Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Regi: Damon Santostefano
Manusförfattare: Erik Patterson & Jessica Scott
Mary - Selena Gomez Joey - Andrew Seeley
Dominique - Jane Lynch Tami - Jessica Parker Kennedy
Bree - Katharine Isabelle Britt - Emily Perkins
Dustin - Marcus T. Paulk Natalia - Nicole LaPlaca

2004 kom regissören Mark Rosman med den romantiska komedin A Cinderella Story (som på DVD:ns textning kallades för "En askungesaga"), som både skapade en ny moderniserad version av den klassiska sagan Askungen, samtidigt som den också ironiserade över genren. Filmen fick inte direkt lysande kritik, men blev en stor succé över hela världen. Nu har det plötsligt kommit en uppföljare till filmen, men Another Cinderella Story har helt nya rollfigurer och skådespelare och handlingsmässigt är det inte mer än en snarlik grundstory som sammankopplar den till den förra filmen. Den här gången handlar det om dans, och Askungen-karaktären heter här Mary. Efter att hennes pappa dött, bor tonårstjejen nu i ett stort hus tillsammans med sin styvmor och sina två måttligt intelligenta och trevliga styvsystrar. Som sig bör är styvmodern, en äldre sångerska vid namn Dominique Blatt som sett sina bästa dagar, en elak och självupptagen person. Hon tvingar Mary att arbeta och städa huset hela dagarna, och får aldrig göra mycket annat. Själv tycker Mary om att dansa, och hon tillbringar dagarna med att i smyg följa med på danslektioner i samhället på andra sidan av en envägsspegel. Popsångaren och dansaren Joey Parker vill komma ner lite på jorden, och har därför börjat studera på gymnasieskolan i staden. Han vill samtidigt hitta en dansare till sin kommande musikvideo, men blir inte alltför imponerad av talangerna i staden. Men på en maskeradbal träffar han Mary, och börjar dansa med henne - båda två ovetande om den andres identitet. Joey blir mycket imponerad av Marys talang, men hon måste tidigt hem innan styvmodern kommer hem. Därför får hon bråttom och tappar sin MP3-spelare på vägen, vilket blir Joeys enda ledtråd för att hitta henne...

Jag är förmodligen Sveriges enda recensent som verkligen tyckte om A Cinderella Story från 2004. Därför hade jag höga förväntningar inför Another Cinderella Story, och de infriades utan tvekan. Trots att det är uppenbart att tonårstjejer är filmens största målgrupp, och jag både är nästan dubbelt så gammal och av "fel" kön jämfört med den huvudsakliga målgruppen, så hade jag fullt utbyte av den. Grundstoryn är visserligen välbekant, men tillräckligt mycket har förändrats gentemot A Cinderella Story för att den ska bli riktigt intressant. Därför lyckas filmen på ett skickligt sätt att förbli trogen både den ursprungliga sagan och föregångaren, samtidigt som den kommer med en del nya grepp som överraskar och fungerar riktigt väl. Askungen har moderniserats kraftigt i den här versionen, och det har blivit riktigt lyckat. Istället för en glassko är det nu en MP3-spelare som tappas, och det är ett både originellt och smart grepp. Den är också riktigt rolig, och jag skrattade vid ett stort antal tillfällen. Jag uppskattar dessutom att filmen den här gången fortsätter ett bra tag efter det klassiska slutet i sagan, som gör att handlingen fortsätter efter att Joey oundvikligen fått reda på Marys identitet. Därför blir det inte lika sockersött och menlöst som man hade kunnat vänta sig, och filmen blir djupare än väntat. Skådespelarinsatserna är överlag utmärkta. Selena Gomez - mest känd för huvudrollen som Alex i Disney Channel-serien Magi på Waverly Place - gör en strålande insats som Mary, och spelar starkt och trovärdigt. Att hon är en utmärkt skådis och sångerska har jag vetat länge, men att hon dessutom kunde dansa så bra var en överraskning för mig. Drew Seeley, som delvis gjorde Zac Efrons sångröst i den första High School Musical-filmen och ersatte honom under konsertturnén med High School Musical, spelar bra som Joey. Han känns dock lite mer opersonlig än Selena, och ser ut att vara lite för gammal för att trovärdigt kunna spela en gymnasieelev. Jane Lynch är mycket bra och passande som den elaka styvmodern Dominique, och hon har rentav blivit ännu elakare än i sagan. Katharine Isabelle och Emily Perkins är också utmärkta som styvsystrarba Bree och Britt, och lyckas på ett skickligt sätt att framstå som både elaka, korkade men samtidigt inte helt osympatiska. Alla skådisar dansar själva i samtliga scener, vilket är imponerande. Är man kritiskt lagt finns det dock mycket att klaga på vad gäller Another Cinderella Story. Det finns gott om klyschor, och storyn är fortfarande mycket förutsägbar - många överraskningar väntar inte innan filmens slut. Ibland blir det lite väl sockersött och tillrättalagt, och någon alltför djup film lär ingen beskylla den för ett vara. Men ibland spelar det faktiskt ingen större roll, och alla filmer behöver faktiskt inte vara djupa och intelligenta för att lyckas. Trots nackdelarna lyckas ändå filmen att engagera från början till slut, och rollfigurerna har blivit någorlunda mångbottnade och genomarbetade. Filmen har också en del riktigt bra och stämningsfull musik, varav merparten av låtarna sjungs av Selena Gomez och/eller Drew Seeley. Båda två har mycket bra sångröst, och vissa av låtarna är riktigt minnesvärda. Jag hade dock uppskattat fler livenummer, så vi fått se dessa båda sjunga live mot varandra. Det är synd att producenterna inte bättre utnyttjat det faktum att båda huvudrollsinnehavarna är talangfulla sångare, utan istället till största delen koncentrerat sig på förinspelad musik. Men Another Cinderella Story är ändå utan tvekan en bra film, som är väl värd att se flera gånger. Och om jag, som är långt ifrån den huvudsakliga målgruppen, tycker så bra om filmen så kan man nog förutsätta att de flesta tonårstjejer kommer att älska den. Filmen kan beskrivas som en typisk tjejfilm, och troligen är det just tjejer som bäst uppskattar den. Men det förändrade inte det faktum att även jag hade fullt utbyte av den, och trivdes hela tiden. Mer än så begär jag inte av en film.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela TV:n används på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom det engelska ljudspåret finns även dubbade spår åå spanska och tyska. Bild- och ljudkvaliteten är bra, åtminstone om man tar hänsyn till att det är en lågbudgetfilm som släppts direkt på DVD. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken samt tyska och spanska (vanlig text). Det finns dessutom engelsk text för hörselskadade, men tyvärr ingen vanlig engelsk text (märkligt, då Warner brukar ha med vanlig engelsk text på sina utgåvor). Det finns heller ingen svensk text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny eller egentligen landsval. Av någon outgrundlig anledning finns det ett 50-tal länder fördelade på tre sidor att välja mellan på menyn - många fler än vad som verkligen erbjuds i textnings- eller dubbningsväg. Väljer man Sverige, kommer det därefter att visas en alltid lika irriterande anti-piratpropaganda på strax under en minut. Den går dock att hoppa förbi. Vi möts därefter av huvudmenyn, som är enkel och stillastående med bakgrundsmusik, och tyvärr bara på engelska. Märkligt nog tycks språkvalet i början bara påverka vad som ska visas innan menyn, och påverkar inte vilket språk som filmen kommer att visas på. Även om man väljer Sverige som land, så visas filmen alltså som standard på engelska utan text. För att välja textning, måste man gå in under "Languages" från huvudmenyn, och där välja ljudspår och textspår. Därför finns det ingen som helst anledning att välja svenska i den inledande menyn. Jag rekommenderar istället att man väljer Australien eller Storbritannien som land - då slipper vi nämligen anti-piratpropagandan och kommer direkt till huvudmenyn. Ett nytt irritationsmoment uppstår dock efter att man sett klart filmen. Då visas varningstexter på 40 olika språk (!), trots att majoriteten av dessa inte ens finns med på skivan och att den här DVD-utgåvan inte säljs i något land där man talar merparten av språken. Dessbättre går det dock att hoppa förbi varningstexterna genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp, och det går också att hoppa förbi varje språk genom att gå till nästa kapitel.

Som extramaterial finns först en musikvideo med en av filmens låtar, "Just that Girl" med Drew Seeley. Videon består uteslutande av scener från filmen och bilder från inspelningen, och vi får inte se sångaren i bild. Det gör att en del av poängen med musikvideor går förlorade. Därefter återfinns en s.k. featurette (minidokumentär) på knappt sex minuter om dansinslagen i filmen, som består av scener från filmen varierat med intervjuer med skådespelarna och två av koreograferna. Det är ganska intressant, men för stor vikt läggs åt att konstatera saker vi alla redan vet som har sett filmen. Dessutom stör jag mig lite över Drews självsäkra attityd i inslaget, som gränsar till egenkärhet och inte alls är lika ödmjuk som alla andra. Nästa inslag handlar om huvudrollen Mary, och består bl.a. av intervjuer med huvudrollsinnehavarna med största fokus på Selena Gomez. För stor vikt läggs åt att beskriva handlingen, som knappast är någon förvåning för alla som sett filmen, men en del matnyttigt framkommer i alla fall. Med en speltid på drygt tre minuter är inslaget också i kortaste laget. Därefter återfinns en snarlik minidokumentär på fyra minuter om Drew Seeleys rollfigur Joey. Här läggs ännu större vikt vid att beskriva handlingen och karaktären Joey, men även här finns vissa intressanta fakta. Avdelningen måttligt intressanta extramaterial fortsätter med ett snarlikt inslag om styvmamman Dominique. Där framkommer dock en del händelsedetaljer som inte framstår så tydligt i filmen och en del intressanta intervjuer, men fortfarande läggs för stor vikt åt att påpeka det uppenbara. Därefter finns en låtsasdokumentär på fem minuter, där rollfiguren Tami berättar om "hennes" klädkreationer i filmen. Det är visserligen lite intressant, men det vore betydligt mer intressant att höra av filmens kläddesigner om hur det faktiskt gått till att skapa designerna i filmen. Slutligen finns en Sing Along-avdelning, där man kan se tre av låtarna från filmen i form av utdrag ur filmen, där sångtexterna visas i bild i karaoke-stil (där varje ord markeras i takt med att de sjungs). Rätt kul, även om jag inte tror att speciellt många verkligen kommer att vilja sjunga med i så här pass svåra låtar. Där tar det roliga slut, och mer än så finns inte. Det här är ett utmärkt exempel på att mycket extramaterial inte nödvändigtvis är bra, för även om det finns ganska mycket så är mycket av det inte alltför mycket att hurra för. Jag saknar i synnerhet en riktig bakom kulisserna-dokumentär, för att få se mer av hur filmen faktiskt gjordes. Extramaterialet har tyvärr inte svensk text, men det finns engelsk text för hörselskadade som enda textning. Jag tycker det är svagt att inte tillhandahålla svensk text även på extramaterialet, men engelsk text är trots allt betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 5 december 2008
Senast uppdaterad: 5 december 2008

Recensionen har lästs 5290 gånger av 2847 personer, sedan den 5 december 2008