Tack till Sandrew Metronome Distribution för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Sandrew Metronome Distribution Sverige AB
Gary - Seann William Scott Mike - Brando Eaton
Jenny Tuttle - Emilee Wallace Mrs. Tuttle - Meredith Eaton
Tränare Tuttle - Randy Quaid Norma Sanchez - Leonor Varela
Bill Jenson - Brent Anderson Amy - Ryan Simpkins
Burke Nibbins - Conor Donovan Maricar - Allen Evangelista

Att etablera sig som manusförfattare, speciellt i Hollywood, är långt ifrån enkelt. För många blir de manustävlingar som arrangeras istället en inkörsport, och den största chansen för en okänd författare att kunna etablera sig. En av de största manustävlingarna i världen hter BlueCat Screenplay Competition, och drivs av manusförfattaren Gordy Hoffman, som är storebror till skådespelaren Philip Seymour Hoffman. 2005 års vinnare av tävlingen hette Andy Stock och Rick Stempson, med sitt manus om en tennistränare på en gymnasieskola. Manuset har nu blivit till en film vid namn Balls out: The Gary Houseman Story i regi av Danny Leiner, som mest blivit känd för komedin Dude, Where's My Car?. I de flesta länder har filmen släppts direkt på DVD, och så även i Sverige. Här får vi lära känna den f.d. halvlyckade tennisspelaren Gary Houseman, som efter några mindre lyckade erfarenheter valde att lämna tennisspelandet bakom sig. Numera bor han i staden Lincoln i den amerikanska delstaten Nebraska, och får jobb på den lokala gymnasieskolan som vaktmästare. När han stöter på skolans allt annat än framgångsrika tennislag och dess tränare, kan han inte motstå att blanda sig i och blir snabbt hjälptränare för laget. Men när tränaren plötsligt dör tvingas Gary hoppa in som huvudtränare, och satsar allt på att tennislaget ska vinna delstatsmästerskapen för första gången någonsin.

Balls Out: The Gary Houseman Story är sannerligen ingen originell och nyskapande film, utan sportkomedier där tränare tar sig an mer eller mindre hopplösa lag går det nästan tolv på dussinet av. Det enda någorlunda unika i sammanhanget är just att det handlar om tennis, som i alla fall inte jag sett mycket av tidigare. Trots överrepresentationen av genren är det dock fortfarande en intressant grundstory och en vettig utgångspunkt som vanligtvis fungerar ganska väl. Storyn är visserligen tunn, men det behöver inte utgöra något stort problem om man gör något vettigt av storyn. Problemet med Balls out är att den helt enkelt inte är särskilt rolig. Jag skrattade två gånger under hela filmen, och därutöver log jag några gånger vid milt lustiga situationer. Mer än så brukar åtminstone jag vänta mig av komedier, och det räcker helt enkelt inte för att filmen ska hålla. Visserligen ser jag vad manusförfattarna planerat som humor, men de flesta av skämten missar målet och blir inte särskilt roliga. Det är också alldeles för mycket "kiss och bajs"-humor, som de flesta som passerat tonåren inte längre lär uppskatta. Många av skämten och en del av de övriga scenerna känns också allmänt smaklösa, och vid somliga förstod jag inte alls poängen. Storyn är för tunn för att hålla i en hel långfilm, och istället har manusförfattarna lagt in ett flertal ovidkommande scener som har lite eller inget med handlingen att göra. Resultatet blir att den röda tråden stundtals är tunn, och i kombination med avsaknaden av humor gör det tyvärr att filmen bitvis känns ganska oengagerande.

De flesta av rollfigurerna är endimensionella och uppvisar inget större djup. De flesta är heller inte alltför sympatiska; det gäller inte minst huvudrollen Gary, som jag aldrig riktigt lyckades att komma in på livet och som förblir tämligen platt och intetsägande. Det finns också mycket gott om klichéer och stereotypa karaktärer, och allt detta får som effekt att filmen aldrig riktigt känns levande. Tekniskt sett är den dock välgjord, med ganska bra foto och ett effektivt om än ooriginellt bildspråk. Tennisscenerna är snyggt koreograferade och klippta, och ser realistiska ut; åtminstone med mitt otränade öga. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Seann William Scott (mest känd från American Pie-filmerna) har flera gånger bevisat att han är en skicklig komediskådis. Här får han tyvärr inte så mycket att arbeta med, men gör en ganska bra rolltolkning. Randy Quaid och Emilee Wallace är också riktigt bra, och spelar övertygande och trovärdigt. Men bäst är kanske egentligen 11-åriga Ryan Simpkins som Amy, som är ett riktigt fynd och imponerar stort. Hon får tyvärr inte mycket att arbeta med, och jag hade gärna sett att hennes roll hade utökats, men hon visar i alla fall stor potential inför framtiden. I grund och botten erbjuder Balls Out: The Gary Houseman Story ingenting som man inte redan sett i mängder av andra filmer, och värre är att allting gjorts bättre förut. Med tunn story, stereotypa karaktärer och inte mycket till humor är det bortom mitt förstånd hur filmen egentligen kunnat vinna det manuspris som den faktiskt gjort. Det är visserligen inte alls en värdelös film, och vissa scener är både genomtänkta, fyndiga och ibland även riktigt roliga. Problemet är att filmen inte håller i längden, utan helheten har tyvärr inte alls blivit lika bra som dess beståndsdelar. Med viss tvekan är det ändå en sevärd film, och den är trots allt smårolig och har ett visst underhållningsvärde. Men väljer man att avstå från filmen helt och hållet, så är det heller ingen stor förlust.

DVD-utgåvan av Balls Out: The Gary Houseman Story erbjuder anamorfisk bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är avsedd för Widescreen-TV, och blir därför lite avlång och ihoptryckt på en 4:3-TV. Den är också i minsta laget. Den svenska håller godkänd klass, men innehåller några översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. När man valt språk visas varningstexter på valt språk följt av några trailers för andra filmer. Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är engelskspråkig men rörlig och stilren. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är beklagligt. Enligt uppgift har filmens amerikanska DVD-utgåva en del extramaterial, men vi går tyvärr miste om detta i Skandinavien.

Recensionen skriven: 14 augusti 2009
Senast uppdaterad: 14 augusti 2009

Recensionen har lästs 3510 gånger av 1875 personer, sedan den 14 augusti 2009