Regi: Bille August
Manusförfattare: Peter Asmussen, löst baserat på en biografi av Anastassia Arnold
Marie Krøyer - Birgitte Hjort Sørensen P.S. 'Søren' Krøyer - Søren Sætter-Lassen
Hugo Alfvén - Sverrir Gudnason Vibeke Krøyer - Vera Torpp Larsson
Advokat Lachmann - Tommy Kenter Henny Brodersen - Nanna Buhl Andresen
Anna Norrie - Lene Maria Christensen Dr. Lange - Anders Gjellerup Koch

Den danska konstnären Marie Krøyer (född Triepcke) blev under sin livstid framförallt känd genom sitt äktenskap med en av de mest kända så kallade Skagen-målarna; den norskfödde framstående konstnären Peder Severin Krøyer (1851 - 1909), som främst blev känd under smeknamnet Søren. Efter giftermålet med Søren slutade Marie till största delen att måla, och hon blev inte känd på allvar som konstnär förrän efter sin död. Marie Krøyer står i centrum i den danska regissören Bille Augusts första danskspråkiga film sedan 1987; Balladen om Marie Krøyer, som i grund och botten bygger på Anastassia Arnolds bästsäljande biografi med samma namn.

Marie lever i ett periodvis stabilt äktenskap med Peder Severin (kallad Søren) och deras dotter Vibeke, och Marie har lagt sin egen konstnärskarriär på sidan för att stötta sin man. Men Søren är manodepressiv och lider av allt kraftiga psykiska problem, och 1902 börjar det bli allt svårare för Marie att orka leva med Søren som både misshandlar henne psykiskt och fysiskt och dessutom behandlar deras dotter som en hund (!). För att samla nya krafter och fundera över hur hon ska göra följer hon med en väninna till Marstrand, och där träffar hon den svenska kompositören Hugo Alfvén. De blir förälskade i varandra, men det orsakar problem hemma i Skagen.

Jag visste inte mycket om vare sig Søren eller Marie Krøyer innan jag såg filmen, och därför är jag knappast rätt person att bedöma hur nära verkligheten filmen kommer. I grova drag verkar allt i alla fall stämma, men filmens inledande ord "En fri tolkning" gör mig misstänksam att det sannolikt är en del detaljer som ändrats jämfört med vad som verkligen hände.

Balladen om Marie Krøyer är i alla fall en bra film, som ger en intressant inblick i Marie Krøyers liv och äktenskapet med Søren. Vi får veta ganska mycket, och det är utan tvekan fascinerande att få följa de historiskt verkliga händelserna. Det är också lärorikt och intressant att få en inblick i kvinnors rättslösa situation under den här tidsperioden. Det är intressant, berörande och engagerande, men utan att kännas översentimental. Det är också en mycket stämningsfull film, som på ett effektivt sätt måler upp en imponerande stämning och atmosfär. Genom ett lagom högt tempo hålls intresset vid liv, och det blir aldrig segt eller tråkigt.

Men tyvärr känns det inte alltför nyanserat. Vi får en hyfsad inblick i Marie, men i stort sett alla andra har blivit ytterst endimensionella. Søren framstår som en riktig skitstövel helt utan försonande drag, och tyvärr framstår Hugo Alfvén som en manipulerande och allmänt falsk person; något jag misstänker inte varit avsikten. Det medför också vissa trovärdighetsproblem, då det är svårt att tro på att Marie - som trots allt inte framstår som alltför naiv - skulle falla för någon som honom.

Jag tycker också att Bille August till viss del har föringat Marie som person genom att så tydligt fokusera allting på triangeldramat mellan henne, Søren och Hugo; och istället glömma bort Marie som egen individ. Inte minst lyser hennes eget målande med sin frånvaro, och att hon också var konstnär nämns bara i en enda scen. Nog för att hon hamnade i skuggan av Søren och inte blev riktigt uppmärksammad förrän efter sin död, men det är ingen ursäkt för att knappt ens låtsas om hennes egen talang i en film som trots allt ska handla om just henne. Det känns som att göra minnet av Marie en björntjänst. Balladen om Marie Krøyer lider också av vissa trovärdighetsproblem och vissa abrupta vändningar, som sannolikt har hänt i verkligheten men som går för snabbt fram i filmen för att kännas äkta. Det gör att vissa aspekter framstår som konstruerade, och det förtar en del av filmens i övrigt så realistiska stil. Slutet känns också lite abrupt, och till skillnad från nästan alla dramabiografier finns här inte ens någon skriftlig epilog med vad som hänt efter att filmen slutade. Vill man veta mer om Marie Krøyer och vad som hänt henne efter de händelser som filmen skildrar, så får man vackert ta reda på det på egen hand.

Fotot är utmärkt, och filmen erbjuder ett starkt bildspråk som genom detaljer och färgsättning på ett elegant sätt kontrasterar Skagenmålarnas konstverk. Skådespelarinsatserna är ojämna men överlag ganska bra. Birgitte Hjort Sørensen är bra som Marie, och spelar övertygande och trovärdigt. Søren Sætter-Lassen är mycket bra som Søren, och gör en imponerande rollprestation i en mycket svår roll. Att han lyckats undvika överspel i en så besvärlig roll är en imponerande bedrift. Det stora problemet med ensemblen är märkligt nog den vanligtvis så talangfulla svenska skådespelaren Sverrir Gudnason. Han känns märkligt konstlad och stel i sin rollprestation som Hugo Alfvén, och man kan riktigt höra att han läser innantill. Han lyckas heller inte att förmedla någon nämnvärd utstrålning, och det orsakar en del trovärdighetsproblem då det inte känns sannolikt att Marie skulle falla för någon som honom. Sverrir brukar vara en utmärkt skådespelare, så hur kunde det gå så här snett...? Jag vet inte om han är betydligt sämre än de andra skådespelarna, eller om man som svensk bara tydligare märker av bristerna vid svenskspråkig dialog än dansk.

Balladen om Marie Krøyer är en stämningsfull och välgjord film, som utan tvekan tar upp intressanta ämnen. Det är berörande och intressant, och det är också hög tid att Marie Krøyer uppmärksammas. Jag är dock inte helt förtjust i filmens fokus, och dessutom blir det aldrig riktigt lika djupt eller nyanserat som jag misstänker att Bille August haft som avsikt. Man kommer sällan helt ifrån den något teatraliska känslan, och det känns också märkligt att manusförfattarna på sätt och vis tycks behandla Marie nästan lika illa som Søren gjorde. Det är ändå en bra film som är fullt sevärd för de allra flesta, men jag kan inte låta bli att känna mig lite besviken då det hade kunnat bli så mycket bättre genom finslipningar av manus och delvis annan rollbesättning. Filmen når ändå upp till en ganska svag sjua i betyg, och det är ju på intet sätt dåligt, men det borde ha kunnat bli så mycket bättre utifrån samma förutsättningar.

Recensionen skriven: 23 juni 2013
Senast uppdaterad: 24 juni 2013

Recensionen har lästs 4004 gånger av 2454 personer, sedan den 23 juni 2013