Regi: Johan Brisinger
Manusförfattare: Johan Brisinger
Ernst - Michael Nyqvist Cecilia - Izabella Scorupco
Walter - Tchéky Karyo Alexander - Melker Duberg
Agnes - Saga Gärde Inga - Ewa Fröling
Birger - Jacob Ericksson Mannen på bänken - Donald Sumpter

Den svenska regissören och manusförfattaren Johan Brisinger debuterade 2004 med kortfilmen En del av mitt hjärta. Två år senare var det dags för hans första långfilm, då han genom Underbara älskade tog upp ämnet sorg på ett trovärdigt sätt. Sedan dess har det varit tyst om Johan, fram tills våren 2010 då hans andra långfilm Änglavakt fick premiär på svenska biografer. Nu har filmen släppts på DVD, och precis som senast har temat en viss koppling till ämnet sorg.

Handlingen kretsar kring det framgångsrika gifta paret Cecilia och Ernst, som lever ett stillsamt liv tillsammans med deras nioåriga son Alexander. Cecilia är konstnär och har lätt att tro på det oförklarliga, medan Ernst är försäkringsman och mer resonligt lagd. Deras tillvaro ställs upp och ned då sonen Alexander råkar ut för en olycka på lekplatsen, och slår i huvudet. Komplikationer tillstöter, och han hamnar i koma. Läkarna blir alltmer negativa, vilket orsakar splittringar i familjen. Men en dag stöter Cecilia på den mystiska fransmannen Walter, som hon hjälper efter att han blivit rånad. Han verkar vänskaplig, och säger sig märkligt nog kunna hjälpa Alexander. Men vem är den mystiska främlingen egentligen, och vad säger Ernst om honom...?

Tanken bakom Änglavakt är absolut god, och jag betvivlar inte att Johan Brisinger haft de bästa avsikter. Det är i grund och botten en riktigt intressant och lovande grundstory, och filmen är också ganska originell. Det finns ett fint budskap, och av allt detta borde det ha blivit en riktigt bra film. Men medan tanken är god, så är genomförandet inte alls lika gott, där det största problemet ligger i manuset. Inledningsvis är det en intressant film, som känns lagom djup och lyckas att beröra lite grand. Men när Walter kommer in i bilden förvandlas det från trovärdigt till fullständigt orealistiskt, och det känns mest konstlat och ologiskt. Missförstå mig inte nu - givetvis kan inte alla filmer vara helt realistiska, och när det handlar om övernaturliga inslag kan det förstås aldrig bli helt realistiskt. Men även övernaturliga filmer bör trots allt förbli trovärdiga och realistiska i sin orimlighet - där man känner att allt faktiskt hänger ihop, och att det hur orealistiskt det än må vara ändå känns trovärdigt på sitt eget sätt. Det gör det inte här, utan alltför ofta känns det bara onaturligt och rentav tramsigt.

Filmen går långsamt framåt, och ofta är det ganska segt. Tyvärr gör det att tittarna får gott om möjligheter att hinna fundera över alla ologiska och långsökta detaljer, och de logiska luckorna. Somliga scener är påfrestande i sin övertydliga symbolik, då i synnerhet Walter pratar om de mest vardagliga ting i evigheter utan att egentligen komma någonstans. Andra scener är så kryptiska och långsökta att det är omöjligt att förstå vad tanken egentligen är. Vari ligger egentligen logiken när Walter släpar med Ernst för att spela roulette, medan sonen ligger i koma...? Det finns flera liknande ologiska exempel, och jag undrar om det egentligen funnits någon tanke bakom allting. Därför börjar man ibland undra om det finns någon röd tråd igenom allt, och frågetecknen är många.

Samtidigt är filmen vid många tillfällen alltför övertydlig, då allting ska förklaras in i minsta detalj och ingenting lämnas åt fantasin eller tankeförmågan. Det känns ibland också överdrivet religiöst, trots att ingenting nämns rakt ut. Vid många tillfällen har filmen också blivit översentimental och överfilosoferande, och det blir snabbt ganska tröttsamt. Det blir heller inte bättre av att rollfigurerna förblir tämligen endimensionella, och aldrig får något nämnvärt djup. Tyvärr resulterar allt detta i att jag aldrig blev särskilt berörd av filmen, och fastän jag tydligt förstår att det var tanken var jag aldrig i närheten av att fälla tårar.

Det här låter inte särskilt lyckat, men samtidigt är Änglavakt absolut inte värdelös. Det är trots allt en intressant film, som förblir engagerande och där det aldrig blir direkt tråkigt. Man vill hela tiden se vad som kommer att hända, fastän det inte direkt kräver någon enorm utmaning att lista ut. Under scenerna mellan Cecilia och Ernst fungerar det riktigt bra, och då känns det både äkta och intressant. Det är lätt att beröras av deras situation, och visst kan man sätta sig in i deras mardröm. Om fokuset hade legat på deras relation hade det fungerat betydligt bättre, men nu har Walter fått alldeles för stort utrymme vilket alltför ofta resulterar i en konstlad känsla.

Tekniskt är det dock en välgjord film, med snyggt foto och ett effektivt bildspråk. Klippningen är bra, medan bakgrundsmusiken är övertydlig och åtminstone ibland tar överhanden för mycket. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Michael Nyqvist gör en stabil och fin insats även om han bitvis spelar lite träigt. Filmillusionen går också förlorad då Michael tyvärr börjar vara lite för känd, och inte minst efter Millennium-trilogin är det omöjligt att inte se Mikael Blomqvist framför sig när man ser skådespelaren. Izabella Scorupco är riktigt bra som Cecilia, och gör en av hennes bättre rollprestationer här där hon hela tiden känns naturlig och trovärdig. Franska Tchéky Karyo gör en ganska bra insats som Walter, men rollen är så pass stel och opersonlig att vem som helst nog kan klara av den rollen utan större ansträngning. I övriga roller är alla helt okej, även om jag mest fastnade för Saga Gärde som Cecilias syster Agnes som gör en minnesvärd och fin rollprestation av en tyvärr ganska oväsentlig och liten rollfigur.

Det är svårt att förneka att Änglavakt har ett fint budskap och en intressant story. Johan Brisinger uppvisar också stor potential som regissör, men tyvärr inte fullt lika stor talang som manusförfattare. Här verkar han tyvärr ha tagit sig vatten över huvudet, för Änglavakt är inte alls lika bra som Underbara älskade (som även den var långt ifrån något mästerverk). Tyvärr blir det för ologiskt, konstlat och övertydligt som gör att man i slutändan inte tycker att någonting känns riktigt äkta. Då är det svårt att bli berörd trots en i grund och botten intressant och gripande story och trots goda skådespelarinsatser. I slutändan är det fullt sevärt för stunden, men inte mycket mer än så; och det som borde ha kunnat bli riktigt bra och minnesvärt stannar istället på lättförglömligt. Betygsmässigt når det nätt och jämnt upp till en femma, och det är tråkigt med en så intressant story som uppenbarligen har ett djup och som dessutom känns någotsånär originell.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, vilket innebär mindre svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, på växelvis svenska, franska och engelska. Bild och ljud håller relativt hög kvalitet, men periodvis lämnar svärtan en del övrigt att önska. Filmen har textning på svenska vid utländsk dialog, norska, danska, finska och engelska; och därutöver finns svensk text för hörselskadade vid all dialog. "För hörselskadade" är dock en sanning med modifikation, för här finns ingen som helst dövanpassning och varken viktiga ljud eller vem som säger vad skrivs ut i texten. Det är i praktiken en helt vanlig text, men som innefattar både svensk och utländsk dialog. Lite ologiskt får man fram den svenska dövtexten om man väljer "Svenska" från menyn, medan man får svensk text vid utländsk dialog om man väljer "Ingen text". När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, och vi kommer därefter direkt till huvudmenyn som är stillastående och stilren samt svenskspråkig.

Som extramaterial finns en 22 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som huvudsakligen består av intervjuer med regissör och de tre huvudrollsinnehavarna samt utdrag ur filmen. Vissa matnyttiga uppgifter kommer fram, men överlag är det inte mycket nytt dessa personer har att komma med och alltför stort fokus går åt till att beskriva karaktärer och handling; något man redan lär veta om man har sett filmen. Jag hade hoppats att få någon större klarhet i en del frågetecken, men istället blev jag mest ännu mer konfunderad. Därefter återfinns ett flertal bortklippta scener samt ett alternativt slut. Det är lite intressant att se på, men ingen av scenerna känns viktiga för handlingen och ett flertal är också alldeles för sega och intetsägande. En scen mellan Cecilia och hennes syster hade jag dock gärna sett ha fått vara kvar i filmen - inte för att den egentligen tillför så mycket, utan mest för att deras relation fått för lite utrymme i den färdiga filmen. Det märkligaste är det alternativa slutet, som gör att man blir mer förbryllad än något annat då det inte alls verkar stämma överens med filmen som sådan och känns minst sagt ologisk. Där tar det roliga slut, och extramaterialet som finns är godkänt även om jag hade önskat mig mer. Allt extramaterial har dock svensk text trots svenskspråkig dialog, vilket jag uppskattar.

Recensionen skriven: 10 september 2010
Senast uppdaterad: 10 september 2010

Recensionen har lästs 4251 gånger av 2361 personer, sedan den 10 september 2010