Jenny - Carey Mulligan David - Peter Sarsgaard
Jack (Jennys pappa) - Alfred Molina Marjorie (Jennys mamma) - Cara Seymour
Danny - Dominic Cooper Helen - Rosamund Pike
Miss Stubbs - Olivia Williams Miss Walters (rektorn) - Emma Thompson
Graham - Matthew Beard Tina - Ellie Kendrick
Sarah - Sally Hawkins Hattie - Amanda Fairbank-Hynes

Den danska regissören och manusförfattaren Lone Scherfig började sin karriär i större skala 1990 med den prisbelönade filmen Kaj's fødselsdag, och har därefter gjort filmer som När mor kommer hem och Wilbur. För de flesta har hon dock främst blivit känd genom dogma-filmen Italienska för nybörjare från 2000, som vunnit många priser världen över. Men trots Lones stora framgångar har hon alltid varit mer känd i hemlandet Danmark än resten av världen. Men nu har Lone lämnat Danmark, och påbörjat en internationell karriär. Och inledningen hade inte kunnat gå mycket bättre, då det verklighetsbaserade brittisk-amerikanska dramat An Education blev nominerad till tre Oscars vid Oscarsgalan 2010 - bästa film, bästa manus efter förlaga och bästa kvinnliga huvudroll (Carey Mulligan). Filmen bygger på den i England mycket kända och prisbelönade journalisten Lynn Barbers memoarer med samma namn över hennes erfarenheter med en äldre man i början av 1960-talet. Utifrån den historien har den brittiska författaren Nick Hornby skrivit manus; den första gången han skrivit ett filmmanus baserad på något annan än hans egna böcker.

Handlingen utspelas 1961 i London, där 16-åriga Jenny lever ett stillsamt liv med sina strikta föräldrar och studerar på gymnasiet. Hon studerar hårt, och vill inget hellre än att bli antagen till Oxfords universitet - om inte för hennes skull, så åtminstone för hennes pappa som till varje pris vill se sin dotter studera vidare. Förutom studierna har livet blivit monotont och ganska tråkigt, men en regnig dag erbjuder den nästan dubbelt så gamla David sig att skjutsa hem henne från skolan. De börjar efter det att träffas allt mer, och inleder trots åldersskillnaden ett förhållande. Davids liv innehåller nämligen all den spänning hennes eget liv saknat, och snart blir hon både bortbjuden till Paris och andra spännande ställen. Hon bekymrar sig inte över Davids luddiga beskrivning av hans arbete, och varifrån han egentligen får pengar till att göra allt. Det gör inte hennes pappa heller, som faller pladask för den charmige mannen. Men tids nog inser Jenny att David inte helt är vad han utger sig för att vara...

An Education låter inte som särskilt mycket för världen, och storyn är kanske inte det mest originella. Liknande storylines har förekommit förut, men trots det lyckas Lone Scherfig att få en relativt unik ton och känsla som gör att filmen upplevs som mer originell än den faktiskt är. Och fastän storyn kanske är i tunnaste laget, så är det svårt att förneka att filmen ändå blivit mycket bra. Storyn är genomarbetad och intressant, och det faktum att den bygger på verkliga händelser gör förstås också det hela ännu mer intressant. Det har också blivit en engagerande och fängslande film, där man hela tiden bryr sig om rollfigurerna och vad som ska hända.

Visst är storyn enkel och lite tunn, men det har kompenserats genom en ovanligt nyanserad historia där de allra flesta rollfigurer är mångbottnade. Särskilt Jenny har blivit en mycket mångbottnad och nyanserad karaktär, som verkligen känns äkta och som det därför är lätt att känna för. Jag uppskattar också att manuset blivit djupare och mer nyanserat än normalt, där det hela tiden finns ett påtagligt djup. Trots att det huvudsakligen är ett ganska seriöst drama, har filmen också kryddats med en del humor och ibland skrattar man högt åt i synnerhet Jennys pappa. Den blandningen fungerar utmärkt, och gör att filmen både känns allvarlig och tänkvärd, men samtidigt också mycket underhållande.

Det är också mycket berörande och vid några tillfällen också lite gripande, även fast jag aldrig grät under filmens gång. Resultatet är en finstämd och lågmäld historia, som blivit mycket minnesvärd och stannar kvar i ens medvetande långt efter att sluttexterna rullat klart. Det är tänkvärt och fascinerande, och har också en tillräckligt unik ton för att det aldrig ska kännas tråkigt eller tjatigt med den i grunden välbekanta storyn.

Egentligen finns det inte mycket att klaga på i en så fin film som An Education, men det var framförallt en detalj som jag störde mig lite över. Jag ställde mig då och då frågan hur Jenny - som trots allt verkar vara en smart tjej - egentligen kunde låta sig luras av David. Trots allt fanns tydliga varningstecken, som hon verkar ha struntat i. Och när sanningen väl går upp för henne om vad han egentligen håller på med, så känns det inte helt logiskt att hon trots det stannar kvar hos honom. Jag gissar att det här uppstått i och med den litterära förlagan, men jag känner att jag hade behövt någon mer scen för att verkligen förklara hur Jenny kände sig och varför hon inte bara stack därifrån. Till råga på allt kunde jag inte känna någon större charm hos David, och han hade inte riktigt den utstrålning och karisma som jag hade behövt för att förklara vad Jenny egentligen ser hos honom. Utseende i all ära, men något mer än så borde behövas för att en smart 16-åring verkligen ska falla för någon så mycket äldre.

Dock uppskattar jag att manusförfattaren aldrig låtat åldrar eller åldersskillnaden spela någon stor roll, utan skildrar alla relationer utifrån rena fakta. Här serveras heller inga "rätta svar", utan resultatet har blivit en mångbottnad och intressant intrig som aldrig känns svart-vit och där man därför själv får dra sina egna slutsatser. För en gångs skull har det heller inte blivit övertydligt eller sentimentalt, och därför känns allt förhållandevis realistiskt.

Fotot är förstklassigt, och filmen erbjuder såväl vackra vyer som ett starkt bildspråk. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och framförallt är Carey Mulligan fullkomligt lysande som Jenny. Hon spelar mycket övertygande och trovärdigt, och lyckas att väcka liv i sin karaktär på ett sällsynt lyckat sätt. Hennes Oscarsnominering för bästa kvinnliga huvudroll var mycket välförtjänt, och om det fanns någon rättvisa här i världen borde hon också ha vunnit. Trots att Carey är 25 år gammal i dagens läge klarar hon också lätt av att passera som tonåring, och det är det långt ifrån alla i hennes ålder som klarar. Alfred Molina är också riktigt bra som Jennys pappa, även om han vid några tillfällen går över gränsen till överspel. Peter Sarsgaard är också bra som David, men ibland känner jag att han inte riktigt förmedlar samma slags charm och karisma som rollen hade krävt. I övrigt är det mycket bra skådisar, där alla gör stabila och fina insatser.

Överlag blev jag mycket imponerad över An Education, som trots att temat är så bekant, ändå känns förhållandevis originell och nyskapande. Det är visserligen förutsägbart, men det gör inte så mycket när det hela tiden är så engagerande och berörande. Därför kan jag varmt rekommendera filmen för de allra flesta, och betyget kan i slutänsan inte bli något annat än en åtta från mig.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, vilket på ren svenska innebär små (men dock fullt påtagliga) svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och det är värt att påpeka att språket är engelska trots att omslaget felaktigt uppger att det finns ett svenskt ljudspår. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Den svenska översättningen håller relativt hög klass, och jag kunde inte hitta några större översättningsfel. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon meny visas. Som vanligt när det gäller Nordisk Film finns ingen traditionell huvudmeny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen efter att filmen startat. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är mycket tråkigt och svagt för en så stor och Oscarsnominerad biovisad film som denna.

Recensionen skriven: 30 november 2010
Senast uppdaterad: 1 december 2010

Recensionen har lästs 3628 gånger av 2036 personer, sedan den 30 november 2010