Dakota Whitney - Amanda Peet Fader Joe - Billy Connolly
Mosley Drummy - Xzibit Walter Skinner - Mitch Pileggi
Fader Ybarra - Adam Godley Christian Fearon - Marco Niccoli
Margaret Fearon - Carrie Ruscheinsky Blair Fearon - Spencer Maybee
Monica Bannan - Xantha Radley Ansvarig specialagent - Sarah-Jane Redmond

© Twentieth Century Fox 2008

Få är de personer som inte känner till den prisbelönade och kritikerrosade succéserien Arkiv X (The X Files), som producerades i nio säsonger mellan 1993 och 2002, och som i Sverige huvudsakligen visats på TV4. Där fick vi lära känna FBI-agenterna Fox Mulder och Dana Scully, som jobbade på en särskild hemlig avdelning inom FBI och fick i uppdrag att gå till botten med oförklarliga och mystiska fall där polisen inte kunnat hitta logiska förklaringar. Fox Mulder trodde stenhårt på UFOn och övernaturliga väsen, medan Dana Scully var mer skeptisk av sig. 1998 gjordes en första långfilm med gänget, som i Sverige fick titeln Arkiv X - Fight the future, men sedan serien lades ner 2002 har det varit tyst. Fram tills nu, då en ny långfilm baserad på serien fått premiär. Mychet har hänt sedan serien började, och Dana och Fox jobbar inte längre på FBI. Dana Scully har återgått till sitt gamla jobb som läkare, medan Fox Mulder nu isolerat sig i en stuga på flykt undan myndigheterna. Men när flera kvinnor, varav en framstående FBI-agent, blir kidnappade utan spår står FBI och polisen hjälplösa. Därför ber de Scully och Mulder att komma tillbaka till FBI, för att utreda fallet - trots allt kan de lyckas med sådant som inte andra kan. Polisen har fått tips om vad som hänt kvinnorna, från ett synskt medium i samhället - det mediet råkar dock vara f.d. katolsk präst som numera är ökänd pedofil. Att påstå att polisen är skeptisk inför tipsen är därför en underdrift, men Mulder vill gärna utforska saken närmare.

Jag råkar vara en av fåtalet personer i världen som aldrig följt Arkiv X regelbundet. Jag såg några enstaka avsnitt av serien på den tiden det begav sig, men blev inte det minsta imponerad och valde att ge upp serien i ett mycket tidigt skede. Kanske dömde jag ut serien för snabbt, utan att ge det en ärlig chans, för jag tyckte faktiskt om den här långfilmen. Storyn är fristående och kräver inga direkta förkunskaper, men det är en fördel om man sett åtminstone vissa avsnitt av serien. Rollfigurerna presenteras nämligen inte särskilt ingående, så det är en fördel om man känner till Scully och Mulder sedan tidigare. Det är en intressant story, och filmen är spännande och välgjord. Grundstoryn är dock lite enkel, och en del av birollerna är ganska outvecklade och endimensionella. Båda huvudrollerna från TV-serien, David Duchovny och Gillian Anderson, medverkar även här; och dessa båda gör mycket bra insatser. Även i övrigt är det bra skådespelare, men jag blev mest imponerad över den alltid lika duktiga Amanda Peet (främst känd från TV-serien Jack & Jill, som gör en utmärkt insats som agenten Dakota Whitney. Dock kan man tycka att filmen går ifrån seriens grundstory lite väl mycket. Åtminstone i de avsnitt av serien jag såg var det övernaturliga fenomen som stod i centrum, och särskilt mycket sådant syns inte till här. Mycket längre än till synska personer går inte det övernaturliga temat, och utomjordingar och UFOn lyser helt med sin frånvaro. Vad man tycker om det är förstås en smaksak, och själv har jag inget emot mer jordnära handlingar. Men samtidigt tycker jag att känslan från TV-serien inte riktigt bibehålls, även om jag måste medge att jag knappast är någon expert efter de fåtal avsnitt jag sett. Trots att Arkiv X: I Want to Believe officiellt kategoriseras som science-fiction, rör det sig i mina ögon snarare som ett ganska vanligt kriminaldrama. Som ett sådant fungerar filmen riktigt väl, men förväntar man sig konspirationsteorier och utomjordingar så lär man bli kraftigt besviken. Trots allt känner man dock igen de två rollfigurerna från filmen, och dessa karaktärer känns äkta och genomarbetade. Filmen har tyvärr blivit i längsta laget, och storyn räcker inte riktigt till för en så pass lång film. Handlingsmässigt hinns det inte med alltför mycket mer än ett avsnitt av TV-serien, men trots detta har filmen blivit 1 timme 45 minuter lång. Det är i längsta laget, och mot slutet började jag skruva mig i biofåtöljen och hade svårt att sitta still. Filmen hade passat bättre som ett dubbelavsnitt av serien, d.v.s. strax under en och en halv timme i längd, med åtminstone en kvart bortklippt. Då hade tempot kunnat höjas avsevärt, och intresset hade bättre hållits vid liv under hela filmen. Men trots allt var filmen bättre än jag hade väntat mig, och gjorde t.o.m. att jag nu blivit nyfiken på att ge TV-serien Arkiv X en chans från första början. Kanske dömde jag trots allt ut serien för snabbt... Någon höjdarfilm är det dock inte, och den hade absolut kunnat bli bättre utifrån samma förutsättningar. Efter viss tvekan, valde jag därför att nöja mig med en stark sexa i betyg.

Recensionen skriven: 31 juli 2008
Senast uppdaterad: 1 augusti 2008

Recensionen har lästs 6022 gånger av 3167 personer, sedan den 31 juli 2008