Garrett Tiara - Matthew Evans Chase Rubin-Rossi - Kathryn Newton
Sasha Abernathy - Kaitlyn Dever Devon - Aja Bair
Sandy Pinkus - Dave Allen Ms. Pavicic - Jillian Armenante
Carl Halabi - Thomas Lennon Angela - Alanna Ubach
Sashas mamma - Deirdre Lovejoy Philip - Rick Overton
Chase mamma - Jennifer Irwin Melody (Garretts mamma) - Molly Shannon

Jake Kasdan - son till den Oscarsnominerade författaren och regissören Lawrence Kasdan - började sin karriär som skådespelare i mindre utsträckning, för att 1998 debutera som regissör med den i dagens läge förhållandevis okända filmen Zero Effect. Han har därefter regisserat och medproducerat kultserien Nollor och nördar och även regisserat ett fåtal avsnitt av den alltför kortlivade komediserien Grosse Pointe. Senast skrev och regisserade han parodifilmen Walk Hard: The Dewey Cox Story 2007, och när han nu återvänder är det med den genre han känner till bäst; komedier. I Bad Teacher handlar det inte helt oväntat om skola och läraryrket, och manuset har skrivits av de Emmy-nominerade författarna Gene Stupnitsky och Lee Eisenberg som blivit mest kända för att ha legat bakom den amerikanska versionen av TV-serien The Office.

Elizabeth Halsey har tidigare jobbat som lärare, men har inte direkt blivit särskilt populär då hon inte bryr sig det minsta om eleverna. Nu vill hon slippa jobba genom att gifta sig rikt, men hennes planer spricker när fästmannen gör slut med henne strax innan bröllopet. Därför tvingas hon ytterst motvilligt att återgå till läraryrket på skolan John Adams Middle High som hon egentligen hatar, och hon blir snabbt (ö)känd då hennes elever får se på långfilmer under varenda lektion så att hon kan supa under tiden gömd bakom katedern. Där blir hon snabbt intresserad av lärarvikarien Scott, och att han dessutom är rik gör inte saken sämre. Hon får dock konkurrens om Scotts gunst i form av den överenergiska lärarkollegan Amy Squirrel, och att vinna över henne är inte lätt. Då Scott gillar kvinnor med stora bröst vill Elizabeth göra en bröstförstoring, men sådana kostar mycket pengar som hon inte har. Men sen får hon reda på att skolan varje år delar ut en bonus på över 5000 dollar till den lärare vars elever får bäst resultat på standardprovet; något som Amy fått varenda år. Nu vill Elizabeth se till att hennes klass blir bäst, men hur ska man kunna göra det vid ett prov som man inte själv kan påverka innehållet på...?

Jag har sannerligen haft min beskärda del av dåliga och olämpliga lärare genom åren; på gymnasiet och framförallt på grundskolan. Och ärligt talat tycker jag inte att Elizabeth är alltför hemsk i sammanhanget. Hon är visserligen allt annat än bra och passar definitivt inte för yrket, men i ärlighetens namn har jag upplevt värre lärare än så och jämfört med ett par av mina gamla lärare på grundskolan hade jag faktiskt föredragit Elizabeth. Jag vet inte om det säger mer om mina upplevelser eller om manusförfattarna inte tagit i tillräckligt...

Men Bad Teacher är en riktigt bra och underhållande film, som lyckas att kännas förhållandevis fräsch trots att det inte är alltför originellt. Rollfigurerna känns någorlunda genomarbetade, och det har inte blivit så extremt överdrivet så att man kan avfärda filmen som påhittad. Jag hoppas att det är sällsynt, men jag upplever i alla fall inte Elizabeth som alltför överdriven. Filmen förblir engagerande, och är hela tiden intressant och uppfriskande. Det är en riktigt rolig film, där man får skratta en hel del. Jag skrattade ganska ofta, även fast det förvisso är ganska långt mellan de riktigt klockrena poängerna. Det mesta av humorn fungerar riktigt väl, och känns lagom respektlös utan att gå för långt. Jag uppskattar också att åtminstone en del av humorn är av det mer subtila och intelligenta slaget, vilket gör att filmen sticker ut från mängden. Det mesta är smart och genomtänkt, och jag uppskattar att det för ovanlighetens skull knappt alls förekommer någon typisk "kiss och bajs"-humor. Dock förekommer ett fåtal komiska poänger som missar målet och inte känns särskilt roligt, men det är dessbättre långt mellan gångerna.

Ett större problem är att filmens story känns lite väl tillspetsad mot slutet, då man har överdrivit allting lite för mycket och den hittills förhållandevis trovärdiga stilen försvinner till viss del. Jag kan också känna att manusförfattarna haft lite för bråttom att avrunda filmen, så att slutet känns både förenklat och abrupt. Därför hade nog filmen vunnit på att förlängas en smula, så att det funnits mer tid att runda av allting på ett naturligt sätt. Tempot är också något ojämnt, och medan det oftast är lagom intensivt och snabbt så finns det ett fåtal tillfällen då det uppstår en viss svacka och tempot sjunker. Visserligen inte tillräckligt för att det någonsin ska kännas segt eller tråkigt, men tillräckligt för att man ska känna att det inte riktigt är lika bra längre. Även det är dock långt mellan gångerna, och under merparten av filmen är det både underhållande och roligt.

Det finns också en hel del charm, och filmen har åtminstone vissa djupare poänger även fast det inte är någon särskilt djupsint film. Jag uppskattar också kontrasterna mellan de två motpolerna Elizabeth och Amy, då båda två är så pass extrema att man inte riktigt vet vem av dem man ska heja på... Bad Teacher är heller inte alls lika förutsägbar som man skulle kunna tro, och en hel del överraskningar väntar under filmens gång.

Filmen erbjuder ett snyggt foto och ett effektivt bildspråk, även om det inte direkt erbjuds något banbrytande bildspråk. Såväl klippning som musik är också bra. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och Cameron Diaz är lysande som Elizabeth; en ganska svår roll som bevisar att Cameron kan mycket mer än de mer lättsamma romantiska komedierna hon oftast medverkat i på senare år. Lucy Punch är också utmärkt som den överenergiska Amy, vilket är en lika svår roll som hon klarar av med bravur. Jason Siegel är också bra som gympaläraren Russell, även om han inte imponerar lika stort som de andra och dessutom inte får särskilt mycket att arbeta med. Den enda tveksamheten i rollbesättningen är Justin Timberlake, som känns en smula malplacerad som en ganska typisk "nörd", men han gör absolut sitt bästa av situationen och resultatet blir helt okej ändå.

Efter så många filmer om entusiastiska perfekta lärare som mot alla odds lyckas att få sin klass att bli bäst, så är det onekligen befriande med raka motsatsen. Och trots lite tillspetsade karaktärer och händelser, så förblir filmen någorlunda trovärdig utan att överdriva alltför mycket. Jag hade gärna sett att manusförfattarna kunnat spetsa till Elizabeth ännu lite mer för att få fram poängen bättre, då hon som sagt inte känns alltför extrem i jämförelse med vissa av mina gamla lärare (ingen nämnd och ingen glömd), men samtidigt gör det storyn mer trovärdig. Och Bad Teacher är trots sina brister en riktigt underhållande, charmig och rolig film, som man kan skratta gott åt och som även håller att ses om. Det lite för överdrivna slutet i kombination med ett något ojämnt tempo gör att filmen inte riktigt når upp till den åtta som den bitvis hade förtjänat, men det blir i alla fall utan tvekan en stark sjua i betyg. Det är därför en riktigt bra film, som är väl värd att se och som kan rekommenderas för alla som inte har något emot något tillspetsade komedier.

Recensionen skriven: 25 juni 2011
Senast uppdaterad: 26 juni 2011

Recensionen har lästs 3695 gånger av 2172 personer, sedan den 25 juni 2011