Manusförfattare: Todd Stephens & Tim Kaltenecker
Andy - Michael Carbonaro Nico - Jonah Blechman
Jarod - Jonathan Chase Griff - Mitch Morris
Andys pappa - Scott Thompson Andys mamma - John Epperson
Muffler - Ashlie Atkinson Bonnie Hunter - Stephanie McVay
Mr. Puckov - Graham Norton Beau - James Getzlaff

Inom filmindustrin, i synnerhet i Hollywood, finns fortfarande vissa känsliga ämnen som ogärna tas upp på film. Homosexuella relationer är ett av dessa, och än idag undviker många skådespelare att spela homosexuella karaktärer. Därför kan det absolut vara välkommet med filmer som tar upp sådana ämnen, utan att sopa någonting under mattan - något som inte händer särskilt ofta. Det senaste exemplet har fått den måttligt originella titeln Another Gay Movie - bakom den står den relativt oerfarne regissören och manusförfattaren Todd Stephens för, vars enda tidigare film som regissör var Gypsy 83 som mig veterligen aldrig kommit till Sverige. Filmen släpps, föga förvånande, direkt på DVD i Skandinavien. Här utspelas handlingen på en namnlös gymnasieskola någonstans i USA, där samtliga elever av någon märklig anledning verkar vara antingen bi- eller homosexuella. Tonårskillen Andy och hans kompisar Nico, Jarod och Griff är också samtliga bögar, men till skillnad från de flesta andra på skolan är de fortfarande oskulder. De går sista året på gymnasiet, och är less på att vara ensamma oskulder. Därför vill de ändra på det, och de bestämmer sig därför för att ingå en pakt och se till att ha sex innan sommaren är över.

Är det någon som tycker att handlingen låter bekant...? Mycket riktigt har konceptet plagierats nästan rakt av från American Pie, förutom att de heterosexuella relationerna bytts ut mot homosexuella dito. Det i sig behöver inte medföra något stort problem - då American Pie blivit så klassisk, och dessutom hade ett så universellt tema, så är det oundvikligt att många filmer utgår ifrån den grundstoryn. Då nyss nämnda film även nämns i dialogen, så framgår det tydligt att likheterna är fullt avsiktliga, som en form av parodi på American Pie och liknande tonårsfilmer. Problemet är bara det att Another Gay Movie helt enkelt inte är en bra film. Jag uppskattar temat, och manusförfattarna förtjänar en eloge för att undvika en politiskt korrekt pekpinnefilm, utan istället göra en frispråkig och öppenhjärtig politiskt inkorrekt film. Den visuella stilen är också unik, med snygg scenografi och mycket färgglada miljöer; om än med relativt foto. Men tyvärr är det nästan det enda positiva som går att säga om filmen... Jag kräver inte mycket av komedier - är det bara tillräckligt roligt, så kan jag lätt bortse från de flesta andra brister. Problemet är bara att Another Gay Movie helt enkelt inte är rolig. Jag skrattade inte en enda gång, och de gånger jag ens log kunde räknas på ena handens fingrar. Visst ser jag var det är meningen att man ska skratta, men de allra flesta skämt missar helt enkelt målet med råge och är antingen slag under bältet eller bara allmänt osmakligt. Humorn kommer sällan över "kiss och bajs"-stadiet, och åtminstone undertecknad har inte uppskattat sådant på många år. Det gör heller inte saken bättre att storyn är mycket tunn, och knappt har någon röd tråd - merparten av handlingen verkar bara ditlagd som en ursäkt till att kunna hitta på dåliga vitsar. Många scener har också blivit alldeles för överdrivna, och passerar gränsen från roliga till osmakliga. Redan efter fem minuter har trovärdigheten sjunkit till botten, och värre blir det. Karaktärsutveckling lyser också helt med sin frånvaro, men jag inser förstås att detsamma kan sägas om de flesta komedier. Dessutom stör jag mig över de många stereotyperna och klichéerna, som visserligen också är vanligt förekommande, men som helt enkelt går för långt här. Alla homosexuella killar är extremt feminina, och de flesta lesbiska tjejer är väldigt maskulina. Det är förstås inte ovanligt att porträttera homosexuella på det sättet, men det gör inte saken bättre. I en film som enbart handlar om just homosexuella relationer, så borde man kunna förutsätta lite mer nyanserade och mänskliga karaktärer.

Mycket mer endimensionellt än så här går inte att hitta, och därför blir det också svårt att ens komma ihåg vem som är vem av de fyra huvudrollerna. Därmed blir det också oundvikligt att filmen känns oengagerande, och att man inte alls bryr sig om hur det ska sluta eller vad som ska hända. Rollbesättningen består till största delen av okända skådisar, men de flesta spelar fullt godkänt - de utmärker sig inte nämnvärt, men fyller sin funktion. Problemet är bara det att de allra flesta ser ut att vara alldeles för gamla för att trovärdigt kunna porträttera gymnasieelever. Det är visserligen mer regel än undantag att tonåringar i filmer och serier spelas av personer som är närmare 25 - 30 år än 16, men här blir det mer övertydligt än i de flesta fall. Sammanfattningsvis är Another Gay Movie helt enkelt en dålig film, och komedier som man aldrig skrattar åt kan omöjligen förtjäna ett bra betyg. Samtidigt är karaktärerna alldeles för stereotypa och endimensionella för att det ska kunna fungera som drama, och många biroller dyker upp i enstaka scener utan att leda någonstans och utan att fylla någon som helst funktion. Att döma av betyg och kommentarer på diverse Internet-sajter (däribland Internet Movie Database) börjar jag undra om det kanske är så att personer som själva är homosexuella kan tycka att det här faktiskt är roligt som vi heterosexuella inte uppfattar. Jag vet ärligt talat inte, men personligen betvivlar jag det. Homosexuella borde logiskt sett hellre ta illa vid sig av de stereotyper och osmakliga skämt som förekommer här. I en ren parodi kan jag acceptera många av de här bristerna, men att ta handlingen från American Pie rakt av och bara ändra den sexuella läggningen är inte tillräckligt för att det verkligen ska bli en parodi. I synnerhet när all humor från American Pie försvunnit. Om filmen skulle visas på TV vid något tillfälle kan det möjligen vara värt att se den där, men jag skulle inte vilja kosta på några pengar alls på att se den. Och ärligt talat kan det nog vara smartare att avstå helt och hållet. Tanken bakom Another Gay Movie är säkerligen god, och visst är det välkommet med fler filmer som tar upp ett fortfarande så pass känsligt ämne. Filmer som gör ett försök att få homosexuella teman att bli mer "mainstream" är absolut välbehövligt, och regissören förtjänar en eloge för tanken. Men det här är helt enkelt inte rätt väg att gå... Då rekommenderar jag hellre den i Sverige ganska okända filmen But I'm a Cheerleader, som faktiskt lyckats med precis det som de här manusförfattarna misslyckats med och gjort en både rolig och underhållande film med bra budskap. Jag hoppas bara att någon distributör i Sverige kan licensiera och släppa den filmen på DVD, vilket i skrivande stund inte gjorts här.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket på ren svenska innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Ljudet är i tvåkanalig stereo, vilket känns lite svagt för en så ny film som 2006. Bild- och ljudkvaliteten är bra, även om bilden periodvis blir något flimrig. Filmen är textad på svenska, norska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget och är dessutom anpassad för Widescreen-TV:s, vilket innebär att texten på en 4:3-TV blir ihoptryckt och lite svårläst. Om man nu inte velat ha anpassad text för både 4:3 och 16:9 (vilket är fullt möjligt enligt DVD-standarden), så vore det i så fall att föredra att anpassa texten för 4:3 - då blir texten istället utdragen i sidled på en Widescreen-TV, men blir fortfarande lättläst oavsett TV-typ. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter får vi se några trailers för andra filmer, som går att hoppa förbi. Vi möts därefter av huvudmenyn, som är på engelska oavsett valt språk och är stillastående men stilren. Väljer man att spela filmen visas först en distributörsjingel på 10 sekunder, innan själva filmen börjar. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt även om jag medger att det här inte är den sortens film där man blir jätteintresserad av att se på extramaterial. Enligt uppgift har utländska DVD-utgåvor (åtminstone den amerikanska region 1-utgåvan) en hel del bonusmaterial, och därför är det svagt att Noble Entertainment inte kunnat licensiera det befintliga material som trots allt funnits att tillgå.

Recensionen skriven: 12 mars 2009
Senast uppdaterad: 13 mars 2009

Recensionen har lästs 3681 gånger av 1998 personer, sedan den 12 mars 2009