Sean Wallace - Dylan McDermott Robert Bold - Robert Forster
Dr. Susan Dupré - Melanie Griffith Vernon Conway - Tim McInnerny
Ellis - Andy Nyman Dominic Hawk - David Ryall
Chefen - Andrew Tiernan Blå roboten - Javier Bardem
Tekniker - Christa Campbell Samantha - Geraldine Somerville
Klienten - Philip Rosch Muniesa - Danny Kirrane

Året är 2044, och på grund av radioaktiva solstormar har nästan hela mänskligheten utplånats. Merparten av jordens yta består nu av radioaktiva ökenområden, och bara 21 miljoner människor i världen är fortfarande vid liv. De trängs nu i överfyllda storstadsområden, och för att kunna återuppbygga någon form av civilisation har robotar skapats som både utför arbeten för farliga för människor och dessutom fungerar som hemhjälp och tjänare. För mänsklighetens säkerhet har två säkerhetsprotokoll byggts in i alla robotar - de kan inte skada någon livsform och heller inte göra om sig själv eller andra robotar. Försäkringsutredaren Jacq Vaucan jobbar för robottillverkaren ROC, där han utreder försäkringsanmälningar om robotar som gjort något de inte borde ha gjort; och privat lever han ett stillsamt liv med sin höggravida fru Rachel. Jacq "vet" att robotar inte kan skada någon, så hans försäkringsutredningar läggs för det mesta ner direkt. Men riktigt så enkelt blir det inte när han får i uppdrag att undersöka en anmälan från en polis som skjöt en robot som han påstår höll på att laga sig själv; något som överhuvudtaget inte ska vara möjligt. Men när han upptäcker oförklarliga delar i den sönderskjutna roboten, och senare själv blir vittne till en robot som tänder eld på sig själv för att undgå upptäckt, så inser Jacq att fallet inte är fullt så enkelt som han väntat sig...

Automata har en intressant och förhållandevis originell premiss, som visserligen lånat delar från andra filmer men som gör det på ett nyskapande och fräscht sätt. Historien är genomarbetad, tänkvärd och djupsint. Här finns många bottnar och filmen tar upp intressanta och fascinerande frågeställningar på ett trovärdigt sätt, och här finns till och med en del filosofi inbakad.

Trots den utmärkta storyn är jag dock kluven till filmen som sådan, för medan historien och ämnet är väldigt intressant kan detsamma inte sägas om rollfigurerna. I stort sett alla har blivit mer eller mindre endimensionella och stereotypa, och den enda som får några som helst nyanser är Jacq. Det finns heller ingen karaktärsutveckling att prata om. Bitvis är filmen ändå riktigt intressant och bra, men det finns på tok för långa transportsträckor då den mest upplevs seg och rentav halvtråkig.

Det är tyvärr bara periodvis som det faktiskt blir engagerande, och mellan varven känner man sig därför ganska likgiltig. Lite mer än så behövs för en film, så fastän den mycket intressanta storyn blir det ibland lite för tunt och dessutom för ointressanta och platta rollfigurer. Slutet är hyfsat, men lämnar lite för många obesvarade frågor. Men dåligt är det inte, utan vissa scener är både tänkvärda, fängslande och fascinerande. Men i slutändan är det minst lika många oengagerande scener som de som faktiskt fungerar bra.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt och vackert bildspråk som känns lagom avskalat. Specialeffekterna är bra, och jag uppskattar att de flesta scener med robotar byggts upp med hjälp av dockor hellre än datoranimation; det ser genast mer trovärdigt ut om man inte har en enorm budget att lägga på just datortekniken och animationen. Skådespelarinsatserna är helt okej, och Antonio Banderas - som vanligtvis långt ifrån tillhör någon av mina favoriter - är bättre än väntat som Jacq, och spelar faktiskt ganska trovärdigt. Danska Birgitte Hjort Sørensen är bra och gör allt som går av en tyvärr hopplöst platt rollfigurer, som också fått oförtjänt litet utrymme. Dylan McDermott känns lite malplacerad i sammanhanget, men gör ändå hyfsat ifrån sig. Och Melanie Griffith är ännu mer osynlig än Birgitte, och fastän rollfiguren i grund och botten är intressant hinner hon aldrig få minsta lilla nyans.

Det råder ingen tvekan om att regissören Gabe Ibáñez haft de bästa avsikter med Automata, som är en djupsint och tänkvärd historia som tar upp intressanta frågeställningar och ämnen på ett naturligt sätt utan att det känns konstruerat eller övertydligt. Men nästan alla rollfigurer har blivit på tok för endimensionella, det förekommer onödigt många klichéer och värst av allt är filmen periodvis ganska oengagerande. Det är bara ibland man faktiskt bryr sig om vad som ska hända, och framförallt finns ett alldeles för långt mittparti där man helt börjar tappa intresset. Det är tråkigt att inte lika stort fokus kunnat läggas på rollfigurerna och historien som på premissen, för då hade det kunnat bli riktigt bra. Nu stannar det på helt okej, och fastän filmen är sevärd kan jag inte förneka att jag kände mig besviken. Mitt betyg stannar därför på en halvsvag sexa, och fastän det på intet sätt är dåligt så hade det kunnat bli så mycket bättre med smärre finslipningar av manuset.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska och danska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är lagom stor och lättläst. Översättningen håller en relativt hög kvalitet, men lider av en mycket irriterande egenhet: varje textremsa visas ändå fram tills nästa textremsa visas, även om ingen dialog är på gång. Det innebär att vid upprepade tillfällen visas textremsor kvar på skärmen i flera minuter, som inte varit relevanta på länge. Jag vet ärligt talat inte om detta är et kompatibilitetsproblem med min spelare, eller om samma problem uppstår överallt. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men som endast finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt men knappast förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 7 april 2015
Senast uppdaterad: 8 april 2015

Recensionen har lästs 3243 gånger av 1850 personer, sedan den 7 april 2015