Janne - Johannes Brost Klas - Peter Carlberg
Jackie - Léonore Ekstrand Tommy - Stefan Huynh
Michel - August zu Sayn-Wittgenstein Becker - Henrik Lilliér
Donatas - Simas Lindesis Irina - Migle Polikeviciute
Agnes - Charlotte Wandt Stefanie - Malou Stiller
Charlotte - Jennifer Knipe Leif - Carl Johan De Geer

Den svenska regissören och manusförfattaren Axel Petersén började sin karriär som produktionsassistent, och har därefter regisserat några kritikerrosade kortfilmer; däribland den Guldbaggenominerade A Good Friend of Mr. World. Nu har han långfilmsdebuterat med dramat Avalon, som bl.a. vunnit kritikerpriset för bästa debutfilm på Torontos internationella filmfestival. Filmen hade svensk biopremiär i februari 2012, och har nu släppts på DVD.

Den årliga tennisveckan i Båstad pågår för fullt, och 60-åriga Janne återvänder till staden. Han har precis avtjänat straff med fotboja, och nu tänker han tillsammans med den gamla kollegan Klas öppna den nya nattklubben Avalon. Hans syster Jackie bor också i staden, och henne vill Janne också hinna umgås med. Förberedelserna inför nattklubbens öppnande är i full färd, och Janne och Klas har anlitat den lettiska illegala immigranten Donatas för byggnadsarbete. Men allt förändras när Janne med bilen råkar köra på en byggnadsställning, som träffar och dödar Donatas. Han och Klas bestämmer sig för att försöka sopa igen spåren utan att meddela polisen, men det är allt annat än lätt att komma över...

På papperet ser Avalon inte alltför originell ut, men skenet kan bedra. Utifrån en bekant grundstory har Axel Petersén skapat en förhållandevis nyskapande film, med många nya och smarta grepp. Storyn är intressant, och filmen vill säga en hel del. Det finns ett påtagligt djup, som både fascinerar och är tänkvärt. Framförallt har filmen en mycket fin lågmäld stil, som inte innehåller någon onödig dialog utan berättar mer med bilder än med konkret dialog. Det är suggestivt och finstämt, med en tät atmosfär och en överlag utmärkt stämning.

Storyn är även den intressant, trots att rollfigurerna inte får något jättestort djup. Vi får inte veta mer än absolut nödvändigt om Janne, och exakt varför han avtjänat straff med fotboja eller vad han gjort före det får vi inte veta mycket om. Men trots det känns Janne förvånansvärt mänsklig, och får i alla fall en del nyanser. Att påstå att han vore sympatisk är en överdrift, men man kan i alla fall till viss del bli lite rörd av hans liv och öde. Om hans syster Jackie och medarbetaren Klas får vi veta ännu mindre, och av övriga karaktärer i stort sett ingenting. Det märks att fokuset ska ligga på Janne till varje pris; på gott och ont. Men jag kan inte förneka att man trots allt intresserar sig för Janne, och vill se vad som kommer att hända.

Men samtidigt lyckas filmen aldrig riktigt att gripa tag i mig - jag blir inte nämnvärt berörd av handlingen eller vad som händer med Janne. Historien lyckas heller inte fullt ut att engagera, även om jag inte riktigt kan sätta fingret på varför. Till viss del kan det bero på att den här miljön är så främmande för mig, som aldrig brytt mig om uteliv eller ens varit i Båstad. Men det är inte hela sanningen, och att det inte riktigt engagerar kan bero på den relativt minimalistiska stilen där allting blivit mycket lågmält och med många scener som knappt har någon dialog.

Ganska länge är Avalon ändå intressant och någorlunda engagerande. Den suggestiva obehagliga stämningen fungerar utmärkt, och gör att man intresserar sig även där storyn egentligen är för tunn för att engagera fullt ut. Men de sista 20 minuterna tycker jag att filmen nästan rinner ut i sanden. Mot slutet blir det allt tunnare, då det knappt händer någonting. Det blir också för lågmält och fåordigt, så att det uppstår en hel del frågetecken och kryptiska beståndsdelar. Slutet lämnar också en hel del övrigt att önska, och när sluttexterna börjar rulla hade jag fortfarande många obesvarade frågor. Kanske är det jag som har missat viktiga ledtrådar, men när de två personer som gjorde mig sällskap vid recensionstillfället heller inte förstod något av slutet så måste filmen i så fall ha gjorts alldeles för lågmäld och kryptisk.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk och är uteslutande filmad med handkamera. Det påminner lite om dansk dogma-stil, och det ger filmen en extra nerv och en effektiv närvarokänsla. Men samtidigt kan jag tycka att filmfotografen överdrivit den skakiga handkameran, då en del av scenerna blir rentav jobbig att titta på med en kamera som ständigt flackar omkring utan att fokusera på någonting. I vissa filmer fungerar skakig handkamera utmärkt, därav många skräckfilmer. Men jag har lite svårt att se poängen med att filma allt med handkamera vid ett sådant här renodlat drama; att bara göra så med en del scener hade räckt. Ljudmixningen lämnar också en del övrigt att önska, då filmen har en mycket ojämn ljudvolym där dialogen ofta ligger väldigt lågt i relation till musik och annat.

Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Johannes Brost gör med stor sannolikhet sitt livs bästa rollprestation, och imponerar stort som Janne. Han lyckas att sätta exakt rätt tonfall, och till viss del lyckas han till och med att få tittarna att känna sympati för Janne. Det är mycket imponerande gjort, även fast en del av filmillusionen går förlorad då Johannes börjar vara lite för känd; det skär sig liksom lite med den realism som filmmakarna uppenbarligen haft i åtanke. Debuterande Léonore Ekstran är också mycket bra som Jannes syster Jackie, och spelar trovärdigt och naturligt in i minsta detalj. Hon bevisar att hon har potential att komma långt inom filmbranschen, och det är ovanligt vid debutprestationer i svenska filmer. Peter Carlberg gör en stabil och ganska bra insats som Klas; varken mer eller mindre. Däremot talar många av skådespelarna ganska otydligt, och jag blev tvungen att slå på textningen för hörselskadade för att han en chans att uppfatta all dialog.

Avalon är en stämningsfull och välgjord film, med ovanligt bra skådespelarinsatser och en imponerande lågmäld stil. Men jag måste medge att jag ändå blev lite besviken. Efter alla lovord och priser som filmen fått, så hade jag helt enkelt väntat mig mer. Trots en väldigt kort speltid - sluttexterna börjar rulla redan efter 1 timme 14 minuter - så känns det bitvis lite väl tunt och långsamt; och då är det något som inte är som det ska. Jag tycker också att det känns som att Axel Petersén haft svårt att knyta ihop säcken, då det mot slutet börjar uppstå en del luckor och slutet ger en antiklimaktisk känsla. Det är ändå fullt sevärt, men någonting saknas för att jag med gott samvete ska kunna överväga ett högre betyg än en sexa. Och exakt vari logiken med filmens titel ligger låter jag vara osagt - givetvis hette ju nattklubben Avalon och låten med samma namn spelas under filmen, men om handlingen har något samband med den mytiska platsen från legenden om kung Arthur så har det i så fall gått över mitt huvud.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, vilket på ren svenska innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig text på norska, danska, finska och engelska. Dessutom finns vanlig svensk text av de engelskspråkiga repliker som förekommer. Textningen är lagom stor och relativt lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter visas ett par trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till en enkel huvudmeny, som är stilren och stillastående på svenska. Här finns bara möjlighet att slå av och på textning för hörselskadade (väljer man "Av" slås istället den vanliga svenska texten av utländsk dialog på), men de övriga textningsspåren finns inte med. Märkligt nog saknas även scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen.

Som bonusmaterial hittar vi först och främst ett kommentatorspår med regissören Axel Petersén och huvudrollsinnehavaren Johannes Brost (på omslaget anges felaktigt att endast Johannes ska medverka i kommentatorspåret). Detta spår är väldigt ojämnt. Bitvis förekommer en del matnyttig information, då vi bl.a. får veta hur regissören tänkt sig vad gäller scener och detaljer som är alltför subtila för att man själv ska förstå det. Men det finns också en hel del ganska onödig information, och att exempelvis stup i kvarten få veta i vilken ordning scenerna spelades in är ganska onödigt. Det förekommer också en del insiderhumor, som ingen annan än Johannes och Axel själva lär förstå. En del av vad som tas upp är absolut intressant; bara inte tillräckligt mycket för att det ska kännas motiverat att se om en hel film med kommentatorspår påslaget. Slutligen hittar vi även två bortklippta scener, som är mer eller mindre poänglösa och som inte tillför någonting alls. Det är fullt förståeligt att de klippts bort, men ett mysterium varför de överhuvudtaget spelats in. Extramaterialet har tyvärr ingen textning alls, vilket är beklagligt. Inte minst hade jag velat ha textning för hörselskadade av kommentatorspåret, då Axel och Johannes ibland pratar otydligt där man inte hinner uppfatta i närheten av allt de säger.

Recensionen skriven: 8 augusti 2012
Senast uppdaterad: 9 augusti 2012

Recensionen har lästs 4413 gånger av 2710 personer, sedan den 8 augusti 2012