Producent: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne & Denis Freyd
Regi: Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne
Manusförfattare: Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne
Svensk distributör: Folkets Bio & Noble Entertainment
Bruno - Jérémie Renier Sonia - Déborah François
Steve - Jérémie Segard

Frankspråkiga filmer tillhör inte vanligheterna i Sverige, men kommer då och då. I det här fallet rör det sig om ett fransk-belgiskt samarbete, regisserad och skriven av bröderna Jean-Pierre och Luc Dardenne. De har gjort tre långfilmer innan denna, men såvitt jag kunnat avgöra har bara en av dessa någonsin släppts på DVD i Sverige. Barnet kom 2005 och släpptes i Sverige genom Folkets bio; vilket troligtvis betyder att den på bio inte visats i alltför många svenska städer. I en liten stad i Belgien får vi lära känna tonårstjejen Sonia och hennes pojkvän Bruno, som nyss fått barn. Trots dålig ekonomi, försöker Sonia ta hand om lille Jimmy så gott hon kan. Men tyvärr är pojkvännen Bruno måttligt intresserad av deras son, och är måttligt ansvarsfull. Att försöka skaffa jobb är främmande begrepp för honom - istället försörjer sig Bruno genom småstölder och att agera hälare åt yngre barn som luras att stjäla åt honom. När stölderna inte ger så mycket pengar som han hade önskat, gör han något som för de flesta skulle vara otänkbart, men som för honom känns helt naturligt: Han säljer sin son genom illegal adoption, för att på så sätt få en större summa pengar. Men Sonia tar inte den nyheten på samma sätt som han räknat med, utan blir (givetvis) väldigt upprörd. Utan att egentligen förstå vad han gjort för fel, försöker han därför att få tillbaka barnet...

Det här är onekligen en mycket originell film, och liknar inte mycket man tidigare sett. Den är gjord med liten budget och enkel teknik, utan vare sig avancerade kamerarörelser eller effekter. Märkligt nog förekommer heller ingen som helst musik i filmen - vare sig pålagda sånger eller bakgrundsmusik. T.o.m. under sluttexterna spelas ingen musik, utan det är knäpptyst. Det låter konstigt, men blir faktiskt ganska stämningsfullt i det här fallet. Skådespelarna spelar också utmärkt, och både Jérémie Renier och Déborah François gör mycket bra insatser i de båda huvudrollerna. Filmen har en slags halvrealistisk och nästan dokumentärbetonad stil, som passar bra. Men handlingsmässigt känns filmen inte särskilt trovärdig. Till att börja med så verkar Jimmy vara världens i särklass mest tystlåtna spädbarn någonsin. Han skriker nästan aldrig, och största delen av tiden är han faktiskt helt knäpptyst. Det känns knappast realistiskt... Om inte annat, så borde åtminstone vissa babyljud ha lagts in då och då, för att påminna om barnets existens. Dessutom är karaktären Bruno mycket osympatisk och näst intill omänsklig, vilket också känns otrovärdigt. Det är helt enkelt svårt att bli riktigt berörd när vi inte sett någonting av Bruno som gör att vi vill tycka om rollfiguren. En del frågetecken kvarstår också, som gör att vi aldrig får riktigt grepp om några saker. Exempelvis framgår aldrig vad Bruno egentligen gjorde medan Sonia var på BB - för att han inte varit i närheten av henne framgår tydligt. Det vore helt enkelt att föredra om filmen kunde börja lite tidigare än den gjort, så att vi även fått se händelseförloppen innan Jimmy föddes. Under filmens andra halva får också både Sonia och Jimmy väldigt undangömda roller, och syns knappt till alls - där blir det istället Bruno som står i centrum. Visst förstår jag att det är avsiktligt att Bruno har största rollen, men det blir helt enkelt lite väl onaturligt och irriterande att inte få se något om hur Sonia har det. Vidare får vi heller inte se särskilt mycket av Jimmy genom filmen, vilket känns onaturligt - merparten av tiden ser vi inte mycket mer av spädbarnet än dess kläder och händer. Det kanske beror på att Jimmy spelats av hela 21 olika spädbarn (!) - gissningsvis ser inte alla dessa likadana ut, så att man troligen hade märkt att det inte var samma person om vi fått se närbilder. Trots bristerna är det dock en originell, välgjord och intressant film, med en genomtänkt grundstory och intressanta personporträtt. Jag tror inte att den håller att ses om i första taget, men är utan tvekan värd att se en gång.

Recensionen skriven: 20 januari 2007
Senast uppdaterad: 20 januari 2007

Recensionen har lästs 3324 gånger av 1776 personer, sedan den 5 december 2007