Regi: Andrew Drazek
Manusförfattare: Ted Beck
Tina - Laura Silverman Todd - Ted Beck
Rachel - Aimee-Lynn Chadwick Gordon - Jordan Kessler
Yasmine - Yasmine Kittles Alan - Adam Busch
Larenz - Edrick Browne

Filmklipparen och filmmedarbetaren Andrew Drazek har framförallt arbetat som redigerare, produktionsassistent och till viss del även specialeffektkoordinator. 2009 debuterade han som regissör med dramakomedin Cummings Farm, där manuset skrivits av debuterande Ted Beck och som hade världspremiär på New Orleans filmfestival i oktober 2009. Den har därefter visats på en rad filmfestivaler världen över med gott resultat, men trots det har filmteamet haft svårt att nå större distribution med filmen. Först under 2011 släpptes filmen i större skala, då omdöpt till All American Orgy och i de flesta länder har den släppts direkt på DVD. Så även i Sverige, där den släpptes på DVD av Noble Entertainment med minimal marknadsföring.

De gifta 35-åriga tvåbarnsföräldrarna Todd och Tina har bjudit in sina några år yngre vänner till Tinas morföräldrars bondgård ute på vischan i den amerikanska delstaten Louisiana. Förutom Todd och hans fru kommer deras vänner Rachel med hennes sambo Gordon och Yasmine med hennes nyblivna pojkvän Alan. För att vidga sina vyer och få fart på sina halvdöda kärleksförhållanden har alla bestämt sig för att ägna helgen åt en riktig orgie - gruppsex där alla ska ha sex med alla utom sina respektive partners. Helgen har Todd planerat in i minsta detalj, men fastän helgen börjar trivsam och lugn, så står det efter ett tag klart att det alla trodde skulle vara en bra idé trots allt inte var alltför lyckat...

Av filmens titel och DVD-omslag är det lätt att få för sig att det här är en lättsam vulgär tonårskomedi i samma stil som American Pie-filmerna, riktad i första hand till tonårskillar. Det vore heller inte alls orimligt att få för sig att det rentav rör sig om en porrfilm. Men till min stora förvåning visade det sig att All American Orgy inte har minsta lilla likhet med vare sig American Pie eller erotik. Det här är faktiskt en ganska allvarlig och djup film, som tar upp intressanta ämnen på ett smart och underhållande sätt. Manusförfattarna ger inga lätta svar, utan den här filmen ställer fler frågor än den faktiskt besvarar. Tonårskillar som förväntat sig en vulgär komedi lär bli väldigt besvikna, för här får vi knappt ens se någon nakenhet. Vi får inte se mycket konkret, utan det handlar mer om antydningar än något annat. Det förekommer i stort sett ingen nakenhet alls, och t.o.m. väldigt få sexscener. Dock är filmen ovanligt frispråkig med intima diskussioner om sex och könsorgan, men definitivt inte med utmanande bilder. Filmen är snarare riktad till en betydligt äldre målgrupp än omslaget gör gällande, och ska man ha något större utbyte av filmen bör man nog vara minst 25 år (eller åtminstone vara en ovanligt mogen 20-åring).

Trots att filmen officiellt kategoriseras som en komedi är den dock inte särskilt rolig. Visst får man skratta vid några få tillfällen, men längre än till några småfniss och leenden går det aldrig. Vid ett par tillfällen ser man också tecken till humor som inte riktigt fungerar, och som missar målet en del. Till allra största delen är All American Orgy istället ett ganska seriöst och tänkvärt drama, som tar upp intressanta ämnen på ett trovärdigt om än aningen tillspetsat sätt. Förväntar man sig en skrattfest blir man därför besviken, men om man ser filmen med utgångspunkten att det till största delen är ett seriöst vuxet drama så fungerar det mycket bättre. Det är engagerande, annorlunda och intressant.

Det är lätt att känna för rollfigurerna, och filmen tar upp fascinerande ämnen på ett realistiskt och vuxet sätt. Åtminstone vissa rollfigurer känns mångbottnade och äkta, och jag blir imponerad över karaktärsutvecklingen. Jag har dock svårt att bortse från det faktum att de tre kvinnliga rollfigurerna känns mer mångbottnade än de manliga, och de tre centrala killarna är lite mer endimensionella. Det är värst ställt med Todd, som blivit alltför endimensionell och är helt omöjligt att sympatisera med. De andra två killarna är det lite bättre ställt med, men jag hade ändå lättare att känna för Rachel, Yasmine och Tina. Fast Tina känns lite mer outvecklad än de andra två, och man kan inte förneka att Rachel och Yasmine är de två mest sympatiska och "normala" personerna i filmen. Knarklangaren Larenz känns både stereotyp och endimensionell, och då han i slutändan också visar sig vara ganska oviktig för handlingen så önskar jag att filmteamet hade haft vett nog att hoppa över honom helt och hållet. Han är vare sig trovärdig eller sympatisk, och tillför egentligen ingenting till filmens huvudtema.

Om man förväntar sig fartfyllda filmer kommer man förmodligen att finna All American Orgy för seg och tunn, för egentligen händer inte särskilt mycket. Här är det relationer och karaktärsutveckling som står i centrum, och det handlar mer om rollfigurerna och deras känslor än om konkret yttre handling. Vad man tycker om det är förstås en smaksak, men trots att filmen inte alls var vad jag hade väntat mig, så tyckte jag om den. Men tyvärr dras helhetsintrycket ned av att filmens slut lämnar en hel del övrigt att önska, och känns lite för abrupt. Visst förstår jag tanken, och för realismen är det förstås en fin tanke att få följa några personer under en helg utan att allting ska redas ut i slutändan. Men jag tycker ändå att det känns lite för antiklimaktiskt, och efter att ha ägnat en och en halv timme åt dessa sex personer så hade jag velat få någon form av klarhet i hur det egentligen ska gå för paren.

Fotot är fullt funktionellt, men erbjuder inga direkt vackra vyer eller originella bildspråk. Men jag uppskattar att filmen spelats in helt och hållet i riktiga miljöer, helt utan studiotagningar, vilket ökar realismen och erbjuder en fin helhetskänsla. Dialogen är också ovanligt trovärdig och genomarbetad, och känns överlag mycket äkta. Skådespelarinsatserna är relativt bra, och de flesta skådespelare är relativt okända vilket jag uppskattar. Det är utmärkt för realismen, då man inte genast jämför med andra rollfigurer som skådisarna har spelat. Den bästa insatsen står Aimee-Lynn Chadwick för som Rachel, som spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj. Hon har hittills mest fått nöja sig med mindre biroller i filmer, men förtjänar absolut mer än så. Yasmine Kittles är också bra som Yasmine, och Laura Silverman (syster till den mer kända Sarah Silverman) är riktigt bra i en ganska svår roll som Tina. Adam Busch är relativt bra som Alan, och filmens producent Jordan Kessler är ganska bra som Gordon. Manusförfattaren Ted Beck är själv med i en av huvudrollerna som Todd, och han spelar överlag ganska bra men balanserar ibland på gränsen till överspel. Edrick Browne är helt okej som knarklangaren Larenz, men ger ibland ett något konstlat intryck och lyckas inte riktigt att övertyga till 100%.

Med den här filmens märkliga titel, DVD-omslag och marknadsföring är det inte alls konstigt att All American Orgy inte blivit särskilt välkänd någonstans i världen. Det är väldigt lätt att avfärda den som en lågbudget American Pie-kopia för tonårskillar som vill se nakna tjejer, och det är så långt ifrån sanningen som man kan komma. Faktum är att jag inte ens tror att den lättklädda tjejen på DVD-omslagets framsida överhuvudtaget är med i filmen, då hon inte alls liknar någon av de tre kvinnliga skådespelarna. Det här är istället ett djupt, allvarligt och realistiskt vuxet relationsdrama med viss lågmäld humor inbakad. Tonåringar lär heller inte få ut någonting av filmen, utan man bör åtminstone närma sig 25-årsåldern, och helst vara ännu äldre än så, för att förstå sig på och kunna uppskatta den här ganska tänkvärda filmen. Det är en ganska originell och ovanlig film, även om den tematiskt och stilmässigt har vissa likheter med den också ganska okända independentfilmen Young People Fucking.

När filmen premiärvisades på filmfestivaler runt om i världen var titeln Cummings Farm, och det är definitivt en betydligt mer passande titel. Jag skulle verkligen vilja veta vem som kommit på snilleblixten att döpa om filmen till något så extremt opassande som All American Orgy, men om man bara ger filmen en chans och tillhör den rätta målgruppen så är det faktiskt en bra och intressant film. Att filmen inte fått särskilt bra kritik någonstans i världen beror säkerligen mer på marknadsföringen än filmen som sådan, då de flesta säkerligen förväntat sig en helt annan film och de som faktiskt skulle uppskatta en sådan här film blir avskräckta av omslaget. Helhetsintrycket dras ner av de mer endimensionella manliga rollfigurerna och det abrupta slutet, men det är ändå en ganska lyckad och genomarbetad independentfilm som är väl värd att se. Förmodligen vinner man också på att se om filmen igen, i synnerhet när man vet vad som väntar och man slipper sitta och vänta på en vulgär tonårskomedi som aldrig kommer. Den här gången stannar mitt betyg på en svag sjua, men jag kan inte alls utesluta att betyget blir högre om och när jag ser om den.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska och norska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade på något språk. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren och effektfull men som bara finns på engelska. Menyn är huvudsakligen stillastående, men varje ny meny inleds med en rörlig introduktion på ett par sekunder. Till en början är det effektfullt, men när man tvingats se samma introduktionssnutt för femte gången känns det mest tjatigt och malplacerat. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt men knappast särskilt förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 25 januari 2012
Senast uppdaterad: 26 januari 2012

Recensionen har lästs 48892 gånger av 12412 personer, sedan den 25 januari 2012