Dr. Fischer - Alberta Watson Michael - Tom Harvey
Phoebe Hart - Clare Coulter William Hart - Thomas Hauff
Eliza - Carolyn Hetherington Frank - Ron Hewat
Stella - Vanessa Vaughan Mrs. Albright - Judy Sinclair
Fiona som ung - Stacey LaBerge Grant som ung - Jason Knight
Monica - Nina Dobrev

Den amerikanska skådespelerskan Sarah Polley är i dagens läge 29 år gammal, men har redan hunnit med att medverka i ett femtiotal filmer och serier. På senare år har hon också börjat att regissera och skriva manus till filmer, men fram tills nu enbart kortfilmer. 2006 gjorde hon sin långfilmsdebut som regissör och manusförfattare, med den prisbelönade kanadensiska filmen Away from Her, som i Sverige släppts direkt på DVD. Filmen bygger på en novell av den kanadensiska författarinnan Alice Munro vid namn "The Bear Came Over the Mountain", men mig veterligen är både novellen och författarinnan tämligen okända i Sverige. För ovanlighetens skull är det nästan uteslutande äldre personer som filmen handlar om, och i centrum står det äldre gifta paret Grant och Fiona (som uppskattningsvis är ca 65 år gamla). De har varit gifta i 45 år, och har aldrig varit ifrån varann längre stunder. Men gradvis märker de båda att något inte står rätt till med Fiona, och hon diagnostiseras med Alzheimers sjukdom, Hon vill inte att Grant ska tvingas ta hand om henne och offra sig själv, och vill därför snarast läggas in på ett vårdhem (som ärligt talat ser riktigt otrevligt ut). I enlighet med vårdhemmets bestämmelser får Grant inte hälsa på under den första månaden som Fiona bor där, och det blir första gången de är ifrån varandra så länge. När Grant hälsar på efter en månad upptäcker han till sin stora chock att hans fru inte alls kommer ihåg honom, utan är nu förtjust i och helt uppslukad av en manlig patient vid namn Aubrey. Av förståeliga skäl är Grant måttligt förtjust i det, och han ställs inför en svår situation.

Sarah Polley har vid många tillfällen visat att hon är en utmärkt skådis, och visar med denna film också verklig potential som regissör och manusförfattare. För ovanlighetens skull syns hon inte alls framför kameran, något som är mycket ovanligt bland personer som både är regissör och skådis. Sarah ska också ha en eloge för ett svårt och viktigt ämne, som sällan har porträtterats på film förut. Det här är utan tvekan en vacker film, som är snyggt filmad och genomtänkt. Den är väldigt lågmäld och osentimental, och går långsamt framåt. Storyn är egentligen ganska tunn och det händer inte särskilt mycket, men filmen håller ändå intresset vid liv hela tiden. Skådespelarinsatserna är bra, och i synnerhet Gordon Pinsent som Grant och Kristen Thomson som sköterskan Kristy gör utmärkta insatser. Julie Christie, som var nominerad till en Oscar för den här rollen, är alltid duktig och gör också en ganska bra insats som Fiona. Dock är jag lite skeptisk till hennes porträttering av sjukdomen som sådan, även om jag inte med säkerhet kan bedöma om problemet ligger hos hennes skådespeleri, manuset eller bådadera. Ett problem med filmen är en del redigeringsmässiga filmtrick med hopp i tiden, som rätt använt kan bli effektfullt men här snarare orsakar förvirring än lockar till intresse. Närmare bestämt finns det en ramberättelse i framtiden som visas mellan varven, men det dröjer ett tag innan man faktiskt förstår att det är framtida scener. Dessa ramberättelser är periodvis alldeles för korta, så att man inte alls förstår vad som egentligen händer. Visst förstår jag att tanken är att locka folk att fortsätta se filmen genom antydningar, men scenerna är alldeles för korta för att ge någon egentlig effekt, och orsakar snarare förvirring och irritation. Sådana korta ramberättelser kan fungera bra i bokform, och gissningsvis kommer problemet just från den litterära förlagan. Men på film fungerar sådant inte alls lika bra, och det hade behövts att göra ramberättelserna längre, så att man faktiskt förstår vad det handlar om. Jag ställer mig också lite skeptisk till hur Alzheimers sjukdom porträtteras. Framförallt verkar Fiona bli orimligt mycket sämre under den första månaden som hon är på vårdhemmet, och innan dess verkar sjukdomen vara i ett så tidigt stadium att det verkar för tidigt att läggas in. Det hade verkat mer trovärdigt om hon framstått som värre däran i början. Hennes sjukdom verkar också förvärras i ett betydligt snabbare tempo än vad som brukar vara fallet med patienter som lider av Alzheimers. Jag har visserligen bara mycket liten erfarenhet av sjukdomen, men då den mig veterligen huvudsakligen påverkar närminnet (med långtidsminnet relativt intakt), så verkar det mycket osannolikt att någon bara en dryg månad efter diagnosen inte ens kommer ihåg sin egen make. Fionas tillstånd verkar även i övrigt förvärras osedvanligt snabbt på bara några månaders tid, och skillnaden mot början av filmen är enorm. Det hade verkat mer realistiskt om filmen hade förlagts till en längre tidsperiod. Men kanske är det inte omöjligt trots allt, då jag tycker att Sarah Polley (eller andra medarbetare) borde ha gjort tillräckligt stor research om ämnet innan man påbörjar manusarbetet, för att veta hur sjukdomen brukar te sig. Men trots en del brister är det absolut en bra film, som är väl värd att se. Dock kan man utgå ifrån att äldre personer troligen har större utbyte av filmen än ungdomar, men i och med det viktiga och intressanta ämnet, vore det nog inte fel om personer i de flesta åldrar gav den en chans. För att vara en debutfilm är den riktigt lyckad, och jag ser fram emot vad Sarah Polley kan åstadkomma i framtiden som regissör och manusförfattare. Hon visar i alla fall (nästan) lika stor potential som regissör, som hon redan visat som skådis. Jag kan inte helt sätta fingret på varför, men av någon anledning grep filmen inte tag i mig alls lika mycket som den borde ha gjort med tanke på ämnet. Därför, och på grund av de andra tydliga bristerna, kan jag inte ge filmen mer än en svag sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Filmen är textad på svenska, norska, danska, finska och isländska; men tyvärr finns ingen engelsk text. Det finns heller ingen text för hörselskadade på något språk, vilket är lite svagt. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utan att utmärka sig nämnvärt. När man matar in DVD-skivan, möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter på valt språk. Vi möts därefter direkt av huvudmenyn, som är enkel och stilren, men tyvärr bara på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial överhuvudtaget. Det är mycket tråkigt, och det här är också en film där det hade varit intressant att exempelvis få höra intervjuer med Sarah Polley.

Recensionen skriven: 10 juni 2008
Senast uppdaterad: 11 juni 2008

Recensionen har lästs 4036 gånger av 2348 personer, sedan den 10 juni 2008