Stella - Elise Vargas / Zoey Vargas Teddy Sanders - Zac Efron
Shelby - Chloe Moretz Beth - Kiersey Clemons
Nora - Beanie Feldstein Madison - Selena Gomez
Pete - Dave Franco Garf - Jerrod Carmichael
Jimmy - Ike Barinholtz Paula - Carla Gallo
Rektor Carol Gladstone - Lisa Kudrow Beths pappa - LL Cool J

Mac och Kelly Radner har dottern Stella och ett till barn på väg. Därför räcker huset inte längre till, och de håller på att flytta till ett nytt hus några kilometer bort. Försäljningen av deras nuvarande hus har nästan gått igenom; bara några finstilta detaljer som återstår. Under tiden håller universitetsstudenterna Shelby, Beth och Nora på att söka till studentföreningen Phi Lambda Phi; men blir chockade när de får höra att lagen inte tillåter kvinnliga studentföreningar att hålla i fester, utan enbart manliga studentföreningar. De bestämmer sig därför för att starta en egen oberoende studentförening utanför universitetsområdet, för att komma runt reglerna och kunna festa så mycket de vill. De får nys om det numera övergivna f.d. studenthuset precis bredvid Mac och Kelly, som verkar perfekt för ändamålet. Mac och Kelly är dock inte lika överförtjusta när en grupp tjejer börjar festa dygnet runt; i synnerhet som försäljningen inte har gått igenom än och de nya ägarna definitivt inte får veta något om vilka de nya grannarna är...

Bad Neighbours var en ojämn men överlag bra film, och därför är det trevligt att återigen få stifta bekantskap med Kelly och Mac. Jag upplever tyvärr Bad Neighbours 2 som något sämre än ettan, men det är ändå en ganska bra och fullt sevärd film. Det är underhållande och charmigt, och jag uppskattar att filmen lyckas att erbjuda någonting nytt samtidigt som det finns många paralleller till originalfilmen. Grundstoryn har tydliga likheter med ettan, men det finns viktiga skillnader som påverkar helhetsintrycket och gör att filmen får många poänger. Mac och Kelly har blivit förhållandevis mångbottnade, och är trevliga att återse.

Till skillnad från i ettan lyckas uppföljaren också att skildra studenterna från studentföreningen som mänskliga och hyfsat mångfacetterade. Det är bäst ställt med Shelby, men även några av de andra hinner få hyfsat många nyanser varför man faktiskt bryr sig om dem. Det gör på sätt och vis filmen mer intressant och mindre svartvit än föregångaren, då båda parter går lite för långt och det inte längre är solklart vem man faktiskt "hejar på". Det finns därför ett lite större djup än senast, då de kvinnliga studenterna till skillnad från de manliga förra gången faktiskt får tillräckligt många nyanser så att de inte upplevs alltför stereotypa. Det är en trevlig omväxling, och gör att filmen får ett större existensberättigande då man kan relatera till båda parter i "kriget".

Humormässigt är även denna film ganska ojämn, men överlag är det hyfsat roligt. Man får skratta en del, får fnissa ytterligare en del samtidigt som några skämt helt missar målet. Dessbättre är det lite mindre av "kiss och bajs"-humor den här gången, och lite mer intelligent humor. Det finns heller inte alltför mycket fysisk slapstick-komik, vilket jag uppskattar då det är en humorform jag alltid haft svårt för. Å andra sidan är det dock fler komiska poänger som missar målet och känns som slag under bältet, varför man överlag ändå skrattar lite mindre än senast. Men det är i alla fall småroligt ganska ofta, och det finns tillräckligt mycket humor för att underhålla och charma publiken på ett enkelt sätt.

Jag är dock lite tveksam till en del beslut som tagits vad gäller manuset. Bl.a. fokuserar filmen mycket på sexism och könsdiskriminering, vilket förstås är väldigt viktiga ämnen som förtjänar att tas upp; men det känns lite tveksamt att skämta om så allvarliga ämnen och jag får ibland en lite olustig känsla. Självklart kan och bör man kunna skämta om i stort sett vilka ämnen som helst, men här blir det inte tillräckligt roligt och det känns som att den rätta fingertoppskänslan saknas för att kunna och våga skämta om så seriösa ämnen. Ibland upplevs filmen också repetitiv, och framförallt återupprepas en del skämt vilket känns som en billig nödlösning för att inte manusförfattarna lyckats komma på tillräckligt många komiska poänger. Det gäller framförallt ett skämt med en dildo, som är riktigt roligt första gången men som inte alls är lika kul längre när samma skämt upprepas för femte gången.

Fotot är enkelt men snyggt, och filmen har ett effektivt men föga originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Seth Rogen tillhör verkligen inte någon av mina favoritskådespelare, men han gör trots allt en stabil och bra insats som Mac; trots vissa tendenser till överspel. Australiensiska Rose Byrne är riktigt bra som Kelly, och gör allt som går av rollfiguren. Chloë Moretz är som vanligt utmärkt som Shelby, och lyckas att göra en i grund och botten inte alltför intressant rollfigur betydligt mer intressant genom effektiv användning av gester och minspel. Kiersey Clemons och Beanie Feldstein är båda två riktigt bra, och spelar övertygande och trovärdigt trots tillspetsade rollfigurer. Zac Efron är fortfarande inte någon storslagen karaktärsskådespelare, men gör bra ifrån sig som Teddy även om rollfiguren fortfarande inte är alltför intressant.

Bad Neighbours 2 är en trevlig och underhållande film, som är ganska rolig och där man får skratta då och då åt de överdrivna situationerna och replikerna. Storymässigt finns tydliga likheter med ettan, men filmen känns mer värdefull genom att man här faktiskt får lära känna de kvinnliga studenterna och kan relatera till båda sidor; något man nästan aldrig kunde med de vandrande klichéer som de manliga studenterna upplevdes som i den första filmen. Paradoxalt nog lyckas filmen därför med precis de punkter som ettan misslyckades med, samtidigt som den här fungerar sämre på de punkter där ettan lyckades. Det är tråkigt att filmen framförallt inte är lika rolig som ettan, och manusförfattarna har heller inte riktigt rätt tonfall för att det ska kännas rätt att skämta om viktiga och allvarliga ämnen som här har skett. Samtidigt finns det dock poänger med allt, och filmen har bra budskap samtidigt som det är lättsamt och gjort med glimten i ögat. Trots tydliga brister och att filmen överlag inte riktigt är lika bra som ettan är det därför ändå en ganska bra film, och den förtjänar en stark sexa i betyg.

Recensionen skriven: 6 maj 2016
Senast uppdaterad: 6 maj 2016

Recensionen har lästs 2671 gånger av 1540 personer, sedan den 6 maj 2016