Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Sam - Luke Perry Eva - Anna Littorin
Anders - Olle Sarri Maria - Annica Bejhed
Micke - Alexander Karim Katarina - Kari Hamfors Wernolf
Patrik - Per Wernolf

Lisa Werlinder & Luke Perry
Bildkälla: 20th Century Fox

I oktober månad är midsommarfirande knappast det första som de flesta svenskar tänker på. Därför kan man fråga sig logiken bakom releasedatumet, då den svensk-amerikanska dramakomedin Äntligen midsommar gick upp på svenska biografer. Även DVD-releasen kom ut i mars månad, vilket även det kan ifrågasättas. Alla utom en av manusförfattarna är svenskar, men bakom regi står amerikanska Ian McCrudden. Som titeln också antyder handlar det om svenskt midsommarfirande, och i centrum står fyra par som alltid brukar fira midsommar ihop. Det gör de även det här året. Emil har varit förlovad med Susanne en tid, och de ska hålla i midsommarfirandet i år. Eva har nyligen gjort slut med sin pojkvän, och kommer därför ensam till festen. Musikern Anders och hans sambo Maria har försökt skaffa barn länge, men Maria vet inte om att det inte kommer att bli enkelt. Katarina är höggravid, och hennes man Micke tänker bara på snabbaste vägen till BB. Till det här året har Emil bjudit in sin kompis Sam från USA till Sverige för firandet, men Sam är mer intresserad av att få "lättfotade" svenska tjejer i säng än av kulturen som sådan. Till det här året har Emil storslagna planer för midsommarfirandet, men det går inte som väntat och det här blir en midsommar som ingen av de närvarande lär glömma på ett bra tag...

Förutom möjligtvis det amerikansk-svenska samarbetet är Äntligen midsommar inte en särskilt originell eller nyskapande film. Vi har sett det mesta förut, och upplägget påminner om de flesta svenska komedier. Men ibland behövs faktiskt inte mer än så, och så länge man vet vad man ger sig in i så blir man sannolikt inte besviken. Det är helt enkelt en trevlig, underhållande och rolig film; som förutom vissa överdrivna detaljer känns förhållandevis trovärdig. Någon stor skrattfest är det inte, utan snarare en dramakomedi som tar upp en del allvar på ett humoristiskt och lättsamt sätt. Man får skratta då och då, och vid ett fåtal tillfällen även ordentliga skratt, men det är långt ifrån renodlade komediers skrattkalas. Istället har det blivit förhållandevis mångbottnade rollfigurer, en del sympatiska och nyanserade karaktärer och en intressant story som i grund och botten är realistisk.

Inledningsvis tyckte jag att filmen kändes lite rörig, och då var det inte helt oproblematiskt att hålla isär vem som är vem och vad alla har för relation till varandra. Det blir dock bättre efter ett tag, och med tiden får vi lära känna de flesta ganska väl. Men det hade inte skadat att erbjuda ett lugnare tempo från början, så att vi får lära känna alla ordentligt innan galenskaperna börjar. Efter ett tag blir det också en del lite väl tillskruvade och tillspetsade situationer, och ibland känns det onödigt tramsigt. Vid några tillfällen blir det också onödigt mycket slapstick-komik, vilket känns malplacerat och är inte heller alltför roligt. Det blir som bäst när det istället fokuseras på situationskomik och igenkänning, för när den är som bäst är filmen riktigt vass.

Filmen hade vunnit på att tonas ner en del, och ta bort de mest överdrivna situationerna och slapstick-humorn. Mellan varven påminner det nämligen mer om buskishumor, och det tror jag inte att alltför många tycker om i dagens läge. Lite vassare humor som lockar till ännu fler skratt hade heller inte skadat. Men många av bristerna kompenseras av att det är en intressant och genomtänkt story, som till största delen känns trovärdig. I en del situationer kan många känna igen sig, och även när man inte kan det så hålls intresset vid liv och filmen förblir engagerande. Förutom ett par scener blir det aldrig segt, och tiden går ganska fort. Att Äntligen midsommar har en amerikansk regissör kan nog ha varit till fördel, då klyschorna hålls till ett minimum och Ian McCrudden satsat mycket på intressanta kulturkrockar och fenomen som hör svensk midsommar till.

Fotot är bra, och filmen erbjuder en del vackra vyer och ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag bra, där Luke Perry förvånansvärt nog står för en av de bästa insatserna. Det känns inte alls så konstlat som man hade kunnat vänta sig, och han spelar övertygande och trovärdigt. Ibland kan det ställa till problem att man så tydligt identifierar skådisen med hans rollfigur i Beverly Hills 90210, men trots allt gör Luke sitt allra bästa och det blir aldrig något stort problem. Lisa Werlinder och Anna Littorin gör också imponerande insatser som Susanne respektive Eva. Tyvärr är jag inte lika förtjust i Daniel Gustavsson som Emil, som tyvärr spelar lite stelt och opersonligt och åtminstone delvis ger ett något konstlat intryck. Olle Sarri fungerar heller inte fullt ut som Anders, som ibland är bra men som ibland spelar över ganska kraftigt; bl.a. vid en fyllescen som ser minst sagt konstlad ut.

Sammanfattningsvis hade Äntligen midsommar vunnit på ett mer finslipat manus och en något djupare story, för att få lära känna rollfigurerna på ett mer trovärdigt sätt. Men det är en underhållande, ganska rolig och trevlig film, som tar upp bra ämnen på ett lättsamt sätt. Storyn kan påminna lite grand om Sommaren med Göran som kom ut strax innan, men till skillnad från de flesta tycker jag att Äntligen midsommar är lite vassare än den. Betygsmässigt når det upp till en stark sexa, och filmen är fullt sevärd fastän den inte är alltför minnesvärd eller märkvärdig.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Det finns textning på svenska (både av all text och av enbart engelskspråkig dialog), norska, danska och finska. Valet av textning är inte helt logiskt - väljer man svensk text får man text på all dialog (såväl svensk som utländsk), men det är ingen egentlig dövtextning då inga ljudbeskrivningar eller dylikt visas. Om man istället väljer ingen text, så visas svensk text vid engelskspråkig dialog. För att verkligen spela upp filmen helt utan text, så måste man slå av textningen manuellt. När man matar in DVD-skivan möts man av en anti-piratpropaganda på 39 sekunder, som är oerhört irriterande och dessutom inte går att hoppa förbi överhuvudtaget. Efter det visas varningstexter på några sekunder, och därefter dyker en språkvalsmeny upp. När man valt språk kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren och lagom rörlig men är engelskspråkig. Det enda extramaterial som finns är ett fotogalleri med scener från filmen mot musik, vilket är precis så upphetsande som det låter. På omslaget står det att det ska finnas en bakom kulisserna-dokumentär och bortklippta scener, men något sådant fanns åtminstone inte på mitt recensionsex. Om det uppstått något fel och det skulle ha funnits med eller om det rör sig om tryckfel på omslaget är för mig okänt.

Recensionen skriven: 2 oktober 2009
Senast uppdaterad: 17 juli 2010

Recensionen har lästs 6724 gånger av 3604 personer, sedan den 2 oktober 2009