Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Peter Callahan
Svensk distributör: Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Paul - Joseph Fiennes Liz - Elizabeth Reaser
Jeff - Justin Kirk Suzanne - Michelle Trachtenberg
Liz mamma - Mary Tyler Moore Pasthule - Nimo Gandhi
Amy - Pell James Sarah - Amy Hargreaves

Den New York-baserade regissören och manusförfattaren Peter Callahan debuterade 2001 med dramakomedin Last Ball som blev en stor succé på en rad filmfestivaler världen över och även vann flera priser, men som aldrig nått ut till någon större publik. Att göra breda och lättillgängliga filmer verkar heller inte vara Peters ambition, då hans senaste film också ser ut att gå den stora massan förbi. Dramat Against the Current debuterade på den prestigefyllda Sundance Film Festival i januari 2010, och har både vunnit priser och fått många lovord på en rad filmfestivaler. Filmen gick dock aldrig upp på vanlig bio i hemlandet USA, utan släpptes direkt på DVD i oktober 2010. Även i Sverige har den släppts direkt på DVD med minimal marknadsföring.

Paul Thompson plågas av tragiska händelser i sitt förflutna, och har länge varit deprimerad. Nu har han bestämt sig för att uppfylla en gammal dröm som aldrig blivit av - han tänker simma längs hela Hudson-floden som mynnar ut i centrala New York; en sträcka på ungefär 240 kilometer (!). Han övertalar sin bästa vän Jeff att följa med honom, och deras nytillkomna vän Liz gör dem också sällskap. Jeff och Liz följer dock med i en båt vid sidan om, och behöver inte själva vara i vattnet. Det är en lång sträcka, men Paul envisas med att klara av att simma hela sträckan på tre veckor och vara tillbaka i New York den 28:e augusti - ett betydelsefullt datum för honom...

Det här är en ganska annorlunda film, och det är kanske en anledning till att den gått ganska obemärkt förbi de flesta. Storyn är tunn, och egentligen händer inte mycket. Men samtidigt är det en intressant och engagerande film, där det är lätt att fascineras av händelseförloppen och rollfigurerna. Här är rollfigurerna och karaktärsutveckling det väsentliga, och den konkreta handlingen kan lätt sammanfattas med en enda mening. Men istället får vi lära känna rollfigurerna riktigt väl, och framförallt Paul har blivit en mångbottnad och nyanserad karaktär. Även Jeff och Liz har blivit nyanserade och mångbottnade, även om vi inte får veta lika mycket om deras bakgrund. Men så är det också Pauls resa och förflutna som allting kretsar kring, och det är förståeligt när vi väl får veta en del viktiga detaljer en bit in i filmen.

Against the Current är en lågmäld och finstämd film, som aldrig försöker skynda på historien utan har ett behagligt stillsamt tempo. Det är ett långsamt drama, och lär därför inte tilltala alla, men jag uppskattade filmens fina ton och uppriktighet. Det känns hela tiden realistiskt, och det finns även ett påtagligt djup. Det är faktiskt en ganska tänkvärd film, som stannar kvar i ens medvetande ett bra tag efter att sluttexterna rullat klart. Det är en deprimerande och mörk film, men samtidigt varm och på sätt och vis hoppfull. Manusförfattaren har lyckats med en genomtänkt balans, då filmen förmedlar både svärta och humor på samma gång. Det är deprimerande och dystert, men samtidigt lättas stämningen upp av en del humoristiska repliker. Det är en svår balansgång, men Peter Callahan lyckas att hålla sig på rätt sida och därför känns humorn aldrig malplacerad.

Kort sagt finns det mycket gott att säga om denna stämningsfulla och tänkvärda film, men samtidigt kan jag inte påstå att jag blev överbegeistrad. Jag hade väntat mig mer, men jag kan inte helt sätta fingret på var problemet ligger. Men kanske är storyn lite för tunn, så att det inte riktigt händer tillräckligt för att hålla intresset på topp hela tiden. Att vi inte får lära känna alla lika mycket som jag hade önskat kan också ha påverkat, plus att vissa sidohandlingar inte reds ut till fullo. Efter filmens slut återstår trots allt vissa frågetecken, och det ger en något antiklimaktisk känsla. Jag är heller inte helt förtjust i slutet, men jag kan inte gå närmare in på det utan att avslöja alltför viktiga detaljer. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det beror på, men av någon anledning tyckte jag inte att filmen berörde mig riktigt lika mycket som den borde utifrån det här ämnet. Det är visserligen engagerande hela tiden, men det blir aldrig särskilt berörande eller gripande, och det borde det ha blivit.

Fotot är dock förstklassigt, och filmen erbjuder en del mycket vackra scener längs Hudson-floden; varav en relativt stor andel utspelas i vattnet. En hel del handkamera används, vilket gör att vi på ett effektivt sätt känner oss närvarande i båten tillsammans med Jeff och Liz. Det här är handkamera på precis lagom nivå, så att inlevelsekänslan växer utan att det blir störande. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och både Joseph Fiennes, Elizabeth Reaser och Justin Kirk spelar övertygande och trovärdigt. I synnerhet de två förstnämnda imponerade på mig, medan Justin Kirk vid några få tillfällen spelar över en smula - inte mycket, men tillräckligt för att jag ska hinna tänka på det vid ett par scener. Dessutom är det roligt att se den alltid lika talangfulla Michelle Trachtenberg (mest känd som Dawn i Buffy the Vampire Slayer), som gör en suverän insats i en liten men minnesvärd biroll som Suzanne, även om jag gärna hade velat se ännu mer av henne. Mary Tyler Moore gör också en fin insats som Liz mamma, även om man kan tycka att hon spelar över en smula i den här lite överdrivna rollen.

Against the Current< är en för smal film för att tilltala de riktigt stora massorna, och därför lär den gå obemärkt förbi de flesta. Föredrar man snabb action ska man också hålla sig långt borta ifrån den här filmen. Men om man tycker om stillsamma och tänkvärda dramer, så är det absolut värt att ta en närmare titt på detta intressanta och lågmälda drama. Det är djupt, finstämt och engagerande, även om det kanske är lite för tunt för sitt eget bästa. Det är också en ganska deprimerande film, så det är långt ifrån någon lättsam "feel good"-stämning över det hela. Jag kan absolut rekommendera filmen för de som tycker om genren, men samtidigt saknar jag ändå något, varför jag i slutändan inte kan ge den mer än en sjua i betyg. Inte för att det på något sätt skulle vara dåligt, men den borde ha kunnat bli ännu bättre.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Filmen är textad på 11 olika språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och den svenska textningen håller hyfsad klass. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av en mycket kort och ovanligt subtil anti-piratinslag på bara fem sekunder, som för en gångs skull vänder på steken och riktar sig till rätt publik. Dock är det engelskspråkigt, så en svensk publik hinner kanske inte uppfatta vad som faktiskt sägs. Därefter möts vi av huvudmenyn, som är stilren och stillastående, men finns enbart på engelska. Det finns alltså ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textning. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Väljer man att spela filmen, så visas först varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, och dessutom känns det lite malplacerat att lägga det just innan själva filmen, men det är åtminstone tacksamt att vi slipper se texter på femtioelva andra språk som vissa andra distributörer brukar envisas med. Tyvärr finns inget extramaterial alls, och det är tråkigt då jag hade velat höra lite om hur regissören tänkt och resonerat.

Recensionen skriven: 11 januari 2011
Senast uppdaterad: 12 januari 2011

Recensionen har lästs 3295 gånger av 1876 personer, sedan den 11 januari 2011