Moder Rikissa - Bibi Andersson Saladin - Milind Soman
Gerard de Ridefort - Nicholas Boulton Sigfried de Turenne - Frank Sieckel
Harald - Anders Baasmo Christiansen Sverker Karlsson - Joel Kinnaman
Ebbe Sunesson - Jakob Cedergren Berättare - Sven-Bertil Taube

Joakim Nätterqvist & Frank Sieckel
© Svensk Filmindustri

Ganska precis åtta månader efter biopremiären och en månad efter DVD-releasen på den första filmen baserad på Jan Guillous trilogi om Arn Magnusson, kom uppföljaren på bio och den har nu släppts på DVD. Precis som föregångaren handlar det om den mest påkostade svenska produktionen genom tiderna - troligtvis är det därför den inte är en ren svensk film, utan en samproduktion mellan bl.a. Norge, Danmark, Finland, Tyskland och Marocko. Då den första filmen baserades på de två första böckerna i serien, så innebär det följaktligen att den här bygger på den sista boken. Därmed bör man kunna förutsätta att det också blir den sista filmen. Precis som tidigare rör det sig om en film som har viss verklighetsbakgrund, men som till största delen är fiktiv och alla rollfigurerna är påhittade. Handlingen börjar nu år 1186, och de 20 årens botgöring som Arn och Cecilia dömdes till - som tempelriddare i Det heliga landet respektive i kloster - börjar nu nå sitt slut. Trots att Cecilia aldrig träffat Arn på 20 års tid, så litar hon fortfarande blint på att han lever och kommer att komma tillbaka till henne. Hon lämnar klostret, och får chans att träffa hennes och Arns son Magnus för första gången sedan han föddes. Västra Götaland är nu en orolig plats, och kung Knut ansätts hårt av Sverkrarna som samarbetar med Danmark, och väntar på att få en möjlighet att ta kontroll över landet. Men för Arn väntar ett sista farligt uppdrag innan han kan avgå som tempelriddare - att slutligen kunna förgöra deras ärkefiende, saracenernas ledare Saladin, och vinna kriget.

Jag var inte direkt överbegeistrad över den första filmen, och hade därför måttliga förväntningar inför den här. De goda nyheterna är dock att den här har blivit bättre än föregångaren. De dåliga är att den inte förbättrats lika mycket som hade varit önskvärt. Även Arn: Riket vid vägens slut är visuellt tilltalande - effektfulla kontraster, genomarbetade stridsscener och vackra och snyggt filmade vyer. Troligen har merparten av filmens saftigt tilltagna budget gått till just de estetiska aspekterna, och då i synnerhet stridsscenerna. Manusmässigt är det inte fullt lika gott ställt, även om det bitvis är bra. Filmens första halva har blivit ganska lyckad, och är periodvis både snyggt, engagerande och även en aning gripande. Filmen snuddar också vid en del intressanta religiösa övertoner och om skillnader mellan gott och ont, även om det får för lite utrymme och aldrig får något egentligt svar. Men tyvärr fortsätter det inte i samma nivå, utan kvaliteten sjunker till filmens andra halva. Då blir det periodvis ganska oengagerande och distanserande, och storyn är inte tillräckligt intressant för att fängsla undertecknad. Alltför ofta blir det också segt och långtråkigt, och jag började skruva mig i soffan och titta på klockan vid ett antal tillfällen. En del scener är också tämligen överflödiga, och leder egentligen ingenstans. Trots den tjocka litterära förlagan, hade filmen utan tvekan vunnit på att kortas ner och klippas om. Hade den varit omkring 20 minuter kortare, skulle det ha kunnat bli riktigt lyckat. Den lider också av samma problem som den första filmen, med bl.a. tillgjord och orealistisk dialog och alltför påträngande bakgrundsmusik. Den lider också av en del trovärdighetsproblem, som exempelvis att varken Arn eller Cecilia verkar ha åldrats särskilt mycket genom åren. I synnerhet Cecilia ser inte ut som en dag äldre än när hon och Arn träffades i den första filmen, fastän det ska föreställa ha gått drygt 20 år sedan dess. Det är visserligen förståeligt i och med att det är samma skådisar, men mer än så här borde man kunna åstadkomma med hjälp av sminkning och dylikt. Man kan också ifrågasätta hur sannolikt det är att någon i Cecilias situation verkligen blint skulle fortsätta vänta på en man hon aldrig träffat på 20 år, och före det bara tillbringade en kortare tid med. Det må vara romantiskt och önskvärt, men knappast särskilt realistiskt. Jag ställer mig också frågande till om tempelriddarna verkligen talade engelska mellan varandra; än mindre modern engelska som mer låter som 1900-tal än 1100-tal. Skådespelarna är dock bra, och där finns inte mycket att anmärka på. Det här är sannerligen ingen perfekt film, och mycket hade kunnat göras bättre. Det är onekligen lite egendomligt att regissören inte gjort något åt merparten av de brister som de flesta recensenter över hela världen påpekade i samband med den första filmens premiär. Men det är ändå ett steg i rätt riktning, och periodvis är Arn: Riket vid vägens slut riktigt intressant och ganska gripande. Den höll nätrt och jämnt att ses om på DVD, efter att jag såg den på bio just innan premiären, men jag inser att jag inte skulle vilja se om den ytterligare en gång - åtminstone inte på ett bra tag. Men det räcker trots allt till en medelstark sexa i betyg, och det är ju inte fy skam det heller.

DVD-utgåvan kommer i ett fodral med papphölje. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 2,35:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen har vanlig textning på norska och finska, plus svenska vid utländsk dialog. Därutöver finns även svensk text för hörselskadade, som även har textning på svenskspråkig dialog. Textningen för hörselskadade innehåller dock i praktiken ingen dövanpassning, så det framgår inte vem som säger vad eller viktigare ljud under filmen - det enda som gjorts är alltså att texta den svenskspråkiga dialogen. Det är tacksamt för oss hörande, som behöver ha på texten för att kunna uppfatta allt som sägs, men det är knappast lika trevligt för döva... När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter visas trailers för ett flertal andra filmer, som dock går att hoppa förbi. Sedan visas huvudmenyn, som är snygg och stilren och är på svenska. Inställningsmenyn är lite underlig, då den bara har med alternativen "Svensktextning", "Norska", "Finska" och "Ingen text". Lite ologiskt så innebär "Svensktextning" textning för hörselskadade, medan däremot svensk text på utländsk dialog visas om man väljer "Ingen text"... Efter att man sett klart filmen, visas automatiskt flera trailers på andra filmer (inte samma som före menyn). Något extramaterial finns överhuvudtaget inte, vilket jag tycker är underligt. När det rör sig om en ny svensk storfilm, som dessutom är Sveriges dyraste genom tiderna, så borde man kunna förutsätta en hel del extramaterial. Men allt sådant lyser med sin frånvaro, vilket jag tycker är oacceptabelt för filmer av den här kalibern år 2008.

Recensionen skriven: 21 augusti 2008
Senast uppdaterad: 31 december 2008

Recensionen har lästs 7306 gånger av 4123 personer, sedan den 21 augusti 2008