Paxton - Bobby Cannavale Luis - Michael Peña
Dave - Clifford Harris/T.I. Kurt - David Dastmalchian
Howard Stark - John Slattery Peggy Carter - Hayley Atwell
Mitchell Carson - Martin Donovan Sam Wilson/Falcon - Anthony Mackie
Steve Rogers/Captain America - Chris Evans Bucky Barnes - Sebastian Stan
Janet van Dyne/Wasp - Hayley Lovitt Dale - Gregg Turkington

Vetenskapsmannen Hank Pym har upptäckt materia som kan få atomer att ändra täthet, och därmed också ändra storlek. Genom detta har han lyckats framställa en dräkt, som låter bäraren att på kommando bli lika liten som en myra. När han inser att hans upptäckt kan komma att användas till ondo gömmer han all dokumentation om uppfinningen, och nu har han blivit utkastad från sitt eget företag Pym Tech. Hans f.d. lärling Darren Cross har tagit över företaget, och när han upptäcker Hanks gamla uppfinning bestämmer han sig för att massproducera och sälja dräkten till högstbjudande. Efter att ha suttit i fängelse för stöld och rån släpps Scott Lang, och vill nu leva ett hederligt liv. Men det är lättare sagt än gjort, då ingen vill anställa en f.d. brottsling. Till råga på allt låter hans exfru Maggie inte honom att träffa sin dotter Cassie förrän han betalat alla underhållspengar han är skyldig; och hon är dessutom nu förlovad med en polis. Scott blir manipulerad av Hank att stjäla just den storleksförändringsdräkt som han tagit fram, då Hank vill att Scott som superhjälten Ant-Man ska stoppa Darrens planer och förstöra hans prototyp. Han får hjälp av Hanks dotter Hope, som egentligen själv hade velat göra allting.

Då det var närmare 20 år sedan jag ens öppnade en serietidning är jag inte alls insatt i Ant-Man, och har inte mer än hört namnet. Därför har jag inget att jämföra med, men som film betraktad är Ant-Man ganska bra och relativt lyckad. Premissen är onekligen lite långsökt, och till skillnad från åtminstone en del andra Marvel-filmer är den här storyn svår att ta på allvar. Men å andra sidan är det en intressant handling, som lyckas att åstadkomma någonting nytt som skiljer sig markant från andra Marvel-produktioner. Jag uppskattar också att det precis som med Iron Man rör sig om helt vanliga människor, och att det istället är dräkten och tekniken som åstadkommer krafterna - det känns alltid lite bättre än med övermänskliga personer med övernaturliga krafter. Det är fascinerande och engagerande, och intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt. Det är också hyfsat spännande, och en del av actionsekvenserna är riktigt storslagna.

Det är charmigt, och filmen har en slags lågmäld humor som jag uppskattar. Man skrattar aldrig högt, men situationerna och replikerna föranleder vissa småfniss samtidigt som mycket är gjort med glimten i ögat. Filmen försöker dock samtidigt att vara fullt seriös och allvarlig, vilket låter motsägelsefullt men som faktiskt fungerar över förväntan här. Det tar en stund att komma in i filmen, då konceptet med en krympande "myrmänniska" som dessutom kan kommunicera med myror känns lite för långsökt, men när man vant sig efter ett tag blir det en underhållande film.

Det är också trevligt att alla Marvel-filmer nuförtiden hör ihop, vilket gör att även den här filmen innehåller många referenser till bl.a. The Avengers och har en logisk kontinuitet med övriga filmer. Även Peggy Carter från bl.a. TV-serien Agent Carter skymtar förbi som hastigast, men har fått en väldigt liten roll. Det gör att man aldrig helt börjar på ny kula, och bör också innebära att kommande filmer blir bättre när man nu lärt känna Ant-Man (som med all säkerhet kommer att synas i framtida Marvel-filmer).

Ibland tycker jag dock att Ant-Man känns lite seg och onödigt långsam; detta trots en ganska omfattande handling. Det tar tid att lära känna rollfigurerna, och till viss del känns hela filmen mer som en introduktion till rollfiguren inför kommande filmer. I likhet med många andra av Marvels filmer blir också den nästan obligatoriska "slutstriden" (avslutande actionsekvensen) lite för lång och utdragen, och kanske hade filmen vunnit på att kortas ner en smula. Men det här är i alla fall en av fåtalet Marvel-filmer som inte blivit på tok för lång, utan håller sig i alla fall till två timmar. Även det är förstås ganska mycket, men betydligt bättre än de många filmer som räcker minst en kvart längre.

Det förekommer också vissa logiska luckor, även inom filmens egen premiss, även om det förstås är ett svårlösligt problem vid en så pass tillspetsad historia. Trots allt betvivlar jag att vi i verkligheten får se människor kunna krympa till myrstorlek med en dräkts hjälp inom en snar framtid... Delvis gäller det att kunna koppla bort verkligheten, då hela premissen är lite väl långsökt även inom Marvels universum. Jag tycker också att Scotts kompisar Luis, Dave och Kurt känns hopplöst malplacerade och stereotypa, och det förefaller uppenbart att de bara skrivits in i manuset som så kallad "comic relief" - och då är de inte ens särskilt roliga till att börja med. Darren Cross har också blivit så endimensionell och stereotyp att det är svårt att ta honom på allvar.

Däremot uppskattar jag Hanks dotter Hope, som för en gångs skull inte bara finns med som vackert ansikte utan som faktiskt får en påtaglig substans. Visserligen får vi ändå inte lära känna henne så väl som jag hade önskat, men hon är i alla fall en tuff och kapabel tjej som är minst lika stark och tuff som alla män. Scott och Hank blir också förhållandevis mångbottnade och intressanta, men Scotts ex-fru Maggie har fått alldeles för lite utrymme och heller inte mycket till substans. Det är tråkigt, då hon hade kunnat tillföra en extra dimension till historien och filmen. Däremot är det i alla fall positivt att hennes nya fästman Paxton inte blivit riktigt lika stereotyp som han verkar vid en första anblick.

Fotot är snyggt, och filmen har ett enkelt men effektivt bildspråk. Specialeffekterna är överlag bra, men vid några tillfällen när Scott krymper till myrstorlek blir det lite väl övertydligt att det är trickfilmat. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Paul Rudd imponerar i huvudrollen som Scott. En del av hans tidigare rollprestationer har inte varit så mycket att hänga i granen, men här är han över förväntan och spelar trovärdigt och naturligt. Evangeline Lilly är också mycket bra som Hope, och gör även hon allt som går av rollfiguren. Michael Douglas sticker inte ut som något utöver det vanliga, men gör en stabil och fin insats. Michael Peña brukar vara en bra skådespelare, men här känns han klichéartad och överspelande som Luis, och jag tror inte enbart att det beror på den hopplöst stereotypa rollfiguren.

Jag såg Ant-Man i 3D-version, men jag kan inte påstå att jag blev alltför imponerad över 3D-effekterna. Många scener har förvisso en övertygande djupkänsla, och vid ett par tillfällen förekommer häftiga effekter i 3D. Men mycket längre än så går det inte, och att få uppleva ett fåtal häftiga effekter väger inte riktigt upp att behöva ha på sig tunga 3D-glasögon under dryga två timmar. Eftertexterna avslöjar att filmen, i likhet med många andra filmer, inte är inspelad i 3D utan efterkonverterad; och då blir också resultatet därefter. Dessutom blir bilden som vanligt lite för mörk med 3D-glasögonen, då de mörkar ner allting en del och det inte har kompenserats för i filmen. Fast den här gången är i alla fall textningen lättläst, och texten är för en gångs skull gul istället för vit.

Ant-Man är en ganska bra och underhållande film, som har lite för långsökt premiss men som gör det bästa av situationen och lyckas bli förvånansvärt engagerande. Det förekommer några logiska luckor och manuset hade behövt en översyn, då flera av birollerna blivit så stereotypa att hälften vore nog. Men det vägs upp av de genomarbetade huvudrollerna, de snyggt koreograferade actionsekvenserna och den lagom lättsamma stilen. Därför har det blivit en fullt sevärd och trevlig film, men som inte imponerar lika mycket som jag hade önskat. Det här är inte någon av Marvels bästa filmer, men heller inte alls den sämsta utan håller sig på en fullt godkänd nivå. Betygsmässigt når den upp till en stark sexa, men den sjunde poängen är inte långt borta.

Recensionen skriven: 21 juli 2015
Senast uppdaterad: 22 juli 2015

Recensionen har lästs 3214 gånger av 1792 personer, sedan den 21 juli 2015