Tack till The Walt Disney Company Nordic för recensionsexemplaret
Laura Barton - Linda Cardellini Peggy Carter - Hayley Atwell
Dr. Helen Cho - Claudia Kim Strucker - Thomas Kretschmann
Lila Barton - Imogen Poynton / Isabella Poynton Cooper Barton - Ben Sakamoto
Madame B - Julie Delpy Erik Selvig - Stellan Skarsgård
Ulysses Klaue - Andy Serkis Sam Wilson/Falcon - Anthony Mackie
Dr. List - Henry Goodman Sig själv - Stan Lee

När Avengers genomför en razzia mot Wolfgang von Strucker i det östeuropeiska landet Sokovia lyckas de få tag i Lokes spira. Tony Stark (Iron Man) inser att spiran innehåller krafter som gör att han skulle kunna genomföra ett projekt han länge planerat - säkerhetsprogrammet Ultron med artificiell intelligens, som ska kunna rädda mänskligheten och åstadkomma fred på jorden. Han och Bruce Banner (Hulken) lyckas att skapa Ultron, som får liv och genast inleder sitt projekt för att säkerställa fred. Det låter bra, men snart kommer Ultron fram till att det bara finns ett sätt att faktiskt kunna säkerställa fred på jorden: att utplåna Avengers och därefter alla människor på jorden... När Avengers väl inser det är det för sent att kunna stänga av Ultron. Hen söker sig även till Struckers genetiska experiment, tvillingarna Wanda och Pietro, som har goda skäl att vilja hämnas på i synnerhet Tony Stark.

Jag har inte läst en enda serietidning på minst 20 års tid, och kan därför inte påstå att jag är någon expert på Marvels serier. Faktum är att jag inte känt till Avengers mer än till namnet innan den förra filmen kom ut. Däremot har jag sett i stort sett alla tidigare filmatiseringar, som ju minst sagt hållit en varierande klass. Men med Joss Whedon bakom rodret finns det ju alla förutsättningar för en bra film, och den första The Avengers var i alla fall helt okej. Den här är inte heller så bra som man brukar kunna förvänta sig av Joss Whedon, men håller ändå en högre klass än ettan och är en ganska bra film.

Storyn är intressant, och filmen lyckas att bibehålla samma känsla och stil som i den förra filmen samtidigt som handlingen är helt ny. Konceptet är förhållandevis nyskapande, och det har blivit en ganska tänkvärd premiss. Det är också trevligt att alla Marvel-filmer numera hör ihop kontinuitetsmässigt, så att de aldrig står helt fristående. Resultatet är en fartfylld och underhållande film, som engagerar och håller intresset vid liv.

Jag uppskattar att flera av rollfigurerna nu börjar bli relativt mångfacetterade, och har fått ett större djup än tidigare. Därför är det lätt att känna för flera av dem, och framförallt uppskattar jag att Natasha fått ett större djup än någonsin tidigare. Då hon också är en av fåtalet rollfigurer som inte fått någon egen film än är det hög tid att få lära känna henne bättre.

Tyvärr har dock Tony Stark blivit mer endimensionell än tidigare, och till skillnad från tidigare är det svårare att köpa hans resonemang. Det är förstås ett svårlösligt problem, då det är nästan omöjligt att göra så många rollfigurer rättvisa i en enda film; så på sätt och vis är det förståeligt att fokusera på några få. Här är det ganska uppenbart att det är Natasha, Bruce Banner, Thor och till viss del Hawkeye som står i fokus, och de flesta andra har fått mer begränsat djup. Det kan jag köpa, men att Tony blivit så pass enkelspårig är ett problem då det trots allt är han som (oavsiktligt) orsakar alla problem i filmen... Däremot uppskattar jag de nytillkomna rollfigurerna Wanda och Pietro, som både är intressanta och dessutom tillför ett extra djup då det här nog är första gången i en Marvel-film som någon byter sida under pågående film.

I Avengers - Age of Ultron är tempot högt, och det händer något hela tiden. Det finns många actionsekvenser, men samtidigt finns också ett flertal lugnare dramascener som hjälper till att presentera rollfigurerna på ett elegant sätt. Actionscenerna är för ovanlighetens skull snyggt koreograferade, så att man hela tiden ser vad som händer och det nästan aldrig blir av typen "alla skjuter mot alla" som så många andra liknande filmer lider av. Det märks att Joss Whedon är skicklig, och lyckas överlag att bibehålla rätt balans mellan alla beståndsdelar. Det är en mörk och dyster film, där betydligt mer står på spel än tidigare, och det är också ganska spännande. Precis som tidigare lättas också stämningen upp av en del humor och "one-liners". Överlag fungerar den balansen bra, och humorn behövs för att lätta upp den annars så deprimerande stämningen (det rör sig trots allt om en superhjältefilm!), men vid några tillfällen kan man skönja att humorn känns påklistrad och finns där mest för sakens skull.

Medan de flesta actionfilmer lider av en minst sagt unken kvinnosyn är det glädjande att de flesta av Marvels filmer är undantaget som bekräftar regeln. Det här är inget undantag, och jag uppskattar verkligen att i stort sett alla kvinnoroller i Marvels filmer är mångbottnade och lika kapabla som alla männen. Det gör att filmen ligger helt rätt i tiden, och både Natasha och Wanda har blivit starka och kapabla kvinnor som både är intressanta och våldsamma. Hör görs ingen skillnad mellan män och kvinnor, och det är mycket välkommet i en tid då alltför många filmer fortfarande lider av passiva och endimensionella kvinnoporträtt. Tyvärr har dock Maria Hill fått alldeles för lite utrymme, men det beror nog å andra sidan mer på det faktum att det redan finns för många rollfigurer än på hennes kön. Att det sen överlag finns för få kvinnliga rollfigurer i filmen kan man leva med; trots allt sätter ju serieförlagorna också sina begränsningar...

Tyvärr är det dock ett faktum att i stort sett alla Marvels filmer blivit ungefär en halvtimme för långa för sitt eget bästa, där extralängden fylls ut av action, action och ännu mer action. Avengers - Age of Ultron är inget undantag, och 2 timmar 21 minuter är helt enkelt alldeles för långt för vad som i grund och botten är en relativt lättsam superhjältefilm. Visst finns det många rollfigurer, men det är också en ganska enkel story där det mesta kretsar kring att stoppa Ultron för att rädda världen. Inget fel med det, men det behövs verkligen inte över två timmar för en så pass begränsad premiss. Det innebär att några av de stora striderna tar upp alldeles för stor plats, och fastän de är storslagna och imponerande att beskåda så börjar de ändå kännas utdragna och bitvis rentav tråkiga. Framförallt den avslutande striden hade behövt kortas ner en del, och om filmen kunnat begränsas till strax under två timmar tror jag att helhetsintrycket hade varit betydligt bättre.

Dessutom lider filmen av en minst sagt malplacerad romantisk sidohistoria mellan Natasha och Bruce Banner/Hulken, som ärligt talat känns påklistrad. Kanske är det mitt minne som sviker mig, men jag kan inte minnas att man tidigare ens fått någon antydan till romantiska känslor mellan de två; så att deras relation plötsligt fått så stort utrymme känns lite egendomligt. Till råga på allt känner man ärligt talat ingen större personkemi mellan dessa båda personer, och därför blir trovärdigheten lidande. Missförstå mig inte nu - jag älskar romantik, så i de allra flesta fall hade jag uppskattat romantiska sidohistorier i filmer. Men det finns en tid och plats för allting, och i det här fallet känns det som fel plats; och framförallt är romantiken alltför illa underbyggd.

Fotot är snyggt, och specialeffekterna är utmärkta. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra, och alla rollfigurer har fått behålla sina skådespelare från de tidigare filmerna. Personligen blev jag mest imponerad av Scarlett Johansson som Natasha/Black Widow, men även Mark Ruffalo är mycket bra som Bruce Banner/Hulken. Chris Hemsworth är också mycket bra som Thor. Robert Downey Jr. har tyvärr ibland en tendens att spela över, och Chris Evans känns något blek som Captain America. Stellan Skarsgård är förstås alltid bra, men här medverkar han tyvärr bara i en enda scen. I de nytillkomna rollerna är Elizabeth Olsen dock utmärkt som Wanda, och Aaron Taylor-Johnson är också riktigt bra som Pietro.

Avengers - Age of Ultron är en ganska bra film, som är underhållande och intensiv med en lyckad blandning mellan spänning, allvar och humor. Det är välgjort och med intressanta om än onödigt många rollfigurer. Men tyvärr kan man ibland skönja att filmteamet tycks vara mer intresserade av att visa upp storslagna effekter och actionsekvenser än att berätta en historia, som gjort att det förekommer för många stridsscener samtidigt som själva storyn blivit i enklaste laget. Ultron känns också lite "mesig" som fiende, som visserligen har ett storhetsvansinne utan dess like men som lika ofta känns mer fånig än otäck. Jag hade ärligt talat väntat mig lite mer av en så talangfull regissör och manusförfattare som Joss Whedon, för det är trots allt en bra bit ifrån samma höga klass som exempelvis hans TV-serier Buffy the Vampire Slayer och Angel. Men det här är ändå en ganska bra film, som överträffar den första Avengers-filmen och placerar sig bland de bättre av Marvels filmer. Tycker man om genren är även denna fullt sevärd, men det finns lite för många brister för att jag ska kunna rättfärdiga mer än en svag sjua i betyg.

Blu-Ray-utgåvan har bredbild med proportionerna 2,40:1, och ljudet är i DTS-HD 7.1 på engelska samt vanlig DTS på spanska. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken samt spanska och portugisiska. Dessutom finns både vanlig engelsk text och engelska för hörselskadade, vilket är uppskattat. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, men det är å andra sidan en brist som den här utgåvan delar med 95% av alla DVD- och Blu-Ray-utgåvor. Den svenska textningen håller en ganska hög och bra klass, men lider av ett fåtal klantiga missar. Ett exempel är de gånger som Ultron sjunger delar av "Inga band kan binda mig/Trådar har jag inga kvar" ur Pinocchio, där merparten av textraderna i textremsan använder sig av Mats Wänblads text från 1992 års omdubb; men där en enda av textraderna verkar ha någon nyöversättning som inte överensstämmer med någon av de tre befintliga sångtexterna (Nils Bohmans, S.S. Wilsons eller Mats Wänblads). När man matar in Blu-Ray-skivan möts vi av en distributörsjingel, följt av en språkvalsmeny och varningstexter på svenska. Därefter spelas ett par trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan vi kommer till huvudmenyn som är rörlig och stilren men dock endast på engelska.

Som bonusmaterial hittar vi först ett kommentatorspår till filmen med regissören och manusförfattaren Joss Whedon. Periodvis är det hyfsat intressant, men för stort fokus läggs åt att beskriva detaljer om inspelningen (såsom i vilken ordning scener spelats in, o.s.v.) som knappast lär intressera någon utomstående. Det märks att Joss inte har tillräckligt mycket att komma med på egen hand, utan det hade behövts någon annan att göra honom sällskap under kommentatorspåret. Därefter finns en bakom kulisserna-dokumentär på 20 minuter, som huvudsakligen består av intervjuer med Joss Whedon, skådespelare och andra inblandade. Det är hyfsat intressant, och en del matnyttigt framkommer. Tyvärr förekommer dock lite för mycket skryt över alla inblandade, och inte tillräckligt mycket substans. Vidare återfinns en minidokumentär på 6 minuter om de sex evighetsstenar som utgör en pågående "följetong" i Marvels filmer på senare år - småintressant, men tillför egentligen inte så mycket. Vi hittar även en kort minidokumentär om inspelningsplatser runt om i världen, som dock tyvärr är en ren så kallad "puff piece"; vars enda syfte verkar vara att skryta över inspelningsplatser och länder. Allt innehåll där finns dessutom med i bakom kulisserna-dokumentären. Vidare återfinns några bortklippta scener, som dessutom har kommentatorspår av Joss Whedon. De är intressanta att se på, och den sista av scenerna tycker jag borde ha fått vara kvar i filmen, men de övriga tillför inte nämnvärt. Till sist finns också en "gag reel" med misslyckade tagningar, som jag tyvärr upplevde helt meningslös och inte ens särskilt rolig. Tyvärr har bonusmaterialet ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 28 oktober 2015
Senast uppdaterad: 29 oktober 2015

Recensionen har lästs 3046 gånger av 1711 personer, sedan den 28 oktober 2015