Rosalyn Rosenfeld - Jennifer Lawrence Richie DiMaso - Bradley Cooper
Carmine Polito - Jeremy Renner Dolly Polito - Elisabeth Röhm
Stoddard Thorsen - Louis C.K. Pete Musane - Jack Huston
Paco Hernandez/Sheik Abdullah - Michael Peña Carl Elway - Shea Whigham
Alfonse Simone - Paul Herman Anthony Amado - Alessandro Nivola
Brenda - Colleen Camp Julius - Adrian Martinez

Den amerikanska regissören och manusförfattaren David O. Russell har tidigare gjort filmer som I Heart Huckabees, Three Kings och Flirting with Disaster. Efter ett flertal års uppehåll kom han tillbaka till branschen 2010 med den verklighetsbaserade och Oscarsnominerade The Fighter, som följdes av den likaledes Oscarsnominerade succéfilmen Du gör mig galen! 2012. Hans senaste film har fått titeln American Hustle, och bygger på ett i grund och botten verkligt fall från slutet av 1970-talet.

Året är 1978. Den skicklige bedragaren Irving Rosenfeld börjar samarbete med den vackra och minst lika skickliga Sydney Prosser med lånbedrägerier. De övertalar kunder att ta emot pengar för lån, som de sedan inte kommer att få. Allt går bra tills dess att FBI-agenten Richie DiMaso kommer på dem och anhåller dem. Men han är inte ute efter att sätta Irving och Sydney i fängelse, utan erbjuder dem ett avtal: om de hjälper honom att sätta dit andra bedragare så går dem fria. De går med på det, men Richie blir mer och mer ambitiös och ger sig inte förrän hela maffian har hamnat bakom lås och bom. Det är både farligt och svårt, och inte blir saken bättre av att Irvings minst sagt labila fru Rosalyn har en förkärlek för att prata med alla om allt...

Grundstoryn låter kanske inte så märkvärdig, och heller inte alltför originell, så det är förståeligt om man är lite milt skeptisk inför American Hustle. Men de reservationer jag hade avtog ganska snabbt, för det här är utan tvekan en riktigt bra och intressant film. Historien är fascinerande och det finns ett visst djup, samtidigt som det är väldigt underhållande. Intresset hålls vid liv hela tiden, och det har blivit en riktigt engagerande film. De flesta rollfigurer är också både intressanta och förhållandevis nyanserade, och dessutom är det ganska oförutsägbart. Att det dessutom i grund och botten bygger på verkliga händelser gör ju knappast saken sämre, även fast en del friheter har tagits med verkligheten (eller "Some of this actually happened" som förtexterna så fint uttrycker det).

Det här är en mycket dialogdriven film, där nästan allt kretsar kring prat, prat och prat. Själva handlingen är därför egentligen av sekundär betydelse, och det händer inte så jättemycket. Det kan man förstås ha delade meningar på och därför lär somliga inte alls tycka om American Hustle. Men jag tycker faktiskt att det ändå fungerar bättre än väntat, även om det ibland kan bli lite för mycket fokus på dialog. Det är hyfsat invecklat, men ändå hänger man med utan problem och det blir aldrig rörigt. Det är också mycket minnesvärda rollfigurer, som är lagom udda och lite lagom skruvade. Allting är genomarbetat och somliga scener är omöjliga att glömma. Det är också en vass film med förstklassig dialog och en hel del mörk humor som lättar upp stämningen. Bitvis är det riktigt roligt, men trots det är det huvudsakligen ingen komedi. Allt bidrar till en fin stämning, en intressant story och oförglömliga rollfigurer; kort sagt en riktigt trevlig upplevelse.

Ibland märker man dock av att rollfigurer och dialog prioriterats framför handlingen, och det gör att det ibland kan upplevas osammanhängande. Det förekommer också en del vändningar som inte förklaras på ett tillräckligt sätt, vilket också leder till onödiga frågetecken. Filmen har också blivit lite väl utdragen och långsam för den här begränsade handlingen, då det bl.a. förekommer scener med väldigt långa diskussioner om väldigt lite. Nästan 2 timmar 20 minuter är helt enkelt för länge för en trots allt förhållandevis enkel film. Jag önskar att David O. Russell hade kunnat korta ner filmen lite grand, för det hade nog upplevts bättre med åtminstone en kvarts kortare speltid.

Fotot är oerhört snyggt och filmen har ett effektivt bildspråk. Tidskänslan är också utmärkt, och det både ser ut och känns som 1970-tal in i minsta detalj. Skådespelarinsatserna är mycket bra. Christian Bale har aldrig tillhört någon av mina favoriter, men är faktiskt riktigt bra som Irving. Bradley Cooper är som vanligt mycket bra som Richie. Amy Adams är mycket bra som Sydney, och gör en mycket imponerande rollprestation. Men bäst av alla är utan tvekan Jennifer Lawrence, som är fullkomligt lysande som Rosalyn; en något begränsad men samtidigt väldigt svår och viktig roll. Att lyckas få en så här tillspetsad rollfigur trovärdig kan inte vara lätt, men Jennifer gör en fantastisk insats och känns aldrig det minsta konstlad trots en mycket udda roll. Att hon blivit nominerad till Oscar för bästa kvinnliga biroll är fullständigt rättvist, och hade vi levt i en rättvis värld borde hon ärligt talat också ha vunnit Oscarn.

American Hustle är en riktigt bra och välgjord film, med fantastiska skådespelare och ett flertal roliga scener. Det mesta är minnesvärt och med ovanligt lyckad dialog, och jag uppskattar verkligen rollfigurerna. Samtidigt ställer det till vissa problem med en så kraftigt dialogdriven film, så att själva manuset och storyn delvis hamnar i skymundan. Det har blivit onödigt osammanhängande och själva storyn är inte alltid självklar att begripa. Det uppstår vissa frågetecken, och jag är inte odelat positiv till slutet. Den lite väl saftigt tilltagna längden gör heller inte saken bättre, men det som är bra med filmen är istället desto bättre. Kort sagt är det en riktigt lyckad film, som är väl värd att se för de allra flesta; bara man inte är allergisk mot dialogdrivna filmer. Ända sedan jag såg filmen på bio har jag velat mellan en stark sjua och en svag åtta i betyg, men de fenomenala skådespelarinsatserna avgjorde till sist saken till det senare - ett beslut jag inte ser någon anledning att ompröva nu när jag sett om filmen på Blu-Ray.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men har tyvärr ganska smala kantlinjer vilket gör det svårt att läsa texten under de scener som har ljusare bakgrunder. Översättningen är överlag bra, även om ett fåtal slarvfel förekommer. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel och en språkmeny. Därpå visas varningstexter, följt av några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan man kommer till huvudmenyn. Menyn är stillastående och stilren men finns bara på engelska.

Som bonusmaterial återfinns ett flertal bortklippta scener på totalt 22 minuter. Dessa återges dock som ett enda långt klipp från menyn utan kapitelindelning, och därför finns det alltså inget sätt att hitta åt eller gå till individuella scener. Dessa är intressanta att se på, men tillför inte särskilt mycket till filmen. Ett par av scenerna är också plågsamt långsamma, så det är fullt förståeligt att de här scenerna klipptes bort. Därefter hittar vi även en bakom kulisserna-dokumentär på 16 minuter. Det är intressant och en del matnyttigt framkommer, men mellan varven blir det lite väl mycket allmänt skryt och ryggdunkade över de inblandade, och därför är det inte allt som faktiskt är intressant att se på. Tyvärr har bonusmaterialet ingen textning överhuvudtaget, vilket kan ställa till med vissa problem då en del av de inblandade inte talar helt tydligt.

Recensionen skriven: 20 februari 2014
Senast uppdaterad: 2 juli 2014

Recensionen har lästs 19932 gånger av 10484 personer, sedan den 20 februari 2014