Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Producent: Anna Gerb, Neal Dodson, Justin Nappi & Teddy Schwarzman
Regi: J.C. Chandor
Manusförfattare: J.C. Chandor
Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB & Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Mannen - Robert Redford

Någonstans ute i Indiska Oceanen seglar en äldre man en båt. En dag vaknar han av att en container ute på havet har borrat in i skrovet på hans båt, som nu tar in vatten. Han lyckas att provisoriskt laga hålet, men strax därpå står det klart att en stor storm närmar sig havet...

Temat är inte precis ovanligt, men däremot har All in Lost en stil och ett upplägg som är både ovanligt och nyskapande. Framförallt är det här så avskalat det överhuvudtaget kan bli. Det är bara en enda skådespelare som medverkar i hela filmen (!), och allting utspelas ute till havs. Om den namnlösa mannen får vi egentligen inte veta ett dugg, utan han förblir ett mysterium utan bakgrundsinformation. Allt detta låter väldigt tråkigt, men till min förvåning fungerar All is Lost ändå över förväntan. Det är oerhört stämningsfullt, med en stark och imponerande atmosfär. Det är också en realistisk och relativt trovärdig film, trots att vår namnlöse man (fyndigt kallad för "Our Man" på sluttexterna) begår vissa lite väl klantiga misstag.

Det är vackert och storslaget, och filmen genomsyrar en vemodig och lågmäld känsla som jag uppskattar. För det här är en väldigt lågmäld film. Det finns i stort sett ingen dialog alls, och antal repliker i filmen kan lätt räknas på ena handens fingrar. Utan vare sig dialog eller förklarande berättarröst måste man själv gissa sig till allt som händer, enbart utifrån mannens agerande. Ibland blir det kanske en smula för oklart, men det är i och för sig en trevlig omväxling med en film där man faktiskt måste tänka själv utan övertydlig dialog. Mannen visar heller inte särskilt mycket till känslor, utan här gäller det att gissa sig till tankar och känslor utifrån högst försiktiga kroppsspråk och andra antydningar. Men det är känslosamt och berörande, och vid några tillfällen även hyfsat spännande. Man dras in i handlingen på ett effektivt sätt, som överlag är engagerande. Det är både vackert och deprimerande, och samtidigt både finstämt och nedstämt. Det låter en smula motsägelsefullt, men det fungerar ändå bra.

Samtidigt kan jag dock ändå inte släppa känslan av att All is Lost blivit lite för tunn. 1 timme 46 minuter ombord på en båt med en enda man blir lite för tunt för sitt eget bästa, och jag hade velat veta lite mer om vår mystiske man. Var kommer han ifrån, var är han på väg och vem är han egentligen? Inget av det får vi något svar på, och inte heller varför han egentligen är helt ensam i en segelbåt ute till havs i hans ålder. Av förståeliga skäl finns heller inte gott om miljöer, utan allting är begränsat och tunt. Det går också långsamt framåt, och alltför ofta känns det lite för segt. Vid de dramatiska scenerna under bl.a. stormen fungerar det bra, då man sitter på helspänn, men däremellan händer för lite för att hålla intresset uppe. Vid ett par tillfällen fick jag rentav anstränga mig för att inte somna. Men jag måste medge att slutet är lyckat och höjer helhetsintrycket.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk med genomarbetad bildkomposition. Allt känns proffsigt och vackert. Däremot övertygar specialeffekterna inte lika mycket, utan vid de mer dramatiska scener är det ibland ganska övertydligt att det är filmat med så kallad "green screen"-teknik. Robert Redford gör riktigt bra ifrån sig som filmens enda skådespelare, och han spelar trovärdigt och övertygande. Då han nästan aldrig säger ett ord handlar det mesta om kroppsspråk och mer lågmäld kommunikation, men trots att han förblir något känslokall finns ändå många nyanser i hans prestation. Robert tillhör långt ifrån någon av mina favoritskådespelare, men jag kan inte förneka att han ändå är bra i den här rollen.

All is Lost är en ganska bra och välgjord film, med en intressant premiss och en ovanlig stil. Det är lågmält och vemodigt, med nästan ingen dialog och en enda rollfigur. Det är tänkvärt och djupsint, men samtidigt lite för tunt och segt för filmens eget bästa. I efterhand får man visserligen en positiv känsla av filmen, men medan man ser den upplevs det lite för långsamt och händelsefattigt; och jag hade helt enkelt önskat någonting mer. Men det är absolut ingen dålig film, utan jag kan inte förneka att det är en intressant film som är värd att se. Så här i efterhand tänker jag tillbaka på filmen i ganska positiv dager, men under filmens gång upplevs det tyvärr lite för tunt varför jag inte med gott samvete kan ge filmen mer än en hyfsat stabil sexa i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bredbild i formatet 2,40:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på fyra andra språk. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 12 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst. Det går också bättre än vanligt att läsa texten vid ljusare bakgrunder, genom att den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig. Därför är det bättre ställt än merparten av alla Blu-Ray-filmer, men fortfarande blir det lite svårläst vid ljusare bakgrunder. Översättningen är bra, men i ärlighetens namn är det inget särskilt betungande jobb som översättarna av den här filmen har ställts inför...

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som märkligt nog är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild mer än ett par minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen.

Som bonusmaterial hittar vi tre bakom kulisserna-inslag på 3 - 4 minuter vardera - ett inslag om själva storyn, ett om skådespelaren och ett om regissören. Det är hyfsat intressant och vi får veta lite matnyttigt, men överlag rör det sig mest om beskrivning av storyn eller skryt över de inblandade; inte särskilt mycket att hänga i granen alltså. Bonusmaterialet har tyvärr ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 11 december 2014
Senast uppdaterad: 12 december 2014

Recensionen har lästs 3067 gånger av 1642 personer, sedan den 11 december 2014