Mrs. Baker - Pauline Collins Joe Mackins - Aaron Johnson
Emmy - Antonia Campbell-Hughes Polly - Brenda Fricker
Viscount Yarrell - Jonathan Rhys Meyers Viscountess Yarrell - Phoebe Waller-Bridge
Mr. Moore - Michael McElhatton Mrs. Moore - Serena Brabazon
Patrick - James Greene Dr. Holloran - Brendan Gleeson
Mary - Maria Doyle Kennedy Milady - Dolores Mullally

Den irländska författaren och poeten George Moore (1852 - 1933) skrev ett femtiotal romaner och noveller under sin livstid, och hans verk har senare kommit att inspirera flera andra författare. En av hans många verk var novellen "The Singular Life of Albert Nobbs", som publicerades i två novellsamlingar 1918 och 1927. Under 1960-talet utvecklades Georges novell till en teaterpjäs av den franska teaterförfattaren och feministen Simone Benmussa, som senare kom att översättas till engelska där den premiärvisades i England 1982. Då var det Glenn Close som spelade titelrollen, och när en filmversion nu sett dagens ljus efter många års arbete har Glenn Close både varit med som manusförfattare och producent samt spelar återigen huvudrollen. Albert Nobbs nominerades till tre Oscars, för bästa kvinnliga huvudroll (Glenn Close), bästa kvinnliga biroll (Janet McTeer) och bästa smink; men dock utan att vinna något.

I 1890-talets Dublin jobbar den stela och egendomliga Albert Nobbs som butler på ett lyxigt hotell i en i övrigt fattig och hård stadsdel. Han sparar alla pengar han tjänar, som han gömmer i sitt rum för att kunna förverkliga sin dröm att på sikt öppna en egen butik. Men det finns en anledning till att Albert är så blyg och opersonlig - han är egentligen en kvinna, som sedan många år tillbaka klätt ut sig till man och lyckats att lura hela omgivningarna. Allting förändras när Albert lär känna målaren Hubert, och får reda på att även han i själva verket är en hon...

Kostymdramer i historisk miljö är inte direkt någon genre jag vanligtvis är särskilt förtjust i, och jag har alltid föredragit filmer som utspelas närmare nutid. Därför hade jag mina farhågor inför Albert Nobbs, men det visade sig faktiskt vara en riktigt bra film; bättre än jag någonsin kunnat drömma om. Storyn är intressant och genomarbetad, och det är en originell och annorlunda film som erbjuds. Det är också intressanta rollfigurer och människoöden, och det är en engagerande historia från början till slut. Det är till stora delar oförutsägbart, och man är hela tiden fascinerad och nyfiken av den trots allt förhållandevis originella intrigen. Någon spänning finns inte, men det är ändå hela tiden intressant och trots ett relativt lågt tempo blir det aldrig tråkigt. Både Albert, Helen och Hubert är någorlunda mångbottnade och intressanta rollfigurer, som man vill lära känna. Då kan man ha överseende med att somliga andra blivit väl stereotypa och schablonartade, och inte minst Joe tillhör det mest endimensionella och stereotypa jag sett på mycket länge.

Problemet med Albert Nobbs är just att vi egentligen inte får lära känna Albert Nobbs alltför väl. Det vi får veta är intressant och berörande, men det är inte speciellt mycket och när filmen tar slut är det fortfarande många frågor vi inte har fått svar på. Det blir lite grand som en mask som vi får se, och vi får egentligen aldrig ta av oss masken och lära känna vem Albert egentligen är bakom manskläderna. Egentligen får man veta betydligt mer om Hubert, och redan efter ett par scener får vi där klart för oss att Hubert är lesbisk som börjat låtsas vara man för att öppet kunna leva med sin fru på 1800-talet. Men om Albert är lesbisk eller klätt sig som man av helt andra orsaker får vi inte veta, då han närmast framstår som asexuell och egentligen inte uppvisar mycket till sympati eller känslor för någon alls; vare sig män eller kvinnor. Det finns säkerligen anledningar till Alberts stela framträdande och känslolösa beteende, men exakt vilka de anledningarna är kan vi bara spekulera i. Och att någon - allra minst Helen - skulle kunna få någon form av känslor för denna märkliga människa känns ärligt talat inte helt trovärdigt.

Jag kan tycka att bilmen blivit något felvinklad, då det hade blivit djupare och mer intressant om utklädningen till man berott just på samhällets inställning till homosexualitet under 1800-talet, och när vi inte ens får veta speciellt mycket om Alberts bakgrund blir det en smula lamt. Filmen hade därför haft potential att bli djupare och ännu mer tänkvärd än den faktiskt blivit, och kanske beror detta på bearbetningen av teaterpjäsen där det är möjligt att det fanns mer utrymme till fördjupning. Men det finns ändå ett hyfsat djup, och det är en ganska tänkvärd och samtidigt underhållande film.

Fotot är snyggt med ett starkt och effektivt bildspråk. Genom foto och scenografi har filmteamet också lyckats att fånga tidskänslan från 1890-talet på ett ypperligt sätt. Skådespelarinsatserna är också mycket bra. Glenn Close är utmärkt i huvudrollen som Albert Nobbs, och gör en stark och minnesvärd rollprestation samtidigt som hon faktiskt lyckas att någorlunda trovärdigt se ut som en man. Hon spelar visserligen lite stelt och uttryckslöst, men det är säkerligen fullt avsiktligt och en del av rollfiguren Albert Nobbs. Det är mycket förståeligt att Glenn Close blev nominerad till en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll, men dock också fullt förståeligt att hon i slutändan inte vann (därmed inte sagt att Meryl Streep på något sätt var bättre eller förtjänade att vinna). Janet McTeer är minst lika bra som Hubert, och gör en utmärkt rollprestation som känns levande och naturlig in i minsta detalj. Mia Wasikowska är som vanligt lysande som Helen, och hon spelar trovärdigt och levande i en minnesvärd men dock inte fullt lika svår roll som de två tidigare nämnda. Även i övrigt är det bra skådespelare, och det finns inte ett enda svagt kort i den här ensemblen.

Albert Nobbs är ett välgjort och snyggt kostymdrama, som trots 1800-talsmiljön och en ganska enkel story lyckas att engagera och behålla intresset. Det är fängslande, intressant och bitvis berörande. Men samtidigt blir det en smula tomt när vi egentligen inte får lära känna titelrollen alltför väl, och därmed blir filmen aldrig riktigt lika djup som den hade kunnat bli. Det hade helt enkelt kunnat bli bättre utifrån samma förutsättningar, men det är ändå en riktigt bra film som är väl värd att se för alla; även om man i likhet med undertecknad vanligtvis är allergisk mot historiska kostymdramer. Jag saknar dock det här lilla extra för att de högsta betygen ska kunna bli aktuella, och efter moget övervägande väljer jag en mycket stark sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen har engelskt tal och enbart svensk text; inga andra språk alls och heller ingen text för hörselskadade. Texten är dock lagom stor och lättläst, och håller en relativt hög klass. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och av enklast tänkbara slag - här finns enbart möjlighet att slå av och på svensk text samt spela filmen; inte ens scenvalsmeny finns. Följaktligen finns heller inget som helst extramaterial, vilket är lite tråkigt.

Recensionen skriven: 13 september 2012
Senast uppdaterad: 14 september 2012

Recensionen har lästs 3956 gånger av 2388 personer, sedan den 13 september 2012