matila Malliarakis

Den franska regissören och manusförfattaren Luc Besson har blivit känd för filmer som Nikita, Det femte elementet och Det stora blå. 2007 gjorde han för första gången en tecknad film, i och med succén Arthur och Minimojerna, som ledde till två uppföljare. Efter dessa filmer är han nu tillbaka med en lite mer vuxen film; ett fantasyäventyr som bygger på de i Frankrike så populära serietidningarna om Adèle av Jacques Tardi. Resultatet är filmen Adèle and the Secret of the Mummy, som i Sverige släppts direkt på DVD.

Handlingen tar sin början år 1911 i Paris, då författaren Adèle än en gång lämnat Frankrike för att utforska äventyr i Peru. Hennes bokförläggare tror att hon håller på med research till boken, men Adèle har helt andra planer än så. Hon vill uppsöka faronernas gravkammare i pyramiderna, och försöka väcka en mumie till liv så att denne kan rädda livet på Adèles syster som är svårt skadad och vars modern läkarkonst inte kan göra något. Under tiden i Paris har en framstående forskare lyckats att väcka en flygödla från dinosauriernas tid till liv igen...

Jag har inte läst serien som filmen bygger på, och har heller inget intresse av att göra det. Men Adèle and the Secret of the Mummy är onekligen en ganska originell film som uppvisar en förhållandevis unik stil som gör att filmen sticker ut från mängden. Storyn är intressant men är egentligen ganska tunn, vilket manusförfattarna har gjort sitt bästa att dölja genom att lägga till en mängd förvecklingar och sidohistorier. Det är charmigt och kul, och filmen har en del humor som lättar upp stämningen. Jätteroligt blir det visserligen aldrig, men man snåfnissar då och då, och jag uppskattar att filmmakarna valt en lättsam stil och aldrig tar sig själva eller storyn på alltför stort allvar. Därför förblir filmen underhållande och trevlig, även när storyn ibland spårar ur lite för mycket.

Problemet är att de många tillagda sidohistorierna ibland känns lite tjafsiga, och gör att fokuset under stora perioder kommer lite för långt ifrån grundstoryn. Faktum är att det dröjer nästan en timme av filmen innan det faktiskt börjar handla om mumier i större utsträckning, och av en sådan här titel misstänker jag att de flesta väntat sig att de mer av det. Att storyn också blivit onödigt tillspetsad gör inte heller saken bättre, och framförallt den väldigt långa sidohistorien om skräcködlan känns ärligt talat inte alltför intressant.

Filmens humor känns också lite ojämn, och medan den ibland är intelligent och genomarbetad så blir det minst lika ofta snarast en slags slapstick-humor som erbjuds, och det känns lite malplacerat i sammanhanget. Även filmens stil i övrigt är ojämn, då det periodvis är smått löjligt och väldigt tillspetsat för att i nästa sekund plötsligt bli ett allvarligt och seriöst äventyrsdrama. Jag tycker bäst om när filmen hamnar någonstans mitt emellan, och inte tar sig själv på alltför stort allvar utan att för den skull spåra ur med löjligheter. Men efter att filmen känts oengagerande under den alltför långa historien om flygödlan, så blir både tempot högre och storyn betydligt mer intressant under de sista 45 minuterna. Då blir det riktigt charmigt och småkul, och det blir genast betydligt mer engagerande.

Det verkar som att manusförfattaren förutsatt att alla har läst serierna, för storyn börjar ganska abrupt och vi får inte mycket till karaktärsbeskrivningar. Allt eftersom får vi ändå lära känna Adèle ganska väl, och hon känns mångbottnad och intressant. Men alla andra rollfigurer förblir endimensionella och platta, och det känns lite tråkigt. Jag blir inte riktigt klok på vilken målgrupp som Adèle and the Secret of the Mummy egentligen riktar sig till. Filmen har en slags sagostämning över sig, vilket tillsammans med den bitvis enkla slapstick-komiken gör att filmen känns barnvänlig. Men storyn i övrigt och mumierna känns samtidigt inte som något de flesta barn lär uppskatta, och man måste ha kommit upp i åldern en bit för att verkligen förstå de ganska invecklade turerna i intrigen

Fotot är förstklassigt, och filmen har ett starkt bildspråk och en övertygande miljö som verkligen känns som 1911. Specialeffekterna är överlag riktigt bra, men vid några tillfällen känns det påtagligt onaturligt ut där effekterna inte vävts in i filmen på ett riktigt tillfredsställande ut. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och framförallt är Louise Bourgoin utmärkt i huvudrollen som Adèl. Även i övrigt är det bra skådisar, även om ingen av de andra sticker ut på samma sätt som Louise.

Adèle and the Secret of the Mummy är en originell och underhållande film, men som tyvärr lider av ett ojämnt tempo och för utdragna sidohistorier. Det förekommer också vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem, och bl.a. blir jag imponerad över att de gamla faraonerna i Egypten tydligen verkar ha haft modern franska som modersmål... I slutändan vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om filmen - den är bitvis riktigt bra, men nästan lika ofta är det mer löjligt än trevligt. I och med de vassa avslutande 45 minuterna och det faktum att Adèle är en så charmig rollfigur väljer jag till sist en stark sexa i betyg, men jag hade nog ärligt talat väntat mig mer än det här av en så omtalad film och dessutom en film som är regisserad och skriven av Luc Besson.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 6.1, men undertecknad har tyvärr inte utrustning att testa det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, innan några trailers för andra filmer visas (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi direkt tll en engelskspråkig huvudmeny som är stillastående och stilren. Huvudmenyn är enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS 6.1. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt då jag hade velat höra mer om tankarna bakom filmen och storyn.

Recensionen skriven: 26 augusti 2011
Senast uppdaterad: 26 augusti 2011

Recensionen har lästs 3769 gånger av 2142 personer, sedan den 26 augusti 2011