Sara - Cameron Diaz Brian - Jason Patric
Campbell Alexander - Alec Baldwin Jesse - Evan Ellingson
Taylor - Thomas Dekker Moster Kelly - Heather Wahlquist
Farbror Tommy - Matthew Barry Farbror Tommys fru - Annie Wood
Farbror Pervis - Mark Johnson Domare De Salvo - Joan Cusack
Anna som barn - Olivia Jade Fine Kate som barn - Olivia Hancock

Den prisbelönade amerikanska romanförfattarinnan Jodi Picoult har skrivit en rad romaner genom åren, varav ett flertal varit bästsäljande. Hon har aldrig blivit lika känd i Sverige som i hemlandet USA, men ett flertal av hennes böcker har blivit framgångsrika även här. Hon har ofta fokuserat på mer eller mindre kontroversiella ämnen, och det gäller även hennes kanske mest kända bok; Allt för min syster från 2004. I likhet med flera av hennes andra böcker har nu även den blivit till film, i regi av Nick Cassavetes som annars blivit mest känd för filmer som Dagboken. Sara och Brian Fitzgerald har haft en jobbig tid, då deras treåriga dotter Kate drabbas av akut leukemi (en form av cancer i blodet). Hennes största hopp är benmärgstransplantation, men ingen av föräldrarna eller deras son Jesse passar som donator. Då det också verkar osannolikt att hitta en utomstående donator, så väljer Kate och Brian att göra det enda återstående alternativet för att till varje pris rädda sin dotter - de skaffar en till dotter, som via genmanipulation och konstgjord befruktning matchar Kate till fullo, och därmed blir en utmärkt donator. Under uppväxten tvingas den yngsta dottern Anna att genomgå allt fler operationer, och donerar både blod och fler organ till storasyster Kate. Kate blir ändå inte friskare, och när Anna blivit 11 år får 15-åriga Kate njursvikt och behöver en ny njure. Då får Anna nog, och kontaktar en advokat för att stämma sina föräldrar om rätten till sin egen kropp. Hon har helt enkelt fått nog av att tvingas donera alla tänkbara organ, och vill nu få rätten att välja själv; väl medveten om att det i sin tur skulle innebära att Kate kommer att dö...

Jag har tyvärr inte läst Jodi Picoults roman, men filmen och således även boken tar absolut upp ett mycket viktigt och intressant ämne. Här finns inga enkla svar, och det är ett intressant moraliskt dilemma som presenteras - ett som säkerligen bara kommer att bli allt vanligare i verkligheten. Filmen som sådan är också mycket bra, och det är en berörande och oerhört gripande film. En mycket mer gripande film än detta är svårt att hitta, och jag kan nästan garantera att det är helt omöjligt att se filmen utan att gråta. De sista 45 minuterna grät jag nästan oavbrutet, och jag kände mig helt slut när sluttexterna började rulla. Det har också blivit en mycket realistisk film, som känns äkta hela tiden och som också övertygar på nästan alla punkter. Det är ett känsligt ämne, och regissören Nick Cassavetes balanserar ofta på gränsen till sentimentalitet, men i de flesta fall håller han sig på rätt sida. Vid några tillfällen kan man tycka att det blivit något översentimentalt, då filmen tydligt spelar på känslostrån, men det är dessbättre ett sällsynt fenomen. Jag inser förstås också att det här ämnet är ett svårt sådant, där det nog är nästan omöjligt att det inte blir sentimentalt vid åtminstone något tillfälle.

Rollfigurerna har blivit mångbottnade och genomarbetade, där det är bäst ställt med Anna och sjuka Kate. Det är också främst dem och storabrodern Jesse som man automatiskt sympatiserar med, även fast de båda föräldrarna inte heller är några osympatiska personer. Pappa Brian känns äkta, och i grund och botten är även Sara en realistisk karaktär. Men vid några tillfällen känns det som att Sara blivit lite väl hyperaktiv och överbeskyddande, och då får man intrycket att regissören valt att kompromissa en smula med realismen för dramatikens skull. Jag inser förstås mycket väl att man kan bete sig på de flesta sätt i en sådan här situation, och oftast betvivlar jag inte att många hade betett sig som Sara. Men det finns ett fåtal scener när hon verkar gå lite för långt, och där det blir lite för mycket av det goda.

Mitt största problem med Allt för min syster är att okronologiska upplägget känns lite tveksamt, då filmen består av många hopp i tiden och tillbakablickar från tidigare situationer. Det gör att det blir onödigt rörigt, och att det är svårt att få tidsperspektivet klart för oss. Jag förstår absolut tanken, och det är en del värdefulla fakta som framkommer genom tillbakablickarna. De vävs oftast också in på ett naturligt sätt, då vi ser att någon tänker och tillbakablicken då inleds. Men problemet är att vi aldrig får veta exakt när dessa tillbakablickar faktiskt inträffade, och därför är det svårt att bli riktigt klok på vad som händer när. Det borde kunna gå att väva in dessa tillbakablickar på ett tydligare sätt, så man tydligt förstår när det är tillbakablickar och ungefär när de inträffade. Det faktum att det oftast är samma skådespelare i alla scener, och att utseendet därför inte förändras alltför mycket med tiden, gör också att det blir svårare att få en klar tidsuppfattning.

Däremot uppskattar jag att filmen förändrar fokus, och att det varierar vem av rollfigurerna som står i centrum. Detta sker bl.a. via berättarröster från de olika rollfigurerna, och i det här fallet fungerar det bättre än väntat och gör att vi via enkla medel får reda på detaljer som inte är så enkla att få fram naturligt. Då det inte bara är Anna som berättar, utan olika karaktärer står i centrum i olika scener och framförallt Kate ofta står i centrum, så blir det också mer nyanserat än vanligt och blir inte fullt så enkelriktat som man kan tro. Det är också en finstämd och känslosam film, som verkligen övertygar och engagerar från början till slut. Det här helt enkelt omöjligt att inte bli berörd av det här, och då kan jag ha överseende med vissa brister och att somliga storylines fick för lite utrymme vid vissa tillfällen. Överlag är det en ganska förutsägbar film, men det finns en och annan oväntad vändning vilket förhöjer helhetsintrycket och känns naturliga.

Fotot håller hög klass, och filmen har ett effektivt bildspråk även om det vid några tillfällen känns en smula förskönat. Musiken är stämningsfull och fin, och jag tycker för en gångs skull inte att den tog över eller kändes för mycket. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, där de bästa insatserna kommer från Abigail Breslin som Anna och Sofia Vassilieva (mest känd som äldsta dottern i TV-serien Medium) - båda dessa spelar utmärkt och oerhört trovärdigt. Genom en kombination av både skådespelet, smink och annat så ser verkligen Sofia Vassilieva cancersjuk ut, och det ser oerhört realistiskt ut. Även i övrigt är det stabila och bra skådespelarinsatser, där både Cameron Diaz, Jason Patric och Alec Baldwin spelar fint. Vid enstaka tillfällen kan jag tycka att Cameron Diaz spelar över en smula, men då jag aldrig märkt av det i andra filmer så är det troligt att det är manuset och/eller regin som ställer till det.

Överlag är Allt för min syster en mycket bra och minnesvärd film, som tar upp en ovanlig vinkling på ett vanligt problem och presenterar en mycket intressant frågeställning utan konkreta svar. Det okronologiska berättandet fungerar tyvärr inte alltid fullt ut, då det är svårt att få klart för oss när allting inträffar och det vid enstaka tillfällen också dröjer en liten stund innan man faktiskt förstår att det är en tillbakablick. Sådana berättartekniker känns onödiga i en film som denna, som har ett så starkt och intressant ämne utan att behöva ta till sådana begrepp. Men samtidigt är det svårt att kritisera en så oerhört känslosam och gripande film, där jag grät mer än på mycket länge. Efter viss tvekan väljer jag därför att sätta en svag åtta i betyg, och det här är absolut en film som kan rekommenderas för de allra flesta.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1 (som på DVD-omslaget felaktigt anges som fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade, men tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter på valt språk. Därefter visas flera trailers för andra filmer - det går att hoppa förbi dessa en i taget genom att gå till nästa kapitel, men irriterande nog går det inte att hoppa över allt genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp. Därefter kommer man till huvudmenyn, som är engelskspråkig och stilren.

Som extramaterial finns ett flertal bortklippta scener med en speltid på ca 15 minuter. De är intressanta att se på, men de flesta tillför inte så mycket till filmen så det är förståeligt att de klippts bort. Dock saknar jag någon form av introduktion eller kommentatorspår till de bortklippta scenerna, för att få veta var i filmen de hör hemma och varför de klippts bort. I en del fall finns det visserligen med början eller slutet av befintliga scener för att därigenom kunna förstå var i filmen de skulle ha legat, men det är ändå inte så lätt att minnas exakt var det var. Slutligen finns även en ursprunglig biotrailer till samma film, som är precis så spännande som det låter. Tyvärr fortsätter SF med sin vanliga språkdiskriminering, och erbjuder därför ingen svensk, norsk eller isländsk text till extramaterialet. Det som finns är däremot engelsk, dansk och finsk text, och både engelsk och dansk text är definitivt bättre än ingenting. Det är tråkigt att inte SF kunnat tillhandahålla mer extramaterial än så här, och i synnerhet någon form av bakom kulisserna-dokumentär hade verkligen uppskattats.

Recensionen skriven: 17 februari 2010
Senast uppdaterad: 18 februari 2010

Recensionen har lästs 4459 gånger av 2640 personer, sedan den 17 februari 2010