Dandridge - Cory Hardrict Kapten Gillespie - Brian Hallisay
Marc Lee - Luke Grimes Överste Gronski - Tim Griffin
Wayne Kyle (pappa) - Ben Reed Debby Kyle (mamma) - Elise Robertson
Colton Kyle (son) - Max Charles / Aidan McGraw McKenna Kyle (dotter) - Madeleine McGraw
Sarah - Marnette Patterson Dauber - Kevin Lacz
Sheikh Al-Obodi - Navid Negahban Mustafa - Sammy Sheik

De flesta prickskyttar brukar inte få alltför mycket uppmärksamhet - kanske för att det vanligtvis inte brukar vara så mycket att applådera åt att döda folk - men det finns undantag. En av fåtalet välkända amerikanska prickskyttar är den forna Navy SEAL-soldaten Christopher (kallad Chris) Kyle, som under sina fyra turer och totalt mer än tre års tid i Irak har dödat minst 160 personer; sannolikt ännu fler än så. 2012 gav han ut en självbiografisk bok om sina upplevelser som prickskytt i Irak. I Europa lär han förmodligen vara måttligt känd, men i USA är det många som känner till honom och han vann många utmärkelser för sina insatser för USA:s krig mot Irak. Nu har filmen American Sniper premiär, som handlar om just Chris Kyle och hans erfarenheter. Bakom regi står veteranen Clint Eastwood, i vad som enligt vissa uppgifter kan bli hans sista film - den här gången är han dock inte själv med som skådespelare.

I filmen får vi följa Chris Kyle, som växer upp i Texas med en hård pappa som lär honom att skjuta rådjur. Som vuxen vill han hjälpa till efter att ha hört om ambassadbombningarna 1998, och han går med i flottan. Efter en kort tids träning hamnar han i specialstyrkan Navy SEAL, där han blir prickskytt. På en bar träffar han Taya, och de gifter sig. Men strax därpå inträffar terroristattentaten mot World Trade Center, och Chris skickas som prickskytt till Irak. Han lovar Taya att det bara blir kortvarigt och han är hemma igen om sex veckor. Men det blir inte den sista vändan till Irak för Chris, som med tiden blir känd under smeknamnet "Legenden" och snart inte ens kan vara hemma utan att tänka på att döda fler irakier...

Gissningsvis i likhet med de flesta utanför USA hade jag aldrig ens hört talats om Chris Kyle när jag satte mig ner för att se filmen. Men hans öde är onekligen intressant, och det är förhållandevis ovanligt med filmer där vi får följa prickskyttar och se kriget från deras perspektiv. Det ger American Sniper en ovanlig vinkling, och det är utan tvekan fascinerande och intressant. Resultatet är en bra film, men samtidigt inte så bra som jag hade väntat mig.

Det är engagerande, intensivt och hyfsat spännande. Vi får lära känna åtminstone vissa rollfigurer ganska väl, och Chris är en intressant karaktär. Då filmen bygger på Chris Kyles självbiografi och den riktige Chris dessutom varit medproducent för filmen är det väl rimligt att anta att den bör hålla sig till vad som verkligen hände relativt väl, utan några större avvikelser - åtminstone om man ser till rena fakta. Att det är verklighetsbaserat förhöjer onekligen helhetsintrycket, och allting är snyggt gjort.

Bitvis är det riktigt spännande, och filmen har en bra berättarteknik med snygg balans mellan nutid och tillbakablickar. Det är starkt och periodvis berörande, och filmen har en tacksam intensitet och överlag ett lagom högt tempo. Därför hålls intresset vid liv på ett elegant sätt, och man är engagerad nästan hela tiden man sitter i biosalongen. Allt detta låter bra, och det är det också. Men som ni säkert redan har anat finns det en baksida.

Problemet är att American Sniper blivit väldigt svartvit. Alla är antingen goda eller onda, och det finns inga nyanser eller gråskalor. Av filmen är det uppenbart att Chris Kyle såg på världen på det sättet - att alla amerikanska soldater är goda och alla irakier (och förmodligen de flesta icke-amerikaner) är onda - och det kan mycket väl stämma med honom. Men det blir problematiskt när filmen som sådan inte gör något för att ifrågasätta den synen, utan verkar dela Chris Kyles syn på omvärlden. Han porträtteras i filmen som en ren hjälte, och att han dödat minst 160 personer verkar inte vara värt att göra något väsen av; eller åtminstone inte värt att ifrågasätta på något sätt. Var verkligen alla dessa 160 personer "onda" irakier som förtjänade att dö...? Jag kan förstås inte veta, men gissningsvis inte Chris Kyle heller. Det har också blivit en våldsglorifierande film, som inte ifrågasätter något utan skildrar våld och mord - och i förlängningen kanske även krig - som något positivt. Allting känns lite för patriotiskt, till den grad att den bitvis nästan känns som en propagandafilm beställt av Navy SEAL; och det tror jag inte var tanken. Därför går filmen säkerligen hem betydligt bättre i USA än i resten av världen.

Den delen av filmen som utspelas efter att Chris Kyle kommit hem från Irak för sista gången känns också svagare än resten av filmen, och där uppstår vissa trovärdighetsproblem. Det är uppenbart av filmen att Chris haft stora svårigheter att anpassa sig till vardagligt liv igen, och det känns inte som en alltför vågad gissning att han bör ha lidit av posttraumatiskt stressyndrom. Men av det görs inget större väsen, och plötsligt har Chris återanpassat sig till fullo - ungefär som att alla problem försvinner bara man vill det, och riktigt så enkelt är det ju inte i verkligheten. Den enda i filmen som skildras på ett normalt och trovärdigt sätt är Chris fru Taya, men hur hon egentligen fortsätter att stå ut med Chris beteende är i alla fall bortom mitt förstånd.

Det känns som att handlingen efter Chris hemkomst har fått oförtjänt litet utrymme och har kortats ner orimligt mycket, medan krigssekvenserna i Irak däremot blivit lite väl utdragna. De är förvisso snyggt skildrade och koreograferade, och i rimlig utsträckning är det både spännande och intensivt. Men det blir lite för mycket av det goda, och vid några tillfällen börjar det därför kännas lite oengagerande med lite för långa scener av typen "alla skjuter mot alla".

Fotot är mycket bra, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra. Bradley Cooper är som vanligt mycket bra som Chris, och gör en imponerande insats med så många nyanser som nu går av en hopplöst endimensionell roll. Sienna Miller är utmärkt som hans fru Taya, och spelar starkt och trovärdigt i den enda rollfiguren som känns mänsklig. Även i övrigt är det bra skådespelare, och det finns inga direkt svaga kort i den här ensemblen.

American Sniper är en bra film, som är både intressant och har en ovanlig vinkling som gör den förhållandevis nyskapande. Det är engagerande och tekniskt mycket välgjort. Men ack så svartvitt det blivit...! Här finns i stort sett inga nyanser och ingen kritik, utan Chris Kyle skildras som en ren krigshjälte utan att ifrågasätta ett enda av dessa hundratals mord. Det är förstås ett vanligt problem att dramabiografier om verkliga personer blir okritiska och skönmålande, men det här är ändå ännu värre än vanligt. Clint Eastwood har väl förvisso inte blivit känd för sina djupsinta och mångbottnade filmer, men riktigt så här onyanserad brukar inte ens han vara.

Det är fortfarande en fullt sevärd och intressant film, men jag kan inte släppa tanken på att den hade kunnat bli så mycket bättre i andra händer. Jag kan heller inte riktigt köpa att den blivit nominerad till Oscar för bästa film - bra är den trots allt inte, och t.o.m. Oscarsjuryn brukar inte belöna riktigt så här endimensionella och patriotiska filmer. Mitt betyg stannar på en stabil sjua och visst är det en bra film, men samtidigt blir jag lite besviken då jag hade väntat mig mer än så här.

Recensionen skriven: 23 januari 2015
Senast uppdaterad: 23 januari 2015

Recensionen har lästs 3443 gånger av 1917 personer, sedan den 23 januari 2015