Jake Sully - Sam Worthington Neytiri - Zoe Saldana
Dr. Grace Augustine - Sigourney Weaver Överste Miles Quaritch - Stephen Lang
Trudy Chacon - Michelle Rodriguez Parker Selfridge - Giovanni Ribisi
Norm Spellman - Joel Moore Moat - CCH Pounder
Eytukan - Wes Studi Tsu'tey - Laz Alonso
Dr. Max Patel - Dileep Rao Korpral Lyle Wainfleet - Matt Gerald

Medan många filmer som produceras görs med låg budget, så finns det fortfarande också fler filmer än någonsin som fått rejäl budget. Någon som aldrig brukar begränsa sig vad gäller pengar eller resurser är den kanadensisk-amerikanska regissören och manusförfattaren James Cameron, som främst blivit känd för filmer som Titanic och Terminator. Hans senaste film har varit på gång länge, och Avatar planerades och började skrivas redan 1999. På grund av orimliga kostnader blev det inget den gången, men 2007 hade James mer tur och inspelningen kunde äntligen starta. Efter en rekordlång redigerings- och postproduktionsfas på ganska precis två år har nu filmen äntligen kunnat se världens ljus. Med en gigantisk budget på ca 230 miljoner dollar är den efterlängtad av många. Handlingen utspelas år 2154, då jorden inte längre är den enda bebodda planeten. På jorden finns nu brist på energikällor, och myndigheterna försöker att hitta alternativa medel att leva på. Ett lämpligt objekt har visat sig vara planeten Pandora, där det finns gått om tillgångar och energikällor att kunna länsa. Det enda problemet är att planeten också är bebodd, och där finns det en mängd blåhudade utomjordiska varelser som inte alls tycker om att bli utnyttjade. Den rullstolsbundne f.d. marinsoldaten Jake Sully blir ombedd av den amerikanska militären att överta sin bortgångna brors arbete på Pandora med att infiltrera urinvånarna. Då människor inte kan andas på den främmande planeten har forskarna istället tagit fram så kallade avatarer; fjärrstyrda kroppar gjorda med en blandning av mänskligt DNA och urbefolkningens DNA. Dessa kan fjärrstyras av soldater som Jake, som därmed kan uppleva allting på planeten utan att behöva lämna deras rymdskepp. Då avatarerna ser ut som urinvånarna är det inte svårt att infiltrera dem, och nu blir det upp till Jake att försöka övertala folket att de bör flytta därifrån och samtycka till människornas invasion. Men ju mer han umgås med det märkliga folket på Pandora, desto mer börjar han förstå den främmande rasen. Och snart börjar han tänka tanken att han kanske arbetar för fel sida...

Avatar är definitivt en unik film, som inte liknar något man tidigare sett. Det handlar om en blandning av spelfilm och datoranimation (gjort bl.a. med så kallad motion capture-teknik), som har integrerats så sömlöst så att det är i princip omöjligt att se vad som är filmat och inte. Det är oerhört skickligt gjort, och då kan man hellre vara beredd att förlåta filmen för att storyn är i tunnaste laget. Handlingen är intressant, även om det bitvis har blivit en onödigt komplicerad och snårig intrig. Vi har visserligen sett liknande handlingar förut, men överlag innehåller storyn så pass unika inslag att Avatar ändå måste ses som en förhållandevis originell film. Det är också en betydligt djupare film än vad det först kan verka, och det är inte svårt att hitta likheter och paralleller med dagens värld. Bitvis blir det också en riktigt berörande och gripande film, och det är lätt att engageras i rollfigurernas öden. Trots det är många rollfigurer ganska endimensionella, och den enda riktigt mångbottnade är Jake. Men de flesta har i alla fall en del nyanser, och därför känns allting ganska äkta och fängslande ändå. Det tydligaste undantaget är översten Miles Quaritch, som har blivit så svart-vit som det överhuvudtaget är möjligt och framstår som helt omänsklig.

Det största problemet med Avatar är att den blivit alldeles för lång. Med en speltid på 2 timmar 42 minuter är det svårt att förbli engagerad hela tiden, och det hade verkligen inte behövts så lång tid för den här handlingen. Den första och sista tredjedelen går det ändå riktigt bra, och det händer tillräckligt mycket för att man ska förbli fascinerad och fängslad hela tiden. Men däremellan finns det ett mittparti, som blivit lite väl seg och utdragen. Där blir det också ganska oengagerande, och jag kom på mig själv flera gånger med att tänka på något helt annat än filmen. Det var förmodligen inte meningen, och med en så stark början och slut är det beklagligt att inte manusförfattaren kunnat behålla samma skärpa även i mitten. Därför hade filmen vunnit på att kortas ner en del, särskilt i mittpartiet, och den hade nog kunnat kortas ner med närmare en halvtimme utan att påverka handlingen eller syftet. Då hade det sannolikt blivit betydligt bättre, och i synnerhet i en biosalong är det ärligt talat för lång tid att sitta närmare två timmar och tre kvart utan paus. Vid några tillfällen blir det också lite väl utdragna vålds- och stridsscener av typen "alla skjuter mot alla", då det är svårt att förbli engagerad. Trots den utdragna tiden går det ibland också så snabbt fram, så att det näst intill är omöjligt att hinna se allt som händer i bild.

Visuellt är det dock en storslagen upplevelse, och filmen erbjuder både fantastiska effekter och mycket snyggt foto. Filmen är inspelad på Nya Zeeland och på Hawaii, och det är en hel del imponerande vyer som vi bjuds på. Datoranimationen är också helt perfekt, och för en gångs skull är det nära nog en omöjlighet att se vad som gjorts med levande skådespelare och vad som är animerat från scratch. Det här är verkligen en film som passar bäst att se på bio, och det är en upplevelse man inte glömmer i första taget. I vissa städer visas filmen även i 3D-version, där man får ha på sig särskilda polariserande 3D-glasögon, och jag kan tänka mig att det måste vara något riktigt i hästväg i en film som denna. Tyvärr släpps den dock inte i den formen i Skellefteå, så jag har bara haft möjlighet att se den vanliga 2D-versionen. Skådespelarinsatserna är också mycket bra, och alla spelar övertygande och trovärdigt. Sammanfattningsvis är Avatar en annorlunda och minnesvärd film, som visuellt och tekniskt bör ses som i det närmaste perfekt. Tyvärr märks det dock att inte lika stort fokus lagts på manuset, och framförallt är filmen alldeles för lång då ett antal scener känns halvtråkiga och alldeles för utdragna. Med en 20 minuter kortare speltid hade jag definitivt gett filmen en åtta i betyg, men nu blir det tyvärr för segt för att jag med gott samvete ska kunna ge filmen mer än en stark sjua. Men fortfarande är det en riktigt bra och originell film, som varmt kan rekommenderas för de allra flesta och som också definitivt är värd att se på bio; den långa speltiden till trots.

Recensionen skriven: 18 december 2009
Senast uppdaterad: 18 december 2009

Recensionen har lästs 6389 gånger av 3551 personer, sedan den 18 december 2009