Svensk distributör: Scanbox Entertainment Sweden AB
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Amy Winehouse Blake Fielder-Civil
Nick Shymansky Yasiin Bey
Juliette Ashby Lauren Gilbert
Raye Cosbert Mitch Winehouse

Den brittiska artisten och låtskrivaren Amy Winehouse (1983 - 2011) slog igenom på allvar 2003, och trots att hon bara hann ge ut två fullängdsalbum fick hon stor uppmärksamhet genom sina djupa sångtexter och blandning av olika genrer (huvudsakligen soul, jazz och R&B); men lika mycket uppmärksamhet genom sina privata problem. Hon dog 2011, blott 27 år gammal. Om henne handlar regissören och dokumentärfilmaren Asif Kapadias senaste dokumentärfilm Amy, där vi genom privata videoklipp, paparazzibilder och intervjuer med närstående får följa Amys liv och karriär från tidigt 2000-tal och fram tills hennes tragiska död.

Amy Winehouse har aldrig tillhört någon av mina favoritartister, och jag kan inte påstå att jag varit alltför intresserad av henne som artist eller person. Samtidigt kan man dock inte förneka att hon onekligen hade en stor talang. Med detta som utgångspunkt är jag knappast den främsta målgruppen för Amy, men det är ändå en intressant och fascinerande film; och förstås väldigt sorglig.

Vi får en hyfsad inblick i Amy som person, och då de flesta i hennes närhet kommer till tals inbillar jag mig att det vi får höra ligger nära sanningen. Därför förblir den här dokumentären ganska engagerande, och det är en stark och gripande film som inte kommer att lämna någon oberörd. Det är värdefullt att få veta mer om henne, och filmen skildrar det viktigaste som hänt från innan hon slog igenom och fram till hennes tragiska bortgång. Det är välgjort och minnesvärt, och jag måste medge att det är en ovanligt lyckad dokumentär. Vi får också höra en del av Amys musik och imponerande sångtexter, och allt bidrar till att man får lära känna henne på ett sätt som de flesta nog inte har gjort hittills.

Men av någon anledning får vi aldrig se någon av de många personer i Amys närhet som intervjuas, utan får bara höra deras röster. Jag tycker det känns fel, då det gör allting mer anonymt och man inte får lära känna vilka personer som säger det. Självklart ska det vara Amy som står i centrum och inte hennes vänner och kollegor, men för att lära känna Amy tycker jag också det krävs att inte hennes omgivning blir så anonyma genom att aldrig synas i bild. Att åtminstone någon gång få se dem som intervjuas vore ett enkelt sätt att få deras historier att kännas mer äkta och berörande.

Ibland går också filmen över gränsen till att kännas exploaterande, precis motsatsen till vad avsikten sannolikt varit, genom att stanna lite för länge när man visar bilder och videoklipp från pressen och fokuserar lite för länge på Amy under sina sämsta stunder. Det är en svår balansgång, men fastän filmen huvudsakligen håller sig på rätt sida förekommer några övertramp då det börjar kännas en smula osmakligt. Det är också tråkigt att Amys pappa Mitchell och make Blake inte kommer till tals. De skildras minst sagt inte i särskilt positiv dager, och därför är det tråkigt att inte få höra deras synvinkel över allt som hänt. Utifrån hur de skildras förstår jag varför de valt att inte medverka, men det gör att filmen ibland upplevs lite för subjektiv - vi kan helt enkelt inte veta huruvida det här är vad som hänt eller om filmen är vinklad till deras nackdel, även om jag är beredd att tro mer på det förstnämnda.

Filmen är också onödigt lång, och dryga två timmar blir i saftigaste laget trots ett intressant ämne. Det blir några musikinslag för många, samtidigt som det vi får höra ibland känns väl repetitivt. Nu var jag visserligen trött när jag såg filmen, vilket kan ha påverkat min åsikt, men jag tror att filmen hade vunnit på att kortas ner till inte så mycket mer än en och en halv timme. Av någon märklig anledning får vi också vid alla sångnummer se skriftliga sångtexter tonas fram i bild, allt eftersom de sjungs. Till en början, då regissören uppenbarligen velat betona de djupa sångtexterna, är det förståeligt; men efter ett tag börjar det kännas övertydligt och överflödigt - vi är ju faktiskt fullt kapabla att höra vad Amy sjunger ändå, och sångtexterna har heller inte textats till svenska så de som inte kan engelska får heller inget utbyte av det.

Amy är överlag en välgjord och intressant dokumentär, och vi får en värdefull inblick i hennes alltför korta liv. Då så många personer i hennes närhet får komma till tals känns filmen överlag nyanserad och rättvis, även om den ibland kan upplevas något vinklad och dessutom något torr då man aldrig får se intervjuoffren i bild. Det är berörande och tänkvärt, men tyvärr är den också lite för lång för sitt eget bästa och upplevs ibland något exploaterande genom så många paparazzi-bilder av precis det slag som Amy själv irriterade sig över. Som dokumentär betraktad är den ändå ganska bra och fullt sevärd, men det finns några irritationsmoment för många som gör att jag inte kan ge den mer än en svag sjua i betyg. Dock var jag som sagt trött när jag såg den, vilket möjligtvis kan ha påverkat min bedömning. Det kan jag inte veta förrän filmen släpps på DVD, så jag kanske kan se om den.

Recensionen skriven: 18 augusti 2015
Senast uppdaterad: 19 augusti 2015

Recensionen har lästs 2707 gånger av 1542 personer, sedan den 18 augusti 2015