Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Svensk distributör: PAN Vision AB
Amélie - Audrey Tautou Nino - Mathieu Kassovitz
Amelies pappa - Rufus Raymond/Glass Man - Serge Merlin
Lucien - Jamel Debbouze Gina - Clotilde Mollet
Suzanne - Claire Maurier Georgette - Isabelle Nanty
Berättare - André Dussollier

Franska filmer lever vanligtvis en ganska förtynande tillvaro i Sverige, och även den mångfaldigt prisbelönade regissören och manusförfattaren Jean-Pierre Jeunet är relativt okänd för de flesta svenskar. Troligtvis är han mest känd för just den här filmen dock, Amelie från Montmartre, som producerades 2001. I samband med filmens nyutgåva på DVD i år, tycker jag därför den tål att tas en närmare titt på. Amelie Poulain växte upp ett ganska isolerat liv, efter att hennes pappa - militärläkare till yrket - felaktigt drog slutsatsen att Amelie hade hjärtfel; och vågade därför inte släppa henne utanför huset. Hon blev hemundervisad av sin mamma, som till råga på allt dog lite senare i en mycket underlig olycka. Därefter blev hon helt isolerad från omvärlden, med hennes självmordsbenägna fisk (!) som enda sällskap, och blev därför tvingad att fantisera mer och mer. Så fort hon hade möjlighet, flyttade hon därför hemifrån in till en lägenhet i Paris-stadsdelen Montmartre, där hon började jobba som servitris på ett kafé. Men en dag 1997 förändras hela hennes värld. Av en ren tillfällighet hittar hon ett övergivet skrin med diverse minnessaker, som någon pojke - som då bodde i lägenheten - lämnade där för 40 år sedan. Hon bestämmer sig för att spåra upp denna okända pojke (som givetvis inte är en pojke längre), och återlämna skrinet. Mot alla odds lyckas hon med bedriften, och när hon ser hur glad mannen blir fattar hon beslutet att i fortsättningen försöka förbättra och förändra även andra människors liv.

Jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag ska tycka om den här filmen. Jag brukar vanligtvis inte vara alltför förtjust i franska filmer (inte för att jag sett alltför många genom åren), men måste ändå medge att den är ganska lyckad. Det är en originell och annorlunda film, som egentligen inte liknar något man tidigare sett. Det är samtidigt en mycket vacker och välgjord film, med talande bildspråk och imponerande foto. Filmen innehåller också välgjorda specialeffekter, som aldrig tar överhanden och känns precis tillräckligt trovärdiga för att passa filmen och fantasiinslagen. Efter en inledning i rasande fart och med en berättarröst som pratar så snabbt att jag hade stora problem att hinna läsa textremsan, så sjunker hastigheten avsevärt. Ungefär halva filmen igenom så håller den sedan ett ganska stillsant men lagom tempo, där precis tillräckligt hinner hända för att hålla intresset vid liv hela tiden. Men tyvärr blir den andra halvan ännu segare, och filmen börjar efter ett tag att kännas ganska utdragen och nästan halvtråkig. Jag hade stora problem att hålla mig vaken, och om jag inte hade behövt recensera den, så vet jag inte om jag hade lyckats med det. Efter ett tag blir filmen också rörig och lite osammanhängande, när Amelie börjar hjälpa så många människor att det blir svårt att hålla isär alla och få något ordentligt grepp om händelseförloppen. Därför har jag fortfarande inte fått helt klart för mig alla detaljer, även om vissa scener håller sig vid liv. Trots att filmen på omslaget kategoriseras som komedi, så är den heller inte alltför rolig. Ett antal scener är småroliga, och man får flera möjligheter att småskratta. Men några riktigt roliga poänger finns inte, utan istället stannar det huvudsakligen vid drama. Visserligen inget fel med det, men det vore önskvärt med lite mer humor för att få tiden att gå lite fortare. Dessutom är filmen absolut i längsta laget, och klockar in på 1 timme 56 minuter. Det är egentligen för mycket för den här storyn, och det känns som att manusförfattaren/regissören Jean-Pierre Jeunet har fått lov att baka in en massa ovidkommande storylines bara för att få tiden att gå. Den hade utan problem kunnat förkortas med 20 minuter utan att förta poängen, och en del händelser hade absolut kunnat klippas bort för att få storyn att kännas mindre rörig och mer sammanhängande. Bristerna kompenseras dock till viss del av utmärkta skådespelarinsatser, där särskilt Audrey Tatou (förmodligen mest känd från Da Vinci-koden) gör en strålande och trovärdig rolltolkning. Att hon sedan är så sockersöt i rollen som Amelie gör heller inte saken värre, och bidrar till att filmen trots allt blir ganska minnesvärd. Särskilt ett fåtal scener håller sig vid liv, och känns riktigt klockrena och vackra. Men tyvärr finns det minst lika många halvtråkiga och sega partier, vilket gör att filmen - trots den originella stilen och vackra fotot - inte riktigt räcker till för en sjua i betyg. Istället får jag lov att nöja mig med en sexa, även om filmen utan tvekan är värd att ses.

Recensionen skriven: 6 maj 2007
Senast uppdaterad: 6 maj 2007

Recensionen har lästs 3886 gånger av 2127 personer, sedan den 5 december 2007